מרכז החלל של רפאל: חברת רפאל תחנוך החודש את מרכז החלל בתל אביב, שיוביל את הכניסה של יצרנית כיפת ברזל לתחום ה"ניו ספייס" - לוויינים קטנים וזולים מבעבר, שמנצלים גם את הירידה הגדולה בעלויות השיגור לחלל.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כפי שנחשף ב"ממון", משרד הביטחון הזמין מרפאל מערכת מתקדמת של לווייני תצפית זעירים, שצפויה לשיגור בעוד שנתיים, שפרטיה מסווגים. הלוויינים אמורים להשלים את לווייני האופק שמספקת התעשייה האווירית, שיש להם יכולות מתקדמות יותר ושנות שירות ארוכות יותר בחלל, ולסייע בהשגת מודיעין טקטי מיידי.
"לא נפתח בת"א מערכות הנעה ללוויינים, אלא בתחומי ניהול ושליטה, עיבוד תמונה והמידע, ועוד", אומר יובל מילר, סמנכ"ל בכיר ברפאל וראש חטיבת אוויר ומודיעין. בחברה מדברים על מרכז פחות פורמלי ממתקן תעשייה ביטחונית רגיל, שאפשר יהיה לראות בו עובדים מגיעים עם כלבם למשרד. במרכז יועסקו יותר מ-100 עובדים.
המוצר העיקרי שעליו יעבוד המרכז הוא Lite Sat, לוויין תצפית שונה מזה שנמכר למשרד הביטחון: במשקל של פחות מ־100 ק"ג, כשליש משל לווייני אופק, הלוויין עדיין יוכל להציע רזולוציה קרובה אליו של 50 ס"מ. מחירו של לוויין כזה אמור להיות סביב 10 מיליון דולר, כעשירית ממחירו של אופק, במטרה לשגר לחלל כמה לוויינים יחד וכך להוזיל את השיגור ולאפשר ביקורים חוזרים בתדירות גבוהה מעל היעדים המודיעיניים.
"בזכות מערכת ההנעה החשמלית שפיתחנו אנחנו יכולים למקם את הלוויין במסלול נמוך יחסית של 300 ק"מ מעל כדור הארץ, מה שמסייע לקבלת רזולוציה גבוהה יותר גם במערכת אופטית פחות מתוחכמת", מסביר מילר. "הוזלת העלויות בתחום מאפשרת לעשות מלוויינים כאלה תצפיות שעד היום נעשו ממל"טים שאפשר להפיל. לוויין הרבה יותר חסין".
מרכז החלל מבטא כניסה ראשונה של החברה לבניית לוויינים שלמים, תחום שעד היום נשלט בארץ בידי התעשייה האווירית. רפאל חתמה על הסכם עם יצרנית אמריקאית להשלים את יכולותיה לבניית הלוויינים עצמם, לאחר שהסכם שחתמה לרכישת חברה ספרדית בתחום בוטל בשלב בדיקות הנאותות.