משבר הקורונה נתן אותותיו גם בכל הקשור למתנות החג. לצד מאות אלפי ישראלים שעדיין מחוסרי עבודה ואין מי שיעניק להם שי לחג, ניכרת ירידה של קרוב ל-50% בשווי המתנות שיקבלו מי שנותרו במעגל העבודה (בחברות לא מאוגדות). כך למשל, עובדי ענף המסעדנות יקבלו לחג מתנה בשווי ממוצע של 130 שקל בלבד בהשוואה ל-250 שקל בשנה שעברה. כך עולה מנתונים עדכניים של חברת עוקץ מערכות, המתמחה בפיתוח מערכות לניהול ולחישוב שכר, ושל מועדון הייטקזון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נתון מדאיג נוסף שעולה מהסקר הוא ש-58% מהעובדים המועסקים בבתי עסק קטנים (עד 30 עובדים בעסק) לא יקבלו כלל מתנה בחג זה. גם בעסקים בינוניים (80-30 עובדים) יותר עובדים לא יקבלו שי: 32% לעומת 21% בשנת 2019.
2 צפייה בגלריה
  אילוסטרציה
  אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ענפים נוספים שבהם נרשמו קיצוצים חדים בשווי המתנה הם מכוני היופי והספא, שעובדיהם יקבלו מתנה בשווי 180 שקל בלבד במקום 300 שקל אשתקד, ובענף הפרסום העובדים צפויים לקבל שי בשווי ממוצע של 210 שקל לעומת 360 שקל בשנה החולפת. בענפי הסיעוד והשמירה, שבאופן מסורתי מעניקים לעובדים את השי בעל הערך הנמוך ביותר - 60 שקל ו-70 שקל בהתאמה, לא נרשמה ירידה.

יש ועד? יש מתנה

כשמדובר בחברות מאוגדות שיש בהן ועדי עובדים, נראה שהתמונה שונה לחלוטין. אלה לא פגעו במתנות החג לעובדיהן, וחלקן אף החליטו להעניק למי שבחל"ת גם מתנת חג. לדברי יעקב אלוש, מנכ"ל חברת ועדים, פעילות רכישת המתנות לחג הצליחה לשמור על כוחה למרות הקורונה, ובימים אלה ועדי עובדים והנהלות ממקומות עבודה רבים עסוקים ברכישת השי המסורתי לראש השנה ‏הבא עלינו לטובה.
"על פי סקר שערכנו ומרכז את המידע על הפעילות הכלכלית חברתית של ועדי העובדים בישראל, ההנהלות יוציאו בראש השנה הקרוב, למרות המשבר הכלכלי, ארבעה מיליארד שקל על רכישת שי לחג לעובדים - בדומה לתקציבים שהוצאו בראש השנה אשתקד", אומר אלוש, "כאשר השי הממוצע יעמוד השנה על 950-600 שקל לעובד".
איך אתה מסביר את זה? "ועדי העובדים חיזקו את כוחם ואת כוח הקנייה שלהם במשק בעקבות התחרות הגדולה על כיסם - והצליחו לקבל מהספקים וממנפיקי תווי השי הנחות גדולות מבעבר. בנוסף, ועדי העובדים יחד עם ההנהלות החליטו לבוא לקראת עובדים שנמצאים בחל"ת וגם להם יחלקו את השי".

חגיגה בהיי-טק

על פי סקר של ועדים, עובדי פסגות יקבלו שי בשווי 1,150 שקל כאשר לפני שנה המתנה הייתה בשווי של 900 שקל. גם המתנה של עובדי איי.די.אי טכנולוגיות עלתה ל-1,700 שקל (לעומת 1,400 שקל אשתקד), ועובדי לאומי שוק ההון יקבלו שי בשווי 1,200 שקל (לעומת 750 שקל). עובדי פריגו, שקיבלו 750 שקל בשנה שעברה, יקבלו מההנהלה שי של 700 שקל והוועד מוסיף עוד 300 שקל ומתנה בשווי 150 שקל (כלומר שי של 1,150 שקל בסך הכל).
מי שכן יקבלו שי צנוע יותר הם עובדי בנק מזרחי טפחות (שי בשווי 900 שקל לעומת 987 שקל אשתקד) ועובדי חברת החשמל (620 שקל לעומת 800 שקל). עובדי אסם יצטרכו להסתפק בחבילות שי עם מוצרי החברה.
הענף שבו נרשמה לפי שעה עלייה בשווי המתנות הוא ענף ההיי-טק. עובדי התעשייה יקבלו השנה מתנה בשווי של 450 שקל בממוצע לעומת שווי של 400 שקל בשנת 2019 - עלייה של 13%. נראה שבענף יש העדפה למתנה מוחשית על פני תווי קנייה לרשתות, והחברות נוטות לאפשר תוספת תשלום כדי לשדרג את המתנה. מנתוני הייטקזון, מועדון הצרכנות של עובדי ההיי-טק, עולה ש-18% מהחברות הגדילו את שווי המתנה לחג.
ומה הסיבה? לדברי דגן רונן, מנכ"ל משותף בהייטקזון, זה נובע מביטול אירועי הקיץ שמתקיימים באופן מסורתי, "מה שהותיר עודף פנוי בתקציב אשר נותב לטובת שי לחג. רוב החברות נצמדו לתקציב שנקבע בתחילת השנה לפני פרוץ הקורונה, ורק 7% מהחברות סטו מהתקציב המתוכנן והורידו את שווי המתנה".
בין המתנות הפופולריות השנה: אוזניות אלחוטיות (ואפילו AirPods של אפל), שואבי אבק של King Clean ודייסון, כיסאות גיימינג ומוצרי המותג נינג'ה. מגמה נוספת ובולטת השנה היא גם להעניק מתנות מתוצרת הארץ על מנת לסייע לעסקים מקומיים, בהם אלפים רבים של פופים, מצעים ומארזים יוקרתיים של שמני זית.