4 צפייה בגלריה
פינוי בינוי ראשון חולון
פינוי בינוי ראשון חולון
עבודות ההריסה בפרויקט בחולון, הבוקר
(צילום: יח"צ)
אחרי ארבע שנים של פלונטרים ומכשולים - יוצא לדרך פרויקט פינוי בינוי ראשון בעיר חולון, שעומד להיבנות בסמוך לתוואי הרכבת הקלה בעיר. חברת הכשרת הישוב החלה היום (ה') בעבודות ההריסה של שלושה בנייני שיכון משנות ה-60 של המאה הקודמת בצומת הרחובות פיכמן-ההסתדרות, הכוללים שלוש-ארבע קומות ו-116 יחידות דיור. זאת לטובת הקמת שני מגדלים בני 25 קומות עם 235 דירות חדשות. פינוי הדירות הקיימות יאפשר לנת"ע (נתיבי תחבורה ציבורית), החברה הממשלתית האחראית על הרכבת הקלה, להעביר את תוואי הקו הירוק שמגיע לחלון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשנים האחרונות התעורר מאבק בין בעלי הזכויות לנת"ע בעקבות תוכנית להפקעת 2.5 דונם ו-58 דירות קיימות במתחם לטובת הקמת תוואי הרכבת הקלה, המשתרע על שטח של שבעה דונם. עם 15 מהדיירים הגיעה נת"ע להסכמות, ואלה התפנו מהדירות תמורת פיצוי כספי.
45 משפחות נוספות סירבו להסכם ונת"ע פתחה בהליך משפטי. במקביל, נכנסה לתמונה חברת הכשרת הישוב, שיזמה הליך של פינוי בינוי במתחם. לאחר מו"מ מורכב התקבל הסכם במסגרתו נת"ע תפקיע את השטח לטובת תוואי הרכבת, אלא שפיצויי ההפקעה יעברו להכשרת היישוב, שתוכל לקדם במתחם את פרויקט המגדלים. בעקבתו זאת יקבלו הדיירים הקיימים דירות ארבעה חדרים בקומות 22-6 עם מרפסת, חניה ומחסן.
4 צפייה בגלריה
פרויקט בינוי בינוי חולון
פרויקט בינוי בינוי חולון
מאבק בין הדיירים לנת"ע. פרויקט בינוי בינוי חולון
(הדמיה: משרד אדריכלים אלונים + גורביץ')
לדברי עו"ד דנה בירן, שותפה במשרד עוה"ד מ. פירון ושות' שייצגה את בעלי הזכויות יחד עם עו"ד עמרי אמיר, "מדובר בפרויקט שאינו רק פרויקט הפינוי בינוי הראשון בעיר חולון, אלא גם פרויקט מורכב במיוחד הכולל פינוי של 116 משפחות ממתחם שבו בוצעה הפקעה של 58 דירות מגורים לטובת הקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה. לכל אורך הדרך בעלי הזכויות האמינו שפינוי בינוי היא דרך המלך שתאפשר גם לחדש את פני העיר, להשביח את המתחם ולפנות את המשפחות שדירותיהם הופקעו במתווה שמבטיח להם דיור חליף וחדש".
עו"ד בירן מוסיפה כי "הפרויקט חייב את כל המעורבים - בעלי הזכויות, חברת הכשרת הישוב ונת"ע - להתגבר על לא מעט מכשולים בדרך, כגון בעיית הסנכרון בין מועד התחלת העבודות של נת"ע במתחם לטובת הקו הירוק למועד הפינוי של הדירות על ידי הבעלים. אולם כל הגורמים השכילו לשתף פעולה ולמצוא פתרונות יצירתיים אשר אפשרו להתגבר על כל המכשולים. בעלי הזכויות במתחם נהנו מנציגות חזקה. מדובר בלוח זמנים חסר תקדים - ארבע שנים ממועד חתימת ראשון הבעלים ועד מועד התחלת ביצוע העבודות יוצאים לדרך".
4 צפייה בגלריה
פרויקט בינוי בינוי חולון
פרויקט בינוי בינוי חולון
1,000 מ"ר לשטחי מסחר. הדמיית הפרויקט
(הדמיה: משרד אדריכלים אלונים + גורביץ')

"עשינו מהלימון לימונדה"

לדברי תמיר קרוואני, מנהל נציגות הדיירים, "מדובר בפרויקט שהפך גזירה של הפקעת 50% מדירות הדיירים במתחם למינוף – ואפשרות קבלת דירות חדשות לכל תושבי המתחם בזמן קצר. הצלחנו להפוך לימון ללימונדה. כבר לפני כ-17 שנה נודע לי באקראי על כך שהמתחם שלנו הוכרז כמיועד לפינוי בינוי במשרד הבינוי והשיכון. לאורך כל השנים התשובה מכל הרשויות הייתה - עד שלא ייצא לפועל הקו הירוק של נת"ע, שאמור לתקצב את ההפקעה, לא יקודם הפרויקט".
תמיר קרוואני, מנהל נציגות הדיירים: "לאורך כל השנים התשובה מכל הרשויות הייתה - עד שלא ייצא לפועל הקו הירוק של נת"ע, שאמור לתקצב את ההפקעה, לא יקודם הפרויקט"
"כשהבנתי שדיירי המתחם יקבלו פיצוי הפקעה ופינוי כפוי, התחלנו לקדם את הפרויקט למנוע את הגזרה וליצור מצב של win-win לכל הצדדים", הוא ממשיך. "היזם הרוויח קרקע והון התחלתי מכספי ההפקעה, נת"ע קיבלה הפקעה בהינף יד וחיוך מהתושבים, העירייה קיבלה פרויקט פינוי בינוי ראשון בעיר לפי תוכנית 2040 עם בנייה מרקמית ועירוב שימושים והכי חשוב – כל הדיירים קיבלו דירה חדשה משודרגת כולל המופקעים".
עו"ד ענבל קנקה, מנהלת אגף בקרקעין בנת"ע, ציינה כי "הפרויקט מבוצע על ידי חברת הכשרת הישוב אשר חתמה עם נת"ע על הסכם, במסגרתו נת"ע תפקיע את הקרקע שנדרשת להקמת תחנת הרכבת הקלה והדיירים יקבלו דירות חדשות. אלמלא סלילת הקו הירוק, לא ניתן היה לקדם התחדשות עירונית. אפשר ללמוד רבות מכך על הצפוי להתרחש עם התקדמות 3 קווי המטרו".
הפרויקט, שמשתרע על כ-4.7 דונם, צפוי לכלול כ-1,000 מ"ר של שטחי מסחר והוא מנוהל על ידי חברת דן מהנדסים. חברת בייס-פייל מקבוצת אשטרום תבצע את עבודות ההריסה, החפירה והדיפון ועל עריכתו הופקד משרד האדריכלים אלונים+גורביץ'. הכשרת היישוב מחזיקה 75% מהזכויות לרווחי הפרויקט, כאשר 25% מהזכויות הנותרות מוחזקות על ידי יזם פרטי. הפרויקט ממומן על ידי בנק הפועלים. את הדיירים ייצג מול נת"ע עו"ד צדוק צדיק.
4 צפייה בגלריה
דנה בירן
דנה בירן
עו"ד דנה בירן
(צילום: איל מרילוס)
לדברי עופר נמרודי, מנכ"ל הכשרת הישוב, "זהו אירוע מכונן ושמח בפעילותה של החברה בתחום ההתחדשות העירונית, שכן מדובר בפרויקט ראשון שלנו שיוצא לביצוע. להכשרת הישוב אסטרטגיה ברורה להמשיך ולקדם מספר רב של מתחמי התחדשות עירונית בהיקף אלפי יחידות דיור באזורי ביקוש ברחבי הארץ".