חברת השליחויות וולט אמנם לא מאפשרת יותר למועמדים חדשים שמעוניינים להיות שליחים של החברה לעבוד דרך קבלנים, אך בשטח יש עדיין לא מעט שליחים שעובדים באמצעות קבלן, ומשיחות ועדויות שהגיעו לידי ynet, נראה כי בחלק מהמקרים מדובר גם בשוהים בלתי חוקיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
שליח וולט
שליח וולט
"בחיים לא הרווחתי כל-כך הרבה כסף"
"הגעתי לעבוד כי שמעתי שעושים הרבה כסף", אמר לנו מוסא, במקור מהעיר שכם, כשהוא מחכה למשלוח הבא. "התחלתי לעבוד בישראל אחרי ששמעתי מכמה חברים שכבר עובדים בוולט. אני עובד לא מעט שעות, תודה לאל".

"נראה לך שלבחור בגיל שלי ייתנו אישור כניסה?"

חוסני, שליח נוסף בשנות ה-20 לחייו שפגשנו כשהוא ממהר לעוד משלוח, חשש בתחילה לשתף. לאחר שהבין שלא מדובר במשטרה סיפר: "אני מהכפר בית איג'זא. עובד בוולט כבר כמה שבועות אחרי שהגעתי דרך בן דוד שלי, שגם הוא עובד כשליח". לשאלה האם קיבל אישור כניסה לישראל הוא ענה בחיוך: "נראה לך שלבחור בגיל שלי ייתנו 'תסריח' (היתר כניסה - א"ק)? מהפה שלך לאלוהים. הלוואי שהייתה לי אפשרות כזאת ואז לא הייתי נאלץ לשלם למנהל שלי המון כסף".
כמה כסף אתה צריך לשלם לו? "אתה לא רוצה לדעת. אם אני לא טועה, הוא לוקח לי קרוב ל-10% מכל מה שאני מכניס באפליקציה. מה שכן זה עדיין משתלם לי. בחיים לא הרווחתי כל-כך הרבה כסף ובשום עבודה אצלנו לא הייתי עושה כסף כזה".
איך בעצם יכול שוהה בלתי חוקי לעבוד כשליח וולט? לא תחת השם שלו, כמובן, ובאמצעות הקבלן שעובד ישירות מול החברה או מול קבלן נוסף. בחלק מהמקרים הקבלן מעניק ככל הנראה גישה לאפליקציה באמצעות שמות ותעודות זהות של עובדים לשעבר, או לחלופין עם תעודות זהות פיקטיביות. כך שעובד שמעוניין לעבוד "בשחור" או לחלופין הקבלן לא יכול לרשום אותו מכל מיני סיבות, בין היתר שליחים שאין להם ת"ז כמו פליטים אריתראים וסודנים, עובד עם שם משתמש שכבר פעיל במערכת וולט. אחד השליחים הפלסטינים שדיברנו איתם הראה לנו את שם המשתמש שלו בוולט שם הופיע שם של בחור ישראלי.
"הבוס שלי (הקבלן) נתן לי סמארטפון ואופניים חשמליים וגם לימד אותי איך להשתמש באפליקציה", הסביר מוסא. "אני עובד באזור השמונה שעות ביום, בעיקר ביפו ובתל אביב. מה שאני עושה כאן ביום אחד זה משכורת שבועית ברשות הפלסטינית. לפעמים אני יכול לעבוד כמה ימים ולקבל משכורת שמקבילה לשכר החודשי שהייתי מקבל ברשות הפלסטינית".
איך אתה מקבל את המשכורת? "כל סוף שבוע אני מקבל מהבוס כסף במזומן. הוא מוריד כמה אחוזים. לא יודע להגיד לך כמה. למרות שהוא לוקח כמה אחוזים, זה עדיין משתלם לי. אני כבר חודש וחצי עובד ולא מאמין לכמות הכסף שאני עושה. מדובר בעבודה קלילה, אני בסך הכל נוסע על האופניים ממקום למקום".
אתה לא חושש להיתפס? "מי שאומר לך שהוא לא חושש להיתפס על ידי מג"ב או המשטרה, הוא שקרן. אבל אני בסה"כ רוצה להתפרנס בכבוד ולהביא כסף למשפחה שלי. אני המפרנס היחיד בבית ויש לי עוד שישה אחים ואמא חולה שצריך לדאוג לה לתרופות".
כמה חברים עובדים איתך בוולט? "לא מעט. בדירה איתי ישנים חמישה חברים שכולם שליחים והם כמוני בלי 'תסריח'. אנחנו שומרים על פרופיל נמוך ומשתדלים לעבוד ואז לחזור הביתה".
2 צפייה בגלריה
שליחי וולט
שליחי וולט
"כל סופ"ש אני מקבל מהבוס כסף במזומן. הוא מוריד אחוזים, אבל זה משתלם לי"
כידוע, ישראל מגבילה כניסת פלסטינים לישראל לצורכי עבודה ועל כל תושב פלסטיני שמבקש להיכנס לישראל או לשהות בה כדין, להצטייד באחד ההיתרים הניתנים על ידי מינהלת התיאום והקישור של צה"ל לתושבים בשטחים לצורך כניסה, שהייה ועבודה בישראל.
עם זאת, בישראל מתבצעות הברחות של שוהים בלתי חוקיים (שב"חים), שלרוב נדרשים לשלם מאות שקלים כדי שיוברחו לתוך שטח המדינה באופן לא חוקי. מוסא וחוסני, כמו גם שליחים אחרים שאיתם דיברנו, חששו למסור את שמות המתווכים או הקבלנים שמעסיקים אותם.
אלי, בעל מסעדת בשרים בתל אביב, מספר על מפגשים נוספים עם שליחים מהשטחים: "פיטרתי עובד מטבח שלי לפני חודש כי הבנתי שהוא זייף היתר כניסה לצד היתר עבודה. לפני כמה ימים הוא הגיע לאסוף משלוח ופשוט הופתעתי לראות אותו לבוש עם המדים של וולט. הדבר הכי מדהים זה שהם מצליחים להסתדר גם מבלי שהם יודעים עברית. שלשום הגיע אליי שליח ופשוט לא דיבר, חיפש רק את השקית שהוא צריך לקחת. קראתי לעובד מטבח שלי שידבר איתו וינסה להבין מי הוא, התברר שגם הוא מהרשות הפלסטינית וללא שום היתר. לפי מה שהבנתי הוא עובד דרך איזה קבלן".
סאלח, תושב יפו, סיפר: "הזמנתי משלוח הביתה לפני כמה ימים וכשהשליח התקשר אליי עניתי ולא הבנתי למה הוא מגמגם. הוא רק שאל בערבית אם אני דובר את השפה. מיד עניתי שכן וכשפתחתי את הדלת התברר שמדובר בשליח פלסטיני. שאלתי אותו ממתי עובדים שליחים מהרשות הפלסטינית בוולט והוא אמר שהוא עובד דרך מישהו והגיע להתפרנס בכבוד כי הוא לא מרוויח מספיק בכפר שהוא גר בו".
חשוב להבהיר שערבים ישראלים רבים עובדים כשליחים בוולט באופן חוקי וברור שחלקם אינם דוברים עברית. שמעון, בעל רשת מסעדות מוכרת, טען: "בשבועות האחרונים אני רואה כמות גדולה של שליחים ערבים שהם לא תושבי מדינת ישראל. ההגייה, הלבוש וההתנהגות שלהם לא מאפיינת את ערביי ישראל. אני מעסיק הרבה עובדים ערבים אז אני לא סתם אומר. חבל שמישהו יתעורר מאוחר מדי".

הבלגן של חברות הקבלן

נזכיר כי אחרי שלפני יותר משנה נחשף ב-ynet כי חלק מחברות הקבלן שעבדו עם וולט עברו על החוק ולא שילמו לשליחים, ולפני מספר חודשים נפתחה חקירה גלויה של רשות הימסים נגד ליאור סויסה, מנהלה בפועל של חברת פרמיום שליחויות, אחת מ"כוכבות" התחקיר, הכריזה וולט כאמור כי היא מפסיקה באופן הדרגתי את העבודה עם חברות הקבלן. "אנו מקדמים בתהליך רק מועמדים בעלי תיק עצמאי, כלומר עוסק פטור, מורשה או חברה בע"מ (בבעלותם בלבד)", הבהירו בחברה במענה לפניית מועמדים חדשים.
על פי הערכות, מתוך כ-10,000 שליחי וולט, אלפים מועסקים על ידי כמה קבלנים שאיתם חברת השליחויות ממשיכה את ההעסקה והשאלה היא האם המהלך יביא לכך שוולט תתקשה בסופו של דבר לגייס שליחים, שכן רבים מהם לא מעוניינים להתנהל כעצמאים "אמיתיים" ומסודרים. לפי הערכות של גורמים בחברה, "זה רק עניין של זמן עד שנעביר את כל השליחים להעסקה באופן עצמאי ונפרד לחלוטין מקבלנים".
מוולט מסרו בתגובה: "אנחנו לא מכירים את המקרים המתוארים וכמובן שמדובר בדבר פסול, לא חוקי ובניגוד לנוהלי וולט. מאז ינואר 2022 כבר לא ניתן להצטרף כשליח לוולט באמצעות חברה צד ג' אלא באופן ישיר כעצמאי בלבד. נברר את המקרים ובמידה שיש צורך, נגיש תלונה במשטרה נגד המתחזים".
ממשטרת ישראל נמסר: "ללא קשר למקום עבודה זה או אחר, משטרת ישראל מקיימת מדי יום פעילות בכל רחבי הארץ בנושא שוהים בלתי חוקיים בישראל, בדגש על אלה המסייעים, מלינים ומעסיקים אותם".