דריכות לקראת החלטת הוועדה המוניטרית בבנק ישראל מחר (ב'): זאת על רקע החשש העולמי ממיתון וירידה בשיעורי הצמיחה שנחזו עד כה עקב התפשטות נגיף הקורונה ושיתוק חלק מהתעשייה בסין, המהווה 17% מתעשיית העולם. כמו כן, בשל התחזקות השקל הנמשכת מעריכים בבנקים, בבתי ההשקעות ובמשרדי הממשלה הכלכליים שיש אפשרות בנק ישראל יוריד את הריבית הבסיסית משיעור שנתי של 0.25% ל-0.10% בלבד.
גורמים כלכליים מובילים בבנקים ובבתי ההשקעות בארה"ב, באירופה ובמזרח הרחוק, ובימים האחרונים גם בחברות דירוג האשראי, מעריכים שהשפעת הנגיף מגבירה את הסיכויים של מדינות רבות בעולם להיקלע למיתון. גם בישראל קיים כבר חשש לפגיעה בצמיחה בשל השפעות הנגיף, אם כי לפי שעה לא הושמעו הערכות שהמשק הישראלי ייקלע בקרוב למיתון.
1 צפייה בגלריה
בורסות אסיה
בורסות אסיה
בורסות אסיה
(צילום: רויטרס)

גם המדד יושפע

לא זו אף זו, למרות מאמצי בנק ישראל להחליש את השקל אל מול המטבעות הזרים, ובראשם הדולר והיורו, התחזקותו נמשכה גם בשבועות האחרונים - והשקל אף הגיע לשערי שפל זה 18 שנה אל מול היורו. זאת, לאחר שהבנק רכש בינואר כ־3 מיליארד דולר בשוק המט"ח, הסכום החודשי הגבוה ביותר מאז 2010.

(תזכורת: בורסות העולם היו אדישות לנגיף (צילום: אבי חי))

מהתחזקות המטבע מרוויחים היבואנים והצרכנים שכוח הקנייה שלהם גדל, ומנגד יש נפגעים - היצואנים. להערכת עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, "אף שהיצוא הישראלי מפגין חוזקה למרות התחזקות המטבע, הבנק ימשיך וירכוש מט"ח על מנת למתן את הייסוף בשקל, שמהווה אחד מהגורמים העיקריים לאי-עמידת הבנק ביעד האינפלציה".
המדד השלילי של חודש ינואר, מינוס 0.4%, הוביל את שיעור האינפלציה השנתי בישראל לרמה נמוכה של 0.3%, הרחק מתחת ליעד שקבעה הממשלה - 1% עד 3% בשנה. הורדת ריבית צפויה להגביר את הצריכה ולגרום לכך שהביקושים יביאו לעליות מחירים. זאת על רקע ירידת מחיר הדלק לשפל של פחות משישה שקלים וצניחת מחירי הנסיעות לחו"ל בשל נגיף הקורונה, שני גורמים בעלי משקל לא קטן במדד המחירים.