המדפים בסופרמרקט ריקים: מירב קריסטל באולפן ynet
(צילום: נדב אבס, אלי סגל)

מלבד דאגתם של אזרחי ישראל מהידבקות בנגיף הקורונה, דאגה נוספת היא החשש מפגיעה כלכלית בעקבות התפשטות הקורונה בעולם ובישראל. במשרדי הממשלה גיבשו ביממה האחרונה מספר תוכניות שמטרתן לסייע בתחום הכלכלי לחברות, לעסקים ולכלל הציבור. לפניכם שאלות ותשובות.

1 צפייה בגלריה
בידוק בכניסה לאצטדיון בפארמה
בידוק בכניסה לאצטדיון בפארמה
בידוק בכניסה לאצטדיון בפארמה
(צילום: Getty Images)
הבורסה בישראל, שכבר איבדה גובה בשבוע שעבר, קרסה אתמול. זה משפיע עליי?
בוודאי. גם אם אין לך באופן ישיר ניירות ערך או אגרות חוב, הרי שכל קופת גמל שלך, כספי קרן הפנסיה וקרן ההשתלמות שלך מושקעים בחלקם בשוק המניות. רק כדוגמה: עוד לפני הקריסה בחודש מרץ החלו ירידות השערים בגלל הקורונה בפברואר וקרנות ההשתלמות איבדו 2%-3% משוויין. הירידות כעת חריפות בהרבה.
אם יש לי מניות, כדאי לי לברוח מהבורסה?
הטוב ביותר הוא תמיד למכור מניות כאשר שעריהן עולים ולקנות מניות כאשר השערים נמוכים. עם זאת, הפעם איש לא יודע להעריך עד כמה משבר הקורונה עוד יפגע במדדי המניות. אתמול מכרו סוחרים "מכל הבא ליד". ייתכן שחלקם הפסידו מהמהלך הזה. כדאי לחשוב היטב ולהתייעץ עם מומחה לפני שמוכרים בהפסד השקעה של שנים בבורסה.
שערי המטבעות הזרים עלו בשבוע האחרון באופן ניכר. מה הסיבה, אחרי שהשקל הישראלי היה תקופה ארוכה המטבע החזק בעולם?
המשק הישראלי איתן, אולם התפשטות נגיף הקורונה מאיימת על שיעור הצמיחה בישראל, ובוודאי הניתוק האווירי ממדינות רבות איננו טוב לכלכלה. קיימות הערכות שהאירו ישוב ויחצה בקרוב את רף ארבעה השקלים לאחר תקופה ארוכה.
הממשלה הכריזה אתמול על קרן חדשה בת 4 מיליארד שקלים כסיוע לעסקים בגלל המגפה. במה מדובר?
אלה הלוואות לצורכי גישור על פערי תזרים, בפריסה של עד חמש שנים ואפשרות לתחילת החזרי הקרן לאחר חצי שנה ממועד העמדת ההלוואה. תהיה ערבות מדינה מוגדלת בשיעור של 85% מכל הלוואה. יהיה צמצום מהותי של דרישת הביטחונות עד 10% מההלוואה בלבד. הבנקים יקצרו את משך בדיקת ההלוואה עד 9 ימי עבודה.
עליי לשלם מקדמות מס ב-15 בחודש. האם אוכל לדחות אותן?
ברשות המיסים החליטו לסייע בדחיית תשלומים לכל מי שיוכיח כי העסק שלו נפגע כתוצאה מהקורונה. אין כאן חוק או צו, אלא רצון טוב בלבד מצד פקידי המס.
האם צפויים צעדים כלכליים עקב משבר הקורונה?
בנק ישראל צפוי להפחית בימים הקרובים את הריבית הבסיסית במשק מ-0.25% לשנה ל-0.1%. צעד כזה יקל במיוחד על העסקים, וכמו כן תהיה בכך הקלה על הציבור כולו, כאשר רבים נקלעים בגלל השפעת התפשטות הנגיף לקשיים כלכליים ולמינוס בבנק.
אני בבידוד בבית. האם עליי לעבוד?
מדובר בחופשת מחלה, אולם אם המעסיק שלך יסכים שתעבוד מהבית, הוא לא יוכל לנכות ממך ימי מחלה. ניתן גם לסכם על ביצוע עבודה חלקי, תוך תשלום שכר חלקי.
אני מובטל ונמצא בבידוד. האם עליי להתייצב בשירות התעסוקה?
לא. שירות התעסוקה הודיע כי לא תיפגע זכאותם של מובטלים אשר נמצאים בבידוד ל-14 יום בגלל הקורונה ואינם יכולים להגיע לשירות התעסוקה. מרשות התעסוקה נמסר: "נכון להיום הנחינו את דורשי העבודה הנמצאים בבידוד להימנע מהגעה ללשכות התעסוקה מבלי שייפגעו זכויותיהם, כל זאת בכפוף להצהרה כי שהו בבידוד ביתי לנוכח הנחיית משרד הבריאות בימים בהם היו צריכים להתייצב".
אני מובטל ולא נמצא בבידוד. האם אני חייב להתייצב בלשכה?
נכון להיום, דורשי העבודה צריכים להתייצב בלשכות התעסוקה כפי ששאר גופי הממשלה ממשיכים לתת שירות לקהל הלקוחות. מרשות התעסוקה נמסר: "אנו עושים ככל שביכולתנו לצמצם מפגשים מרובי קהל ופועלים להציב בכל לשכות התעסוקה בצד מכונות ההתייצבות ובתוך הלשכה עצמה חומרים לחיטוי ידיים לשימוש דורשי העבודה. הנהלת שירות התעסוקה נמצאת בקשר שוטף והדוק עם נציבות שירות המדינה בנוגע להנחיות גורפות לגופי ממשלה המקבלים קהל, ואנו מיישמים את הנחיות משרד הבריאות בנושא. כמובן שאנו מתעדכנים דבר יום ביומו, ומעדכנים את הציבור בנוגע לשינויים בפעילות שירות התעסוקה.
יש לי עסק ורבים מהעובדים שלי לא מגיעים לעבודה. אני יכול לסגור את העסק ולשלוח לחופשה את שאר העובדים?
אם לפחות 20 עובדים לא מגיעים לעבודה, מותר לך להוציא את האחרים לחופשה כפויה.
אני עובד במפעל, שהתברר כי אחד העובדים בו נדבק בקורונה. האם המעסיק יכול לכפות עליי להתייצב במקום עבודתי?
על המעסיק ועליך להתייעץ עם משרד הבריאות ולמסור היכן בדיוק אתה עובד והיכן הנדבק בקורונה עבד. את הוראתם אסור להפר.