אין כלל ספק שהשנה הזאת, המסתיימת ממש בימים הקרובים, הייתה מיוחדת, חריגה ולא משמחת ביותר לא רק בפן הבריאותי, אלא גם בזה הכלכלי. סוף שנת תקציב וגם סוף שנת מס מחייבים שורה ארוכה של פעולות וכמובן, גם הכנות להגשת הדוח השנתי. חלק מהפעולות אינן ניתנות לדחייה, כמו ספירת מלאי או דיווח על מד הקילומטר של הרכב המשמש לעבודה ביום האחרון של השנה.
הבאנו כאן שורה של המלצות בכל התחומים החשובים, שריכזו עבורנו בכירי המומחים בלשכת רואי החשבון, רו"ח אלינה פרנקל רונן – מ"מ והמשנה לנשיאה, יו"ר פורום מנכ"לים, מנהלי כספים וחשבים בלשכה, רו"ח ועו"ד ליאת נויבירט, סגנית הנשיאה ויו"ר משותף ראשות ועדת המיסים בנושא מע"מ, רו"ח אריה פונדק, יו"ר ראשות ועדת המיסים, רו"ח ועו"ד אלכס שפירא, חבר ראשות ועדת המיסים בלשכה, ורו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון. את הכתבה הזאת הייתי ממליץ לשמור.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

סיום דוחות כספיים לשנת 2019 והשפעתם על דוחות לשנת 2020:

בימים אלה יש לסיים לערוך את הדוח לשנת 2019, שאמור להסתיים על־פי רוב ברווח לצורכי מס.
אומנם שנה זו הסתיימה, אולם ככל שלא יוחלט על איחוד שנה זו עם שנת המס העוקבת (2020), הרי שלאור ההפסדים הצפויים בשנת 2020, יש לבדוק את סעיפי ההכנסה השונים בשנת 2019 ולבחון האם ניתן לדחות אותם לשנת 2020, ובמקביל האם ניתן להקדים סעיפי הוצאה משנת 2020 לשנת 2019 - למי שטרם הגישו את הדוח לשנת 2019.
בהקשר זה יש לציין את השיפורים במושכר: מקום שבו הופסקה השכירות, שהרי אז מדובר בהוצאה שוטפת.
ההמלצה היא איפוא לסרוק כל השקעה והוצאה ולראות האם קיימת אפשרות להקדימה כניכוי לשנת 2019.
המלצה נוספת בהקשר להוצאות ההוניות שהוצאו עקב המגפה, כגון: רכישת ציוד לעבודה מהבית וכדומה.

בחינת מקדמות לצורכי מס:

לגבי השנה השוטפת 2020, הרי שמגזרים ששילמו מקדמות מס רגילות, והיקף הפעילות פסק או ירד מאוד, צפויים תשלומים עודפים למס הכנסה שיוחזרו רק כאשר יוגש הדוח הכספי לשנת 2020. רשויות המס אפשרו באופן חד פעמי קבלת החזר שוטף של חלק מהמקדמות (בגין החודשיים הראשונים של שנת 2020, ערב משבר הקורונה, ששולמו), אולם מומלץ לבחון את מצב המס ולהקטין את שיעור המקדמות באופן מיידי.
וחשוב מאוד לדעת: בחישוב ההכנסה החייבת לשנת המס יש לקחת בחשבון את המענקים שהתקבלו מהמדינה בגין המגפה, שהינם חייבים במס הכנסה (וחלקם גם בביטוח לאומי).
6 צפייה בגלריה
רו"ח אריה פונדק
רו"ח אריה פונדק
רו"ח אריה פונדק - יו"ר ועדת המיסים לשכת רואי החשבון
(צילום: שלומי יוסף)

פחת מואץ:

במטרה לעודד פעילות בישראל בענפי התעשייה, החקלאות, הבנייה והמלונאות, פורסמו תקנות לפחת מואץ לציוד. יהיה רשאי נישום לבקש, כי על ציוד שנרכש בתקופה שמיום 1 בספטמבר 2020 ועד ליום 30 בנובמבר 2021 יחול פחת בשיעור כפול משיעור הפחת החל לגביו כרגיל.

קיזוז הפסדים:

התקופה הנוכחית מחייבת חשיבה ותכנון הפסדים שהתהוו בשנה זו, כדי לקזז את ההפסדים מהרווחים וכך לשלם פחות מס. כדאי ומומלץ לקבל ייעוץ מרו"ח המתמחה במיסים, כדי למקסם את ניצול ההפסדים לסוגיהם השונים - הפסדים מעסק, שכירות, ירידה בשער המטבע, הפסדי הון וכדומה.
- הפסד עסקי שוטף ניתן לקיזוז מול כל מקור הכנסה. על כן, וכדי למקסם את ניצול ההפסד, יש לאתר את ההכנסות החייבות בשיעורי המס הגבוהים ביותר ולקזז כנגדן את ההפסדים העסקיים בשנה השוטפת. הפסד עסקי שלא קוזז בשנה השוטפת, עובר לשנים הבאות ויהיה בר קיזוז רק כנגד הכנסה מעסק או כנגד רווח הון ושבח בעסק.
- בתקופה הנוכחית נסגרו עסקים רבים ונוצר הפסד לבעלים של העסק. הפסד כזה מותר בקיזוז, גם כנגד הכנסות ממשכורת או עבודה.

6 צפייה בגלריה
איריס שטרק
איריס שטרק
רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון
(צילום: ניב קנטור)

- הפסדי הון – ייתכן שהתהוו הפסדים רבים בתקופה זו משוק ההון. כדי להכיר בהפסד הון עוד השנה יש למכור את נייר הערך במטרה לממש את ההפסד. באותה שנה הפסד זה יהיה ניתן לקזז לא רק כנגד רווחי הון אחרים (כולל שבח מקרקעין), אלא גם כנגד הכנסה מריבית ודיבידנד מנייר ערך.
- קיזוז הפסדים לאחור: לא ניתן לבצע קיזוז הפסדים לאחור. כלומר, אם שנת 2019 הסתיימה ברווח לצורכי מס, ובעקבות משבר הקורונה שנת 2020 תסתיים בהפסד, תיאלצו לשלם מס בגין שנת 2019 ולצבור את ההפסדים לשנת 2020 ואילך בתקווה שיהיו רווחים בעתיד.

חובות רעים ומסופקים:

הפקודה מאפשרת הכרה בחובות רעים או בחובות מסופקים שנוצרו במישור העסקי, ואשר להנחת דעתו של פקיד השומה, הפכו לחובות רעים במהלך שנת המס. כלומר, הנישום נדרש לשכנע את פקיד השומה כי החוב הפך לחוב רע, שקרוב לוודאי לא יוחזר.
מקובל, כי לצורכי הוכחת הפיכתו של חוב לחוב אבוד, על הנישום לפרט את ההליכים המשפטיים שננקטו לשם גביית החוב, אם כי במקרים רבים לא כלכלי להפעיל גובה חובות או עורך דין שימצה את ההליכים להכרת החוב.
קיימת חשיבות לגבות חובות או להגיע להסדר מחיקה על מנת שהחוב יהיה אבוד גם לצורכי מע"מ.

6 צפייה בגלריה
אלכס שפירא
אלכס שפירא
רו"ח ועו"ד אלכס שפירא - חבר ועדת המיסים בלשכת רואי החשבון
(צילום: יח"צ)

בעלי שליטה:

משיכות של בעל שליטה בחברת מעטים, שלא יוחזרו עד תום השנה השוטפת העוקבת, יחויבו כאירוע מס ברמה האישית (כדיבידנד/שכר/הכנסת עבודה).
כתוצאה מכך משיכות בעל שליטה שבוצעו בשנת 2019 אמורות להיות מוחזרות עד תום שנת 2020, אף שבעקבות משבר הקורונה החמור ייתכן קושי להחזרת הכספים בשנה זו. ייתכן שרשות המיסים תאפשר הקלה כלשהי בעניין, אך נכון לעכשיו הבעייתיות קיימת, ויש לשים אליה לב.

חברת ארנק:

מיסוי חברות ארנק (חברה שהיא בעצם פיקטיבית למדי, שכן יש בה רק עובד אחד, הבעלים) נידון החל משנת 2017, כאשר באופן כללי יש לחייב את בעל המניות במס (בשיעור שולי) על הכנסות חברה בבעלותו הנחשבת ל"חברת ארנק".
חברה תיחשב לחברת ארנק רק אם יתקיימו מלוא התנאים שנקבעו בעניין זה ובכללם ש־70% מהכנסות החברה נובעות מפעילות היחיד עבור חברה אחרת. כאמור, חברה אשר תיכנס להגדרה זו, תחויב במס ביחד עם בעל המניות בשיעורי מס אישיים שלו לרבות ביטוח לאומי.

בדיקת תקציב מול עלויות בפועל ותכנון לשנה הבאה:

מומחים רבים בעולם מציינים, כי הקורונה כאן כדי להישאר, למרות הדיבורים בימים האחרונים על חיסונים שטיבם טרם ידוע. לכן יש לנסות ולזהות את מידת השפעתה היומיומית על העסק ולבצע את ההתאמות הנדרשות.
סכמו את שנת 2020 בכל הנוגע לתכנון המקורי שלכם ולמצב בפועל. לאחר שניתחתם את התוצאות, בחנו את מסגרת התקציב ותכננו השקעות לטובת שימור וצמיחת העסק. יש לבדוק שההוצאות תואמות את היקף המכירות.
שנה זו הוכיחה לנו שחשוב לשמור מקום בתוכנית העבודה למשתנה ולבלתי צפוי.

סגירת מסגרות אשראי בכתב מול הבנקים:

מומלץ לסגור מסגרות אשראי בכתב מול הבנקים כדי לכמת את יכולת העסק לעמוד בהתחייבויות.

מענקי קורונה:

- המדינה מציעה תוכניות סיוע ותמיכה לעסקים אשר פעילותם נפגעה בשל התפרצות נגיף הקורונה. יש לשים לב לסוגי המענקים שניתנו ולמועדי הגשת הבקשות לגביהם, כדי לא להחמיץ את הזכאות.
- המענקים ניתנים לביצוע על ידי הנישום באזור האישי של כל נישום ברשות המיסים, וכך גם מול הרשויות הנוספות. עם זאת מומלץ, בעיקר במענקים המורכבים, להיעזר ברואה חשבון או ביועץ מס לביצוע הבדיקות, מיצוי תנאי הזכאות והגשת הבקשות.
- הנוסחה שנקבעה לפיצוי מענק בגין הוצאות קבועות מנזקי הקורונה אינה סופית. לרשות המיסים הזכות לסטות מהנוסחה לפי הנתונים של העסק, ככל שהנוסחה יוצרת אי סבירות משמעותית של סכום הפיצוי.


6 צפייה בגלריה
אלינה פרנקל
אלינה פרנקל
רו"ח אלינה פרנקל רונן ממלאת מקום והמשנה לנשיאה לשכת רואי החשבון
(צילום: שלומי יוסף)

ניתוק תושבות לעניין מס הכנסה:

לפי פקודת מס הכנסה, תושב ישראל חייב במס ובדיווח בישראל על הכנסותיו מהמקורות השונים ללא קשר למקום הפקת ההכנסה או קבלתה.
יש לבחון אם בשנת 2020 עקב משבר הקורונה, נוצר מצב של חזרה מאולצת וזמנית לישראל, אשר בעקבותיה היחיד שהה בישראל תקופה ממושכת בשנת 2020. במצב זה יש לבחון את הנסיבות שהובילו את היחיד להישאר בישראל ללא יכולת לחזור למדינת החוץ.

היערכות לספירת מלאי בתום שנת המס:

יש לקחת בחשבון שתיתכן בעיה פיזית בקיום ספירות מלאי בעידן הקורונה, במיוחד אם יש מחסנים שנמצאים מחוץ לישראל, כולל נוכחות של רואה החשבון לאימות הספירה ותיעוד שיש לשמור מול רשויות המס. לכן יש להקפיד על נהלים חלופיים לאימות הספירה, כגון אימות על ידי מבקר פנימי שקיים בארגון, תיעוד המלאי באמצעים דיגיטליים - צילום, קיום ספירה און־ליין וכדומה.

עוסק פטוּר יחיד

בדקו לפני תום השנה אם עברתם את תקרת הפטור. בשנת 2020 התקרה היא 100,491 שקל. זאת כדי שלא תצטרכו לשלם מס שלא תכננתם בסוף השנה.

הפקדות לקרן השתלמות ולקופות פנסיה:

לכל עסק קטן ועצמאי ישנה הזכות להפקיד לקרן השתלמות ולקופות גמל סכומים שיקנו הטבות ממס בכפוף לתקרות מסוימות מההכנסה.
יש לשים לב שהפקדה לקרן פנסיה היא חובה לכל עצמאי מתחילת 2017. היא מקנה גם ביטוח על אובדן כושר עבודה, שייתן בעת צרה קצבה של 75% מההכנסה המבוטחת, נוסף על קצבת הנכות ועל הפנסיה הנצברת לגיל הפרישה.

מע"מ בתקופת הקורונה:

- התאמות מע"מ – יש לבצע את בחינת המחזור שדווח לצורכי מע"מ למחזור בפועל ולספק דיווח מתקן ככל שנדרש. אם מדובר באיחוד עוסקים, מומלץ לבצע התאמה מלאה ברמת האיחוד לצורך הגשת דוח איחוד עוסקים שנתי, ויש לציין, כי זה חשוב מאוד גם לעניין המענקים.
- מועד הפקת החשבוניות – בהתאם להוראות חוק מע"מ, חשבונית מס תוצא תוך 14 יום ממועד החיוב במס. ניתן לדחות את מועד הוצאת החשבונית ובהתאם את מועד הדיווח למע"מ. כך אם בוצעה עסקה שמועד החיוב בגינה הוא לקראת סוף החודש (17–30), ניתן להוציא את חשבונית המס בפועל בחודש העוקב (תוך 14 יום), ובהתאם לדחות את מועד הדיווח ותשלום המע"מ ב־30 יום.
- חובות אבודים – בדיקת סטטוס חייבים וביצוע ניסיונות גבייה. המשך מכירות ללקוח בעייתי (צ'קים חוזרים, על סף פשיטת רגל וכדומה) עלול להקשות על הכרה בחוב אבוד.
- מעבר לבסיס מזומן – מומלץ לבחון אפשרות למעבר לדיווח על בסיס מזומן לצורכי מע"מ. המשמעות היא תשלום מע"מ רק במועד קבלת התמורה מהלקוח.
- מענקים – חשוב לדעת, שבמסגרת תוכניות המענקים השונות לתקופת הקורונה, הוחלט כי אלה לא יחויבו במע"מ.


6 צפייה בגלריה
ליאת נויבירט
ליאת נויבירט
רו"ח ועו"ד ליאת נויבירט - סגנית נשיאה ויו"ר משותף ראשות ועדת המיסים לענייני מע"מ בלשכת רואי החשבון
(צילום: אופיר אייב)

בדקה ה-90

- ק"מ של רכב – ביום האחרון של השנה עליכם לרשום את הקילומטרז': כמה נסעתם השנה. נתון זה ישמש את רשויות המס במקרה של ביקורת. שימו לב, לעיתים הביקורת יכולה להיעשות מספר שנים לאחר שנת המס, אז שמרו את הדוח. ההוצאות המוכרות לצורכי מס הן 45% מהוצאות הרכב או סך הוצאות הרכב בניכוי שווי השימוש, כפי שניתן למצוא באתר מס ההכנסה. הסכום הגבוה מהשניים הוא זה שיוכר לכם במס.
- ספירת קופה – ביום האחרון של השנה נדרש בעל העסק לספור כסף וצ'קים בקופת העסק. אלה, יחד עם דוח מסודר, יידרשו להצגה בפני רשויות המס במקרה של ביקורת מס עתידית.

המלצות עבור ציבור השכירים:

1 הפקדות עצמיות לקופות פנסיה ו/או גמל ולקרן השתלמות על הסכום שהמעסיק לא הפריש. ישנם רכיבי שכר שעליהם המעביד לא הפריש לפנסיה, כמו על תשלום בונוס, תשלום על שעות נוספות ועוד, בגינם העובד יכול להפריש באופן עצמאי לקופת הפנסיה שלו, עד סוף דצמבר.
2 הגשת טופס דוח מס הכנסה מקוצר לשכירים אשר לא חייבים בהגשת דוח מס (טופס 135). קיימת אפשרות דרישת הכרה בהוצאות, כמו השתלמויות מקצועיות שעליהן לא שילם המעסיק, ספרות מקצועית, עיתונות מקצועית ותשלום לרישיונות או תעודות חברות מקצועית במקרים שהמעסיק לא משלם.
3 עבודה מהבית. משבר הקורונה בישראל ובעולם השפיע בהרבה מישורים על אורח החיים של כולנו. במגבלות משרד הבריאות כמות העובדים במקום העבודה צומצמה, ועדיין המטרה העיקרית הייתה להמשיך בפעילות עסקית. אחד מהפתרונות הוא עבודה מהבית. כתבה מיוחדת במוסף זה דנה בסוגיה חשובה זו בימי משבר הקורונה.
4 זקיפת שווי שימוש רכב. בעקבות משבר הקורונה, הסגרים שהיו, תקופות בידוד וכדומה, עובדים רבים מיעטו בנסיעות פרטיות באופן מובהק, ויש מקום להתייחס לנושא.