זוכרים עולם בלי אינסטגרם? בלי סלפיז בומרנג שמועלים לסטוריז, מתויגים, מקושטים ונמחקים אחרי 24 שעות? בלי סרטוני וידיאו ב-IGTV ובלי פיד תמונות וסרטונים שמתחנן ללייקים? העולם הזה איננו עוד, ואפילו הקורונה לא חיסלה את החיים המושלמים שלכם באינסטוש. בקרוב, תשקעו עוד יותר בביצת האינסטה - כי תתחילו לקנות שם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אינסטגרם, כנראה הרשת החברתית המשמעותית ביותר כיום, חוגגת בימים אלו עשר שנים להיווסדה, ולאחרונה השיקה בישראל את הצעד הבא שלה בדרכה להשתלט על העולם: אינסטגרם שופינג. התכונה הזאת כבר קיימת בארה"ב ובעולם ומשגשגת שם. כבר ב-2018 נוסף לחלק ה-Explore באינסטגרם ערוץ שופינג, מלא בדברים שאינסטגרם חושבת שתרצו לקנות. היא גם הוסיפה אז תגיות שופינג לסטוריז שלה. צרכנים בישראל יכלו לראות את התוספת הזאת, אך לא לקנות דרכה. עד עכשיו.
3 צפייה בגלריה
אינסטגרם שופינג
אינסטגרם שופינג
"המותגים הגדולים יתחזקו, הקטנים ייחלשו - והפלטפורמות ירוויחו". אינסטגרם שופינג
כעת, גם ישראלים יכולים לקנות דרך חנות אינסטגרם. מותגים יכולים להוסיף לתמונות תג שם ומחיר ולפתוח אזור בפרופיל שנראה כמו קטלוג, עם פריטים ומחיריהם. כל מותג קטן ורשת גדולה יכולים בעצם למכור דרך האפליקציה, בערך: בארץ הסליקה עדיין נעשית מחוץ לאפליקציה כך שהמותג צריך אתר חיצוני, שאליו יועברו הצרכנים אחרי שאספו פריטים באינסטגרם.
בארה"ב הושק לפני כשנה גם אלמנט הצ'ק-אאוט בתוך אינסטגרם, אך גם שם זו עדיין גרסת בטא. האלמנט הזה אמור להשאיר את הצרכנים בתוך אינסטגרם גם בתהליך הקנייה. רואה משהו שאתה רוצה? קנה אותו בתוך אינסטגרם, כולל תשלום ב-Facebook Pay. הנוחיות של קנייה בתוך האפליקציה תאפשר בעתיד הקרוב לאינסטגרם לגבות עמלות מהרכישות האלה ולהפיק זרם חדש של רווחים לחברה שלה. עד 31 בדצמבר אין עמלות, לאחר מכן ככל הנראה אינסטגרם תגבה עמלה של כ-5%. מדובר בעוד תחום שפייסבוק, הבעלים של אינסטגרם ואחת מהמפלצות השולטות באינטרנט, מבקשת לעצמה דריסת רגל בו.
לפי מיכל רביב, סמנכ"לית השיווק של טרמינל X, אתר האופנה מבית קבוצת פוקס, מדובר במהפכה של ממש, אך היא מיד מסייגת: "חשוב להבין שהמהפכה פה היא לא צרכנית. זאת מהפכה לטובת פלטפורמות הענק: גוגל, פייסבוק וטיקטוק, שעובדות מאוד חזק להשאיר אותך בתוך הפלטפורמות. לכן, כל מי שמחזיק היום אתר מכירתי חייב לחשוב איך נערכים ליום שיגיע בקרוב, שבו הצרכנים ירצו לערוך עסקאות בפלטפורמות של הרשתות החברתיות שבהן הם ממילא נמצאים. לארה"ב זה כבר הגיע".
מה יקרה אז? "המפרסמים הגדולים, שהם המותגים הגדולים, יתחזקו, הקטנים ייחלשו והפלטפורמות ירוויחו. הן יהיו המנצחות הגדולות כי הן זוכות ביוזרים והן עושות את זה בשביל להרוויח עמלות. גוגל גם עושה את זה בגוגל שופינג, אפשר לקנות בארה"ב מגוגל בלי להיכנס לשום אתר. לכן המהפכה היא בשיווי המשקל בשוק וצריך להיערך אליה נכון. יש צרכניות שאת כל שופינג האופנה שלהן יערכו דרך אינסטגרם, באמצעות קידום של מותגים שמותאמים להן בפיד או באמצעות פרופילים של מותגים - ובעיקר באמצעות תוכן משפיענים".

קניות גם דרך יוטיוב

בארה"ב, אינסטגרם כבר הודיעה על התרחבות עולמית תמנונית של שירות השופינג שלה גם ל-IGTV (פיצ'ר הסרטונים הארוכים של האפליקציה), בנוסף לפעילות של אינסטגרם שופינג בפיד כמובן, אך גם באינסטגרם לייב (שידורים חיים) ובסטוריז. כלומר, אינסטגרם כבר מאפשרת לקנות דרך סרטונים. לפי ביזנס אינסיידר, היא שוקלת לאפשר זאת גם ב-Reels - הפיצ'ר שהשיקה באוגוסט כמתחרה לטיקטוק.
כרגע לא נראה שצרכנים יפנו לאינסטגרם כדי לקנות ספר או מקרר, כך שמדובר במהלכים שמהווים איום בעיקר על חברות אופנה, שהלקוחות שלהן נמצאים באינסטגרם לא מעט שעות ביום, בטח בעידן הקורונה, שבו צרכנים קונים יותר ויותר אונליין. הן יצטרכו לשתף פעולה ובכך יאבדו כניסות לאתרים שלהן.
לפייסבוק אין ברירה. התחרות בתחום השופינג בוערת גם מצידה של ענקית אחרת: גוגל. גוגל לא רק מפעילה את גוגל שופינג, מנוע של השוואת מחירים וקניות, אלא גם החלה לאחרונה לבקש מיוטיוברים לתייג מוצרים בסרטונים שהם מעלים, במטרה להפוך בקרוב גם את יוטיוב לקטלוג שמאפשר רכישה של כל מוצר מתויג. במקביל, וולמארט לוטשת עיניים לטיקטוק, שם שיתופי הפעולה עם מותגים נמצאים עוד בחיתוליהם.

"חובה להיות חלק מזה"

חן בן ישי, מנהלת השיווק של פיקס, מותג הלבשה תחתונה לצעירות שעובד חזק מאוד על הרשתות החברתיות, מסבירה שעבור מותג כזה זאת בשורה אמיתית. "חיכינו לזה הרבה מאוד זמן", היא מספרת. "מרבית הפעילות של המותג היא בסושיאל ובאינסטגרם בפרט. יש לנו קשר מדהים עם קהל הלקוחות שלנו שם. אנחנו בחצי הדרך כרגע כי עדיין אי-אפשר לרכוש רכישה מלאה באינסטגרם ישראל, אבל אנחנו כבר רואים שאחוזים גבוהים מהרכישות אצלנו הם מקנייה במובייל. הרבה מהקונות מגיעות לאתר במובייל מאינסטגרם. מבחינתנו חובה להיות חלק מזה. זה עוד ערוץ מכירתי, נוסף על אתר. הכל נעשה באופן אוטומטי, ופיצ'ר הקטלוג שנפתח כעת יותר נוח לשימוש והוויזואליה שלו טובה. זה מותאם לקהל צעיר יותר ולא רק, יהיה יותר קל לרכוש משם. כרגע זה בחינם, אינסטגרם לא גובה עמלה".
ליבנת קופיט היא בעלים של מותג התכשיטים והאופנה הקטן לה לונה וגם דירקטורית במיקרוסופט מזה"ת ואירופה. "לה לונה זה עסק מאוד משגשג וזה מדהים כמה שהעסק הזה מבוסס על הרשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם. הקנייה למותג שלי נעשית בעיקר דרך אינסטגרם, זאת הפלטפורמה שמייצרת את המכירות הכי חזקות אצלי כרגע", היא מספרת.
בסופו של דבר אינסטגרם תשיק צ'ק-אאוט דרכה ותייתר את האתר שלך. "מבחינתי, כל דבר שמקצר ללקוחות שלי את הדרך לרכוש הוא מבורך. האם בראייה לטווח רחוק זה ייתר את האתר? כרגע אני לא רואה את זה בכלל קורה, כי האתר מאוד מרכזי ברכישה. מבחינתי הקטלוג זה עוד ערוץ מכירה. אני רוצה להנגיש את המותג בכל ערוץ אפשרי. זה לא מהווה איום, זה עוד ערוץ שנותן לי יותר מעורבות עם הלקוח ואין לי ספק שזה מייצר יותר רכישות. רוב הרכישות באינסטגרם אצלי, אגב, מגיעות מהסטורי, ולא מהפיד. כשאני מעלה סטורי זה ברמת הדקות. אני רואה עוד ועוד ועוד כניסות ומכירות. היום העליתי סטורי וכבר לא תייגתי שם לינק לאתר, אלא לפרודוקט בחנות האינסטגרם החדשה שלי".
3 צפייה בגלריה
"מהפכה לטובת פלטפורמות הענק". אינסטגרם
"מהפכה לטובת פלטפורמות הענק". אינסטגרם
"מהפכה לטובת פלטפורמות הענק". אינסטגרם
(צילום: Shutterstock)

גם בארה"ב: זה עדיין לא מוצר איקומרס מלא

מותג הטיפוח הישראלי ג'ייד (GA-DE), כבר מוכר בארה"ב דרך אינסטגרם, כולל צ'ק-אאוט בתוך האפליקציה. לדברי גנית אלון, סמנכ"לית השיווק והדיגיטל של המותג, "הם הציעו לנו להצטרף לבטא לפני כמה חודשים. יש לנו אתר שמוכר בארה"ב, שבנוי על פלטפורמה של Shopify, המתממשקת בקלות לפרויקט הזה. גם אנחנו קיבלנו עדכון שזה עומד להיכנס לארץ. רק שזה לא ב-100% כמו בחו"ל. ברגע שהכל ייפתח זה יאפשר למשפיענים וליוצרי התכנים להפנות למוצרים שלנו".
בארה"ב מזינים כרטיס אשראי באפליקציית אינסטגרם וזהו, אפשר לקנות בכל מותג. ההזמנות עוברות ישר למותג, הכסף נכנס לפייסבוק - והיא מעבירה את התשלום לחנות. "הכל נגיש יותר. בכל מה שקשור לקנייה אינטואיטיבית, את גולשת, קונה וממשיכה הלאה בתוך אינסטגרם. את נשארת באינסטגרם", מסבירה אלון. "את לא מתחילה לצאת לאתר של המותג, למלא שם פרטים, סיסמה. את פשוט מקליקה על מה שאת רוצה לקנות והכל קורה בשבילך. את גם מכירה ככה מותגים חדשים".
אתם צריכים לעמוד בכללי משלוח מסוימים כשהצ'ק-אאוט דרך אינסטגרם? "לפייסבוק יש כללים משלהם. מבחינת משלוח אנחנו מחויבים להוציא חבילות תוך יומיים-שלושה. יש מדיניות החזרים, אבל כל שירות הלקוחות והמשלוח נעשים דרכנו. צריך לעמוד בכללים של פייסבוק אבל ממילא זמן המשלוח שאנחנו מציעים באתר קצר יותר".
זה עדיין לא קניון עולמי אינטרנטי מלא. "כרגע בחו"ל זה 80% מוכן. הם עוד לא פיתחו קופונים, קידומי מכירות יותר מדויקים. יש עוד עבודה. אם למשל יש באתר מבצע או קוד קופון, לא תקבלי אותו באינסטגרם. אין לאינסטגרם את כל הפיצ'רים של מערכת איקומרס מלאה, אבל הם יגיעו לזה, אין ספק. כבר היום אפשר להשיק אצלם מוצרים חדשים לכל הקהלים שלנו ולהישאר בתוך אינסטגרם".
מה לגבי יחס ההמרה שם? אתם מוכרים יותר באינסטגרם מאשר באתר שלכם? "עוד מוקדם להגיד את זה. זה לא נבחן לעומק כי יש כל כך הרבה פרמטרים. בתוך אינסטגרם את רואה תמונה או שתיים, לא את כל החוויה של המוצר, לא מקבלת את המידע שאנחנו מראים באתר, ולכן אני לא סגורה על כך שיחס ההמרה גבוה, למעט אולי מוצרים שכולם כבר מכירים. הם כמובן מעדיפים שהמכירות ייעשו דרכם והם שומרים את הלקוחות אצלם. אנחנו מקבלים מהם רק את שם הלקוח, כתובת ומייל. אפילו לא טלפון".

לא מתאים למוכרים קטנים

לפי גורם בענף השיווק בארץ, שמחובר למהלך, "מטרת אינסטגרם שופינג היא שתגלי את המוצר, תקני ותסלקי אותו דרכם. אבל בארץ, כרגע, אינסטגרם רואה כסף מפרסום ולא מעמלות סליקה. בעתיד אין ספק שיגבו על סליקה". גם בארה"ב נושא הסליקה עדיין בניסוי. לטענתו זה כרגע בשלב ביניים כי הם לא התגברו על שלב הסליקה עם האתרים. "בארץ יש המון אתרים שבנויים על מערכות מסחריות אך פחות גמישות להתממשקות", הוסיף.
אם אני ילדה שמייצרת שרשראות, יהיה לי קל יותר למכור ככה? "השירות שהושק בארץ עדיין לא מתאים לכל ילדה שמייצרת בבית שרשראות כי הוא מצריך אתר אינטרנט או קנייה של שירותי סליקה. יש חברות שמקימות לך את זה ברבע שעה, הכי פשוט והכי קל, אבל זה עולה כסף. גם אתר מכירתי ב-wix יעלה לך כמה דולרים עד עשרות דולרים בחודש. בנוסף, התחרות בפרסום באינסטגרם אדירה. יש הרבה פרסום ממומן וצריך לצבור בולטות אצל משפיענים.
"כרגע זה כן מקל על עסקים קטנים בכך שאינסטגרם מפנה לקופה, ואת כל השאר אפשר לעשות אצלה: לבחור בגד, מידה וצבע. זה מאפשר לבנות חנות קטנה בתוך הפרופיל. אז עסק קטן יכול לוותר על כל האתר ולהשתמש רק באתר לא מושקע עם שירותי סליקה, ואת כל ההשקעה בעיצוב ובמכירות לשים באינסטגרם. קופה. אם אני בעל עסק עם משאבים נמוכים ולא רוצה להתעסק בזה, הייתי בונה אתר סביר, בלי להשקיע יותר מדי בחוויה שלו, והייתי מתחיל למכור באינסטגרם".