אין תקציב מדינה, אין חוק הסדרים, אין רפורמות כלכליות, אין הסכם שכר במגזר הציבורי, אין הפחתה בשכר הבכירים במשק, אין העלאת גיל הפרישה לנשים, אין העלאת קצבאות הזקנה והנכים. פשוט אין, אין ואין.
מצב כזה לא זכור בכלכלת מדינת ישראל מעולם. הכל עומד במקום. הכל תקוע. הכל לא מוכרע. הכל לא מקודם. הכל לא מחוקק. כל המשק נתון בשיתוק כללי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין, אמר פעם משפט חשוב מואד, הזכור לכל: "יש שופטים בירושלים". בימים אלה, על אותו המשקל, ניתן לומר, בצער רב, משפט חשוב לא פחות: אין ממשלה בירושלים.
אין ממשלה שתעשה משהו לטובת כלכלת ישראל הקפואה - זאת ממש עובדה. אולם, בעת האחרונה מתברר יותר ויותר שלתוך האין הזה יש גורם שנכנס ומנסה לעשות סדר, לפחות במה שבסמכותו: יש בנק ישראל בירושלים.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אבי כהן)
כבר בסגר הראשון, זיהו בבנק המרכזי היטב את המצוקה העומדת להתרחש בתחום ההלוואות לעסקים ולמוצאים לחל"ת וקבעו מסלול הגיוני למדי של דחיית החזר ההלוואות. כבר בחודש אפריל, על רקע היסוסיה של הממשלה לשפוך כסף להנעת המשק, זיהה בנק ישראל את המצוקה הקשה והפחית מיידית את הריבית הבסיסית במשק מ-0.25% ל-0.1%. מיד אחר כך מיהר הבנק המרכזי להזרים סכום גבוה יחסית של 15 מיליארד דולר למשק המקרטע.

בנק ישראל מנסה למלא את החלל שיצרה הממשלה

בחודשיים האחרונים אף הגביר הבנק המרכזי את מעורבותו, מתוך הבחנה נכונה שבעת שמוטל סגר שני על המדינה, אין למעשה ממשלה מתפקדת בירושלים, בוודאי לא בתחום הכלכלי. באין תקציב מדינה, באין חוק הסדרים ובאין רפורמות כלכליות שאופסנו במגירות האוצר - החליט הנגיד, פרופ' אמיר ירון, כי צריך לבצע מהלכים דחופים.
2 צפייה בגלריה
פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
וכך, כאשר התברר שהשקל חזק מדי, רכש בנק ישראל בשוק המט"ח שני מיליארד דולר בחודש שעבר וקרוב למיליארד דולר נוספים כבר במחצית הראשונה של חודש דצמבר. זאת, בנוסף לחמישה מיליארד דולר שאותם רכש כבר מתחילת משבר הקורונה.
במקביל, מתוך חשש שהמצב הכלכלי לא ישתפר, ועל רקע פעילות הזיג-זג של הממשלה במאבק בתחלואת הקורונה, דחה בנק ישראל את החזר ההלוואות לעסקים ולנוטלי ההלוואות, אם כי מתוך אחריות לעתיד הלווים, קבע כי ניתן יהיה להמשיך לדחות רק עוד חלק מההלוואות שכבר ניטלו.
וכאשר המדינה מצויה שמונה ימים, כמספר ימי החנוכה, לפני הכרזה על בחירות רביעיות בתוך שנתיים - ובאין תוכניות דיור חדשות פעילות של הממשלה המשותקת - ביצע בנק ישראל אתמול מהלך דרמטי בתחום הלוואות הדיור.
הצעד הדרמטי של בנק ישראל שיקל על נוטלי המשכנתאות: צפו בריאיון עם מנהלת היחידה הכלכלית בפיקוח על הבנקים
(צילום: שחר גולדשטיין)

הבנק המרכזי אף הסתכן מעט, כאשר התיר לרוכשי הדירות ליטול הלוואות משכנתא עם שני שליש ריבית פריים, מה שעתיד להקל על הלווים בימים שבהם שיעור האבטלה הכולל לא פוחת כמעט מ-20% ולא רחוק עדיין מהמספר המבהיל של מיליון מחוסרי עבודה. המספר הזה יחזור שוב לבטח, אם יוטל סגר שלישי, מה שנראה היום סביר מאוד, כאשר נספרו ביממה האחרונה שיא מזה שבועות רבים של 2,200 נדבקים חדשים ושוב נרשמה עליה במספר החולים הקשים והמונשמים.
בימים שבהם אין ממשלה בירושלים, ניתן להתנחם לפחות בנס ימי החנוכה - בנק ישראל תפס את מקומה ובהצלחה לא מבוטלת. ניתן לקוות רק, שבימי החידלון הממשלתי הנמשך, פך השמן של הבנק המרכזי יספיק הפעם ליותר משמונה ימים.