כץ: "תקציבים לאברכים? תהיה שקיפות. טייק אווי? מקווה להחזיר". צפו בריאיון עם שר האוצר
(צילום: משה מזרחי, ניצן דרור)

"אתם התל אביבים, יש לכם נושא אחד מרכזי שאתם מתעניינים בו", כך אמר הבוקר (שלישי) בחצי חיוך שר האוצר, ישראל כץ, בריאיון לאולפן ynet, כשנשאל לגבי סגירת אפשרות הטייק אווי מהמסעדות כחלק ממדיניות הממשלה בסגר השלישי שהחל השבוע.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אני לא מרוצה ממדיניות הסגרים. יש נזק מסגירת עסקים, אבל הצלחנו להשאיר את העסקים שלא מקבלים קהל פתוחים. אני מבין שלגבי המסעדות הטייק אווי הוא קריטי וחשוב, ואני מאמין שנוכל להחזיר את זה. אני מקווה שהציבור יהיה ממושמע בהתנהלות האישית והתחלואה תחל לרדת, ואז נוכל לשחרר את הטייק אווי ודברים נוספים יותר מהר", הוסיף.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
כץ התייחס בריאיון גם לאישור ה"תקציב החליפי" אתמול במליאת הכנסת, ואמר כי "אלמלא הוא היה עובר, היה כאן נזק קשה ביותר לפעילות הממשלה, למשק וכמובן למי שמקבלים את התמיכות".
בנוגע להחלטה שלא לקצץ בקצבאות האברכים, בעוד כן יקוצצו תקציבי הבריאות, הרווחה, הביטחון ותקציבים נוספים, אמר כץ כי "נציגי יש עתיד, ישראל ביתנו והסיעות הערביות תמכו בהצעה. הם לא היו תומכים בדבר שמבחינת השקפת עולמם הוא חריג. קל להלביש את זה על החרדים, אבל העניינים שלהם לא מופרדים. ברגע שיש קריטריון לסיוע בתמיכות, אז הוא קריטריון שנהוג כלפי כולם. כל תקציב שיינתן, יינתן באופן שוויוני. לגיטימי שכל אחד דואג לדברים שהוא אמון עליהם".
שר האוצר הוסיף וטען כי הוא "מתכוון להביא את כל המסגרות שאושרו לממשלה ולדאוג לשקיפות", זאת על אף שכאמור, אותן מסגרות כבר אושרו אמש. "הממשלה עצמה תצטרך לקבל החלטה שתפורסם בפירוט מי מקבל ומה כולל כל סעיף ועל העבודה הזו אמונים הפקידים המקצועיים והחשב הכללי".
קצבאות האברכים לא יקוצצו: "סחיטה באיומים". צפו בפרשן הכלכלי של ynet, גד ליאור
(צילום: ניצן דרור)

"יש גם חוק סיוע שהבטחתי, מבלימה לצמיחה, הוא אושר בוועדת השרים לחקיקה, הוא אושר בממשלה ויגיע לכנסת", הוסיף כץ. "כאן יהיה המבחן של כל הכנסת, האם למרות הבחירות יתאחדו ויקדמו את הסיוע המיידי הזה".
האם העצמאים יקבלו מענקים מוגדלים בינואר? "כן. הנתונים יפורסמו, יאושרו בממשלה ויועברו לכנסת. אם הכנסת לא תפריע ותאפשר, כל אחד שירד ב-25% יקבל מענק מיוחד בנוסף למענקים הרגילים", טען כץ.
איך תתבצע החלוקה? "רוב העצמאים הם עם מחזור של עד 300 אלף שקל, הם מקבלים מענק דו-חודשי של 6,000-3,000 שקל. על זה יתווספו סכומים של 3,000 עד 9,000 שקל, כשהרוב יקבלו תוספת של 9,000 שקל על מה שהם מקבלים. עסקים עם מחזור של מעל 300 אלף, עד 400 מיליון שקל, מקבלים היום את כל הארנונה. מי שירד ב-25% יקבל את המענקים שהוא מקבל ועוד תוספת של עד 50 אלף שקל לעסק. בנוסף, לראשונה נכלול עסקים עם מחזור של מעל 400 מיליון שקל, שלא קיבלו סיוע עד כה, בהחזרי הארנונה".
באשר לטענה כי הסגר הנוכחי אינו יעיל כמו שני הסגרים הקודמים, אמר כץ כי "הציבור כבר רואה את החיסונים וקשה לאנשים לייצר הפרדה בין התקווה לבין ההתנהלות היומיומית. הרבה יותר קשה לאכוף. אני מבין את הקושי כשרואים את קצה המנהרה, אבל צריך להיזהר כדי להיות מוגנים".