למעט כמה מערכות גשם קצרות, אפשר לומר שהחורף עדיין לפנינו. לכן, אם חלף זמן מאז שתחזקתם את ארגז הרוח שלכם, יש לכם עוד הזדמנות טובה לעשות זאת, כדי למנוע נזק לרעפים, למנוע מבעלי-חיים להיכנס אל תוך הגג שלכם ולמנוע פגיעה בקונסטרוקציה של הגג. כמה זה אמור לעלות, מתי תוכלו להסתפק בתיקון מקומי ומהי האחריות הניתנת לעבודות מסוג זה? לפניכם המדריך
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות קרן אור הצללות)

ארגז רוח, מי צריך את זה בכלל?

"בבנייה הישנה (עד לפני כ-15 שנה), נהוג היה לשים ארגז רוח מעץ, בכדי להטמיע בתוכם את המרזבים, וכי זה היה סגנון הבנייה המקובל של גגות רעפים", מסביר ניסים סטרקיל מתקן גגות רעפים מאתר "המקצוענים".
כמו שלריצוף יש גימור של פאנלים, וליד תקרה מצמידים לעתים קרניזים, כך גם לגגות רעפים נהוג היה לעשות סיומת של ארגז רוח.
במקור, מעבר לעניין העיצובי, ארגז הרוח נועד לחסום את הרוח, למנוע משורות הרעפים הראשונות שבחלקו התחתון של הגג, לזוז ממקומן או להתעופף בזמן רוחות כבדות.
"כיום, אופן הקמת גגות רעפים שונה, ושיטת הנחת הרעפים, אינה מחייבת עוד ארגז רוח, לצורך הגנה מפני רוחות", מוסיף סטרקיל.
בנוסף, מבחינת סגנון העיצוב, הרי שכיום, בגגות הרעפים חדשים, נהוג להשאיר את קורות העץ חשופות בקצוות הגג. ממש כפי שמשאירים קורות עץ בתקרת סלון בבית כפרי, לצורך מראה אותנטי ופראי יותר.
ואולם, אם יש לכם גג ישן יחסית, בהחלט אין טעם להחליפו, רק בגלל שארגז הרוח התיישן. ישנם מקרים שחידוש קל שלו יספיק, יהיו מקרים שבהם תצטרכו לחפות את כולו או לפרק אותו ולהתקין חדש במקומו.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות קרן אור הצללות)

כל כמה זמן נהוג לחדש ארגז רוח?

"אחת לשנתיים-שלוש מומלץ לתחזק אותו, להחליף קורות שהתיישנו, ולצבוע", אומר סטרקיל.
"ואולם, לא משנה כמה תשקיעו בתחזוקה, עדיין יש בלאי טבעי של העץ.
לדבריו, "לרוב, מדובר בקורות דקות יחסית (עובי של 1 ס"מ) של עץ אורן. לכל חומר יש יכולת ספיגה מסוימת, ובישראל, עם הפרשי הטמפרטורה הגבוהים במיוחד שבין הקיץ לחורף, הבלאי אף גדול יותר.
"מעבר לקילופי צבע, נוצרים ממש סדקים בתוך הקורות, מה שגורם לפגיעה ביציבות שלהן. בכך, יש סכנה בטיחותית שבזמן מערכות חורפיות קשות, חלקים מארז הרוח יכולים לעוף".
בדרך-כלל, כעבור 5 שנים, העץ מתחיל להיבקע, הצבע מתפורר, ובמקרים קיצוניים גם קורות עץ נופלות. סטרקיל: "ישנם מקרים שבהם ארגז הרוח קיים כבר 20 שנה, ועדיין לקוחות מתעקשים להסתפק בהחלפת קורות נקודתית, לשייף ולצבוע".
לדבריו, "אפשרות נוספת, היא לפרק את כל ארגז הרוח הישן, ולבנות במקומו ארגז רוח מקורות עץ חדשים. אולם אז, לא תיפתר הבעיה המחייבת תחזוקה של העץ אחת לכמה שנים".

אפשר גם לחפות אותו באלומיניום, שכלל לא מצריך תחזוקה

פרט לחידוש ותיקונים מקומיים, קיימת האופציה של חיפוי ארגז הרוח. ממש כפי שמדביקים ברצפה אריחים חדשים על גבי האריחים הישנים, ניתן לחפות את ארגז הרוח בשכבה של אריחי אלומיניום, המדמים מראה של קורות.
וכך, כפי שלא מפרקים את הריצוף, אלא רק אריחים מתנדנדים, כך גם לגבי חיפוי ארגז רוח. נהוג להחליף רק את הקורות שכבר מתנדנדים, לפני ההדבקה עליו.
כמובן, שכמו שקורות אלומיניום אינן זהות במראה לקורות עץ טבעי והעיצוב שלהם פחות אותנטי, ועבור אנשים מסוימים זה בהחלט חיסרון.
ועדיין, קיימים גוונים מסוימים שנראים טוב יותר מאחרים (לבן, שמנת ואפור), בהתאם לגוונים של חזית הבית שלכם ושל גוון הרעפים. כדאי להימנע מבחירת גוון כהה מדי של אלומיניום, שכן אז תהיה דהיית צבע.
ולמרות העיצוב, הרי שהיתרון העיקרי והמשמעותי של חיפוי ארגז הרוח בקורות מאלומיניום, הוא היעדר התחזוקה. האלומיניום לא מתבלה בגשם ובשמש.
4 צפייה בגלריה
שיטת גגות הרעפים החדשה אינה כוללת ארגזי רוח
שיטת גגות הרעפים החדשה אינה כוללת ארגזי רוח
שיטת גגות הרעפים החדשה אינה כוללת ארגזי רוח
(צילום: באדיבות קרן אור הצללות)

מהי האחריות הנהוגה בתחום זה?

"אם התיקון הוא מקומי, נהוג לתת אחריות רק לעונת הגשמים הנוכחית, שכן בארגז רוח ישן, רוב הקונסטרוקציה כבר פגומה", אומר עבד מנצור מתקן גגות באתר "המקצוענים". "ואז, הברגים לא נאחזים בצורה טובה בה, כפי שהם נאחזים בעץ חדש".
לדברי מנצור, "אם מדובר בהחלפה של כל ארגז הרוח, בקורות עץ חדשים, כאן האחריות תהיה ארוכה יותר. לרוב, היא תעמוד על תקופה של שנתיים-שלוש".
"אם מדובר בחיפוי ארגז הרוח באלומיניום, האחריות תהיה אף ארוכה יותר, ותעמוד על תקופה של כמה שנים, ומשתנה בהתאם לבעל המקצוע", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"לכן, כדאי מראש כבר לפני ההתקשרות להשוות לא רק את עלות העבודה כי אם גם את משך האחריות הניתנת לה".
4 צפייה בגלריה
לעתים ניתן להסתפק בתיקון מקומי
לעתים ניתן להסתפק בתיקון מקומי
לעתים ניתן להסתפק בתיקון מקומי
(צילום: באדיבות קרן אור הצללות)

כיצד מתמחרים תיקון או חיפוי של ארגז רוח?

ובכן, בשונה מעבודות אחרות של בעלי מקצוע, כאן טווח המחירים הוא עצום. הוא משתנה מאוד בהתאם למידת התיקון הנדרש לארגז הרוח, האם מדובר בתיקון מקומי או בחיפוי.
כמו כן, למורכבות הגישה יש חשיבות. למשל, יהיו מקרים שבהם לא ניתן יהיה לעבוד בעזרת סולם, ויהיה צורך בהקמת פיגומים לצורך העבודה, ואף במקרים מסוימים לעשות שימוש במנוף.
"ובכל זאת, אם דרוש כלל אצבע כלשהו לגבי תיקון, יש המחשבים זאת לפי מטר אורך, כשהטווח הוא בין 150 ל-350 שקל עבור כל מטר אורך", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"ואולם, ישנם מקרים שהחישוב יהיה לפי מחיר גלובלי, ולכן כדאי לבדוק מראש ולבקש הצעת מחיר בכתב, ולדרוש פירוט של מה היא כוללת בדיוק.
"עבור התקנת חיפוי אלומיניום המחיר הוא 500-700 שקל למטר אורך".
עוד כתבות בנושא:
לסיכום, העצה הכי טובה היא לא לסגור הצעת מחיר בטלפון, ולא להתפשר על הערכה כללית מרחוק. חשוב שבעל המקצוע יגיע לשטח, יראה את מצב ארגז הרוח הקיים בשטח ואת הגישה אליו. אחרת, תמצאו את עצמכם משלמים בהמשך תוספות מחיר, שרחוקות מההצעה המקורית.