צפו: הכנת מחלקת בידוד חדשה לחולי קורונה בבית החולים רמב"ם בחיפה
(הקריה הרפואית רמב"ם)


אחרי תקופה ארוכה של עליות שערים, בורסות העולם רשמו ביום שישי האחרון את השבוע הגרוע ביותר ב-12 השנים האחרונות, אותו ניתן להגדיר "מרחץ" דמים שלא נראה מאז המשבר הפיננסי הגדול של 2008. הטריגר, כמובן, היה נגיף הקורונה והעלייה במספר המאובחנים כמי שנדבקו ממנו. הירידות לא פסחו גם על ישראל, אם כי היו מתונות יותר, ובבורסה בתל אביב ייפתח הבוקר (א') המסחר בדריכות גבוהה. בנוסף, מחר צפויה הבורסה לשבות לרגל הבחירות לכנסת ה-23.
למעשה, למעלה מחודש אחרי שעלתה לתודעה כאשר ארגון הבריאות העולמי הודיע על מצב חירום בעקבות התפרצות הנגיף, רק בשבוע החולף נפל האסימון למשקיעים שמדובר במשבר אמיתי בעקבות התפשטות הווירוס למדינות נוספות - ואיתו המחיר הכלכלי שנובע מביטול טיסות, הקפאת חלק מפעילות הסחר ועוד. בעקבות זאת הורגשה ההשפעה של מגפת הקורונה על השווקים הפיננסיים ברחבי העולם ובמיוחד בארה"ב, שבניגוד לעבר שידרה עד כה אדישות יחסית נוכח ההתפתחויות.
כל זה הסתיים, כאמור, ביום שישי האחרון, בסיומו מחקו המשקיעים כחמישה טריליון דולר ברחבי העולם. לצד זאת, רשם מדד הפחד (מדד VIX שבוחן את התנודתיות בשווקים) רמת שיא; ומנגד מחיר הנפט המשיך לרדת, ככל שהתעבורה העולמית, באוויר ובים, הולכת ופוחתת בצל המשבר.
3 צפייה בגלריה
וול סטריט
וול סטריט
מודאגים בוול סטריט
(צילום: AP)
לירידות בבורסות השפעה משמעותית על חסכונות הציבור. מתחזית של מיטב דש מסוף השבוע עולה כי מתשואה חיובית ממוצעת של 1.2% באמצע החודש, רק לפני שבועיים, עברו קופות הגמל לתשואה שלילית ממוצעת של 2.5%. קופות הגמל המנייתיות השיגו תשואה שלילית ממוצעת גרועה ביותר של 7.3%, וחלקן הגיעו אף לכ-8%. תשואה חיובית של 0.7% השיגו הקופות המדדיות ותשואה חיובית של 0.9% הייתה לקופות הגמל השקליות. מראשית השנה הקופות הכלליות השיגו תשואה שלילית של 2.2%.

זינוק במדד הפחד

ביום שישי החל המסחר בבורסות בארה"ב בירידות שערים חדות, בדומה לימי המסחר הקודמים. לקראת נעילת המסחר התמתנו משמעותית הירידות ומדד מניות הטכנולוגיה, נאסד"ק, אף ננעל ללא שינוי. אלו לא מנעו מהבורסות לרשום שבוע אדום במיוחד עם ירידות של למעלה מ-10% בכל המדדים המובילים.מדד הפחד זינק בכ-135%. מחיר הנפט נפל ב-15% ומתחילת השנה איבד כשליש מערכו, מצב חסר תקדים, שנובע ממשבר התעבורה העולמי. מניות חברות התעופה צנחו בעשרות אחוזים, כשגם מניית אל על לא נותרה חסינה.
המפולת בשווקים נמשכה ביום שישי בבוקר בבורסות אסיה, שם ירדו המניות בטוקיו ב-3.7%. בכך הושלמה נפילה של 9.3% בתוך חודש מאז תחילת בהלת נגיף הקורונה. הבורסה בסין נפלה גם היא ב-3.7% נוספים, הונג קונג איבדה 2.5%. בורסת סיאול, הבורסה של דרום קוריאה שבה נרשם מספר חולי הקורונה הגבוה ביותר אחרי סין, ירדה ב-3.5%, מומביי איבדה 2.9% והבורסה באוסטרליה ירדה ב-3.3%.

באירופה איבד מדד יורו סאקס 600 ביום שישי 3.8%, הפוטסי בלונדון ירד ב-3.7%, הקאק בפריז איבד 4% והדאקס בפרנקפורט ירד ב-4.5%. מדדי אירופה איבדו בשבוע כולו כ-12.6%, כאמור השבוע הגרוע ביותר מאז המשבר הגדול באוקטובר 2008, שהיה המשבר החמור ביותר בכלכלה העולמית מאז 1929. בתוך כך, מאז תחילת משבר הקורונה התחזק הזהב ב-4%, מפלט קבוע בעת משברים, אך בשבוע האחרון מחירו ירד במעט.
ביום שישי אף נחלש השקל בשיעור הגבוה ביותר ביום אחד זה תקופה ארוכה. מול האירו נחלש השקל ב-1.6% ועלה לראשונה בשבועות האחרונים מעל לרף של שלושה שקלים ו-80 אגורות - ל-3.8196 שקלים. מול הדולר נחלש השקל ב-1% ובנק ישראל קבע את שערו היציג על 3.467 שקלים. גם מול הלירה שטרלינג נחלש השקל באחוז שלם, ושער הלירה של מדינת הברקזיט עלה ל-4.4648 שקלים.העלייה בשערי המטבעות הזרים טובה ליצואנים, אך מייקרת את שהיית הישראלים בחו"ל, כאשר התחזקות האירו בשיעור כה גבוה ביום אחד עלולה לייקר את השהייה, התחבורה, הארוחות והקניות של משפחה המבלה בחו"ל במאות שקלים.

כבר לא בועה שמנותקת מהמציאות

אז מה צפוי לנו ומה לעשות בינתיים עם הכסף? לדברי מומחים שאיתם שוחחנו, אפשר לראות בירידות הללו דווקא דבר חיובי, מאחר שאם השווקים היו ממשיכים לשייט ברמות שיא - זו הייתה עלולה להיות אינדיקציה לכך שיש בועה שמנותקת מהמציאות.
שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים של חדר העסקאות בבנק דיסקונט על הירידות בשוק ההון: "אני לא זוכר שהיו בעבר צעדים חריפים של סגירת מפעלים, עוצר, ביטול אירועים וטיסות ועצירה של סחר גלובלי. תגובות כאלה פוגעות, כמובן, בכלכלה"
"דווקא התנהגות השווקים עד לימים האחרונים, תוך התעלמות כמעט מוחלטת מהחדשות בנושא, הייתה מפתיעה", אומר נועם מאירוביץ', מנהל השקעות בכיר בחברת מגדל ניהול תיקי השקעות. "הירידות בשווקים מוצדקות במידה מסוימת. פגיעה כלכלית ריאלית היא דבר בלתי נמנע במצב הנוכחי".
האם הירידות מוגזמות? "בשבוע שעבר ראינו דבר חסר תקדים", אומר שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים של חדר העסקאות בבנק דיסקונט, "בפעם הראשונה בהיסטוריה מדד ה-500 S&P איבד יותר מ-10% מהשיא בפרק זמן קצר של שישה ימי מסחר. עוצמת הירידות מושפעת גם מהרשתות החברתיות, שמעצימות את הפאניקה והבהלה בקצב מהיר וחזק יותר לעומת משברים קודמים שראינו".
קצביאן מעריך שלא רק מהירות התפשטות הווירוס גרמה לירידות, אלא גם התגובה האגרסיבית של המדינות בניסיון למגר אותו: "מדובר בתגובה חריפה וחסרת תקדים. אני לא זוכר שהיו בעבר צעדים חריפים של סגירת מפעלים, עוצר, ביטול אירועים וטיסות ועצירה של סחר גלובלי. תגובות כאלה פוגעות, כמובן, בכלכלה. לטווח הארוך, יכול להיות שמדובר בצעדים נכונים שיעזרו לעצור את התפשטות הנגיף, אבל בטווח הקצר מדובר בפגיעה בכלכלה".
3 צפייה בגלריה
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
וול סטריט מפולת קורונה מסחר מניות בורסה ירידות
מסכים אדומים בוול סטריט בסוף השבוע
(צילום: EPA)
"טעות לקבל החלטות נמהרות"
בית ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס פירסם בימים האחרונים סקירה, ולפיה רווחי החברות המרכיבות את מדד 500 S&P יישארו ללא שינוי השנה לעומת 2019. זו, כמובן, תחזית שלילית, שמשמעותה צמיחה אפסית. "גולדמן זאקס נחשב לבית השקעות אופטימי. אם הם מפרסמים כזאת תחזית פסימית זה מראה עד כמה יש חשש אמיתי מהמשבר", אומר קצביאן.
ועדיין, הוא רואה סיבה לאופטימיות: "הצעדים האגרסיביים שהמדינות נוקטות בהם יסייעו לבודד את הנגיף, וכך גם התחממות מזג האוויר הצפויה בחודשים הקרובים. העולם כיום גם מגיב מהר, ולכן יש גם תקווה שיפותח חיסון תוך זמן קצר יחסית. אולם, גם אם הנגיף לא ימוגר, להערכתי, הסגר הכלכלי לא יימשך זמן רב - והעולם פשוט יתרגל לחיות עם הנגיף, כמו שאנחנו רגילים לחיות עם תאונות דרכים. ייתכן שנראה עוד ירידות שערים בתקופה הקרובה, אולם העולם והשווקים יחזרו לשגרה תוך פחות משנה. הנזילות בשווקים גבוהה, הציפייה היא שהריבית תישאר נמוכה ואולי אפילו תרד יותר, ובטווח הארוך זה מה שייתן את הטון בשווקים".
מאירוביץ' מעריך גם כן שהתנודתיות בשווקים תימשך, אך מוסיף כי "מניסיון העבר, ניתן ללמוד שכאשר תגיע 'צפירת הרגעה' מהמשבר, השווקים עשויים לתקן עצמם במהירות מרשימה, כפי שאירע בינואר 2019".
נועם מאירוביץ', מנהל השקעות במגדל ניהול תיקי השקעות: "מניסיון העבר, ניתן ללמוד שכאשר תגיע 'צפירת הרגעה' מהמשבר, השווקים עשויים לתקן עצמם במהירות מרשימה, כמו בינואר 2019"
אז מה כדאי למשקיעים לעשות? לדברי קצביאן, "מי שטווח ההשקעה שלו הוא שנה ומעלה, לא צריך, לטעמי, לצאת עכשיו אחרי הירידות הללו, אבל צריך להבין שייתכנו עוד ירידות שערים בתקופה הקרובה. מי שרוצה דווקא לנצל את ירידות השערים, יכול להיכנס לשוק - אבל צריך לעשות זאת באופן מדורג לאורך השבועות הקרובים".
לדברי מאירוביץ', "זו תהיה טעות לקבל החלטות נמהרות בתקופה הזו, במיוחד לאור העובדה שאלטרנטיבת ההשקעה היא אפיק איגרות החוב בישראל, שמספק כיום תשואה אפסית. לאורך זמן, ההשקעה באג"ח לא תצליח לפצות את המשקיע על מימוש הפסד ברכיב המניות. במקרה שהירידות יעמיקו - יש מקום לבחון דווקא הגדלה של הרכיב המנייתי".

התיירות תפסיד, התרופות ירוויחו

ד"ר יעקב שיינין, מנכ"ל חברת מודלים כלכליים, ציין בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" כי לא מדובר במכה קשה לכלכלה כפי שהיה במשבר הסאב-פריים, "ומאחר שכך, אני לא מציע להיכנס לפאניקה ולברוח מהבורסות. צריך רק קצת סבלנות. התעמקתי בכל הנתונים ובמשמעויות האפשריות לכלכלה. מדובר במחלה קלה יחסית שמתפשטת בקלות לכל העולם".
לפי כל התקדימים, וירוסים לא אוהבים חום ולכן קיים סיכוי סביר, לדעת המומחים, שהקורונה תיעלם במאי. לכן נראה שהסינים כבר יחזרו בקרוב לעבודה מלאה, למעט האזור העיקרי הנגוע. הסינים לא יבלו בקניונים ולא ברחובות בשבועות הקרובים, אבל המצב לא נורא כמו שחושבים", הוסיף שיינין. שיינין מציע לא למכור כעת מניות בבהלה ולא לברוח בפאניקה מהבורסה. "ההסתברות שהווירוס יתגבר ויתחזק משמעותית ויפגע אנושות בכלכלה העולמית היא 5%. לא יותר", הוא ציין.
מנכ"ל משרדי האוצר והרווחה לשעבר, שמואל סלבין, העריך כי "השווקים יתקנו את עצמם בזמן סביר. המשבר מנופח מעבר לכל פרופורציה. כשהמשבר הרפואי יירגע, המשקים יגבירו את קצב הייצור וישיגו בהמשך השנה את רוב הפיגור בייצור, שנגרם ברבעון הראשון של השנה. אני מעריך שאחרי המשבר תבוא פריחה מחדש בתחום פיתוח התרופות בארץ".
פרופ' אבי בן בסט, מנכ"ל האוצר לשעבר, ציין כי "התאוששות ממשבר בתיירות אורכת זמן, ולכן הדאגה העיקרית היא בענף הזה. בשאר הענפים איני רואה סיבה שהם לא יתאוששו מנזק לא גדול החל ברבעון הבא, אם כמובן התפשטות הנגיף תיעצר".