צפו: נציגי העצמאים נגד הממשלה: שכחו אותנו
(צילום: שמוליק דודפור)

העצמאים, שוב, מוצאים עצמם מאוכזבים לאחר שהתברר להם פעם נוספת כי בינתיים הם נשארים ללא האפשרות לקבל דמי אבטלה. אתמול אמר שר האוצר, אביגדור ליברמן, כי חוק אבטלה לעצמאים לא ייכנס לתקציב הקרוב, וזאת על אף ההבטחות וההתחייבויות של המפלגות השונות לפני הבחירות. "לא נספיק בתקציב הנוכחי להעביר את זה, אבל נעשה זאת בזה שיבוא אחריו", אמר ליברמן.
בריאיון היום (ג') לאולפן ynet אמר יוסי צרפתי, ממובילי מחאת העצמאים, כי "אנחנו נותנים לממשלה את 100 ימי החסד שמגיעים לה, קודם כל שיעבירו תקציב, ומיד לאחר 100 ימי החסד נבהיר לממשלה ולעומדים בראשה שהבטחות צריך לקיים. אנחנו למודי ניסיון של שנה וחצי של הבטחות ואי קיום הבטחות בממשלה הקודמת. הממשלה הזאת מסתמנת כטובה יותר, אבל עדיין דיבורים לחוד ומעשים לחוד. חובת ההוכחה היא עליהם, אבל החובה שלנו היא לדאוג שהם יקיימו את הבטחת הבחירות. ואם זה אומר, שוב פעם, להוציא עשרות ומאות אלפי אנשים לרחובות אנחנו נאלץ לעשות את זה".
2 צפייה בגלריה
המחאה הכלכלית של העצמאים בכיכר רבין ת"א
המחאה הכלכלית של העצמאים בכיכר רבין ת"א
המחאה הכלכלית של העצמאים בימי משבר הקורונה
(צילום: בראל אפרים)
כאמור, אין זו הפעם הראשונה שהעצמאים מרגישים עצמם מאוכזבים. כך למשל, בחודש יוני בשנה שעברה (כהונת הממשלה הקודמת) הצביעו חברי הכנסת מהליכוד וכחול לבן יחד נגד הצעת חוק להעניק דמי אבטלה לעצמאים והפילו את החוק.
"אנחנו מקווים שהם יקיימו את הבטחת הבחירות", הוסיף צרפתי. "עצמאים שעכשיו מאבדים את מקור פרנסתם עם הקורונה שחזרה, צריכים להתפרנס איכשהו והמדינה צריכה לדאוג לאלה שדאגו למדינה מיום הקמתה. אנחנו המגזר היצרני".
לטענת דותן סופר, ממובילי מחאת העצמאים, הוא פנה בימים האחרונים בנושא לכמה מאנשי ישראל ביתנו (מפלגתו של שר האוצר ליברמן) אך בינתיים הם לא חזרו אליו עם תשובות. "אלה אנשים שבמהלך המחאה באו, ותמכו, ואמרו 'אנחנו אתכם ונעשה הכל בשביל העצמאים', ופתאום, כשאתה מרים טלפון לאנשים שהיו מאוד מעורבים, אתה מחכה יומיים שיחזרו אליך בכלל", אמר. "זה מבחינתי לא מקובל כי נציגי הציבור שלנו צריכים לייצג אותנו ואנחנו ציבור גדול של מעל חצי מיליון עצמאים שמרגישים שאין להם מספיק ייצוג. היחידים באמת שמדברים הם הנציגים של כחול לבן. אבל לצערי הם לא במשרד האוצר היום".
סופר גם לא חסך ביקורת מחבר הכנסת אביר קארה (ימינה), מי שאומר לייצג את מאבק העצמאים בממשלה. "קארה עסוק עכשיו בשמירה על הקואליציה ועושה טעויות של מתחילים. אני מאמין שבהמשך הוא כנראה ישתפשף ויצליח אולי לעשות באמת מהלכים. אם הוא יצליח אנחנו נהיה מאחוריו. אם הוא לא יצליח זה ייזכר לו לדיראון עולם".
צרפתי הוסיף, כי "אני רוצה לתת לו את 100 ימי החסד שמגיעים לו. אני מאמין באביר ובנציגי כחול לבן. יש את אלי אבידר מישראל ביתנו. אנשים שהם קשובים לנו, הם נמצאים איתנו בקשר ואני מאמין שהם יתעשתו ויבינו את גודל השעה ויפעלו לטובת העצמאים. אלה האנשים שעמדו איתנו כתף אל כתף במחאות הקיץ ואין לי ספק שיבוא היום והם יעשו בדיוק את מה שצריך וישימו את כל הפוליטיקה בצד".
2 צפייה בגלריה
הפגנה של עצמאים
הפגנה של עצמאים
הפגנה של עצמאים
(צילום: מוטי קמחי)
עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, אמר כי הבין משר האוצר שאין אפשרות להכניס את חוק האבטלה לעצמאים לתקציב 2021, אך לגבי השנה הבאה הם יבחנו איך כן לאפשר את זה. "מה שקרה כרגע, הם מאוד לחוצים לגבי העברת התקציב. שר האוצר אמר לי: 'זה להיות או לחדול. אנחנו עכשיו יושבים ולומדים אילו סדרי עדיפויות. אני מתחייב שרם בלינקוב, מנכ"ל האוצר, ישב אתכם לראות איך לעשות את זה'. אם זה לא יהיה תראו אותנו ברחובות, זה יהיה אות קין לממשלה הזאת אחרי שהיא נבחרה על בסיס ההצעה של שינוי ושינוי זה גם שינוי כלפי 600 אלף עצמאים".
כהן התייחס גם לסיום דמי החל"ת: "פתאום הצעירים שהחל"ת היה להם איזה סוג של מפלט מחפשים עבודה. אבל צריך לזכור שאסור להשאיר בצד את אלה שברגעים אלה אין להם לאן לחזור. זה אותם עובדים של משרדי הנסיעות, מורי הדרך, עובדים של חברות האוטובוסים בתיירות. לאלה חייבים לתת פתרון כמה שיותר מהר כדי לא להפקיר אותם.
"בנוסף, צריך גם להיערך לגל רביעי של קורונה. לא יכול להיות שנכנס לעוד גל כאשר אין פתרון לעצמאים. אתה שמעת על שכיר שביקשו ממנו להחזיר את החל"ת? לא. אבל מה אתה שומע? על עצמאים שמתבקשים להחזיר את הכסף שהם קיבלו. אנחנו לא נהיה שעיר לעזאזל של הממשלה הזאת. אנחנו נמשיך לדרוש את השוויון כלפי ציבור העצמאים".