אחרי קרוב לשנה של מגפה ומשבר כלכלי ושבועות לאחר שהסוף כבר נראה באופק בעקבות מבצע החיסונים, שר האוצר ישראל כץ הודיע היום (ב') על גיבוש תוכנית היערכות לחזרת המשק הישראלי לפעילות ולצמיחה.
לאחרונה הושמעה ביקורת רבה של כלכלנים ובכירים במשק על כי הממשלה לא מגבשת תוכנית לימים שאחרי משבר הקורונה. ראש הממשלה ושר האוצר הודיעו כבר לפני שבועות אחדים כי יגבשו תוכנית יציאה מהמשבר, אך עד היום טרם פורסמה תוכנית כזאת. כעת ספק אם בזמן ממשלת מעבר ניתן יהיה לאשר צעדים חדשים מהותיים במשק ונראה שיהיה צורך באישור היועץ המשפטי לממשלה לביצוע חלק מהצעדים.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ מתחסן באיכילוב
ישראל כץ מתחסן באיכילוב
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: מוטי קמחי )
כמו כן ערב הבחירות צפוי קושי רב לליכוד להעביר תוכנית כלכלית חדשה בכנסת וספק אם יימצא לה רוב. במקרה כזה יטענו בסיעות האחרות כי מדובר בתעמולת בחירות ולעומת זאת יטענו בליכוד כי המפלגות האחרות מכשילות תוכנית שנועדה להקל כל הציבור בעת היציאה ממשבר הקורונה.
אתגרי האוכלוסיות המוחלשות ביום שאחרי הקורונה: צפו בפאנל המומחים באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)

כץ הודיע כי קיים הבוקר דיון מיוחד עם בכירי משרד האוצר לגבי ההיערכות ליציאת המשק ממשבר הקורונה. בראשית הדיון הכלכלנית הראשית, שירה גרינברג, סקרה את תוכנית הסיוע החדשה שעליה הכריז הממשל האמריקני ("חילוץ ושיקום") ואת הנתונים ההשוואתיים ביחס לתוכנית הסיוע של הממשל האמריקני ושל מדינות נוספות מול הסיוע הישראלי.
בסיכום הדיון הנחה שר האוצר את הנהלת המשרד לגבש בהקדם תוכנית כוללת להערכות המשק הישראלי לחזרה לפעילות מלאה ולצמיחה. זאת עם הצפי של פתיחת המשק ולקראת היציאה ממשבר הקורונה בחודשים הקרובים.
לפי השר כץ, התוכנית צפויה, בין היתר, להתמקד בארבעה גורמים מרכזיים:
  • סיוע כלכלי - בחינה, כיול והתאמת הסיוע לקראת קו הסיום.
  • שוק עבודה - תעסוקה, הכשרות ותמרוץ חזרה לעבודה.
  • אשראי - מיקוד באשראי זמין לעידוד והסרת חסמי השקעה כדי לתמוך בעסקים לשוב לפעילות.
  • מנועי צמיחה - חבילת חוקי צמיחה, האצת תשתיות והפחתת רגולציה תומכת צמיחה ועסקים.
מלשכת שר האוצר נמסר, כי גיבוש התוכנית יוצא לדרך וישיבת המשך תיערך ביום חמישי במשרד האוצר.
שר האוצר כץ מסר כי "בכוונתי להשלים את גיבוש התוכנית ולהביאה בהקדם לאישור הממשלה והכנסת. זו תוכנית סיוע מיוחדת להיערכות המשק הישראלי לקראת היציאה ממשבר הקורונה ותמיכה בחזרה למתווה של צמיחה. לאחר אישור התוכנית בממשלה, בכוונתי לפנות לכל ראשי הסיעות בכנסת ולבקש את תמיכתם בתכנית הלאומית. אנו מצויים בשלב מכריע במאבק הכלכלי מול מגפת הקורונה ועל כולנו לשלב ידיים ולאחד כוחות כדי לסייע למגזר העסקי ולכלל המשק לצאת מהמשבר, לשוב לפעילות מלאה ולמסלול של צמיחה".
בתשובה לשאלה מדוע המתין עם תכנית כזאת עד לנפילת הממשלה והכרזת בחירות, אמר השר כץ ל-ynet: "בדצמבר עוד לא יכולנו לדעת את כל מה שאנחנו יודעים היום על החיסונים ומצב המשק. אני מאד מקווה שהתכנית תאושר וכבר לפני הבחירות נתחיל ליישם אותה. אני משוכנע שהיא תעבור בממשלה ובכנסת. אין אינטרס לכחול לבן ולחברי כנסת מסיעות שונות להכשיל תכנית שנועדה להוציא את המשק מהמשבר".