צפו: ראיון עם מנכ"לית איגוד תעשיות המזון
(אורי דוידוביץ)

בצל משבר הקורונה ורגע לפני פסח, המשחטות העלו שוב הבוקר (א') את מחירי העוף, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, הפעם בכ-15%. מדובר בהתייקרות של כ-3 שקלים לק"ג, שמצטרפת לשתי התייקרויות קודמות. סך הכל מדובר בהתייקרות מצטברת של 8-7 שקלים, כ-40%-30%, תלוי ברשת.
ההתייקרות הנוכחית הוגשה לרשתות הבוקר, כך שיתכן שברובן המחיר לצרכן יעודכן רק מחר. כבר עכשיו, לאור התייקרויות קודמות ניתן לראות איך מחירי העוף עלו.
2 צפייה בגלריה
עוף. בהתייקרות מצטברת של 8-7 שקלים לק"ג
עוף. בהתייקרות מצטברת של 8-7 שקלים לק"ג
עוף. בהתייקרות מצטברת של 8-7 שקלים לק"ג
(צילום: מוטי קמחי)
בהשוואה בין מחירי סוף ינואר (26 בינואר), למחירים היום, עולה כי ברבים מסניפי אושר עד המחיר של ק"ג שניצל טרי עלה ב-10 שקלים מ-24.90 שקלים ל-34.90 שקלים לק"ג – התייקרות של 40%.
ברשת ויקטורי המחיר עלה ב-5 שקלים, מ-34.90 ל-39.90 שקלים, התייקרות של 14%, אם כי כעת הפריט נמכר במבצע: 35 שקל. ברשת זול ובגדול המחיר עלה ב-4 שקלים לק"ג, מ-29.90 שקלים ל-33.90 שקלים לק"ג. בסופר ברקת הפריט התייקר ב-3 שקלים לק"ג, מ-39.90 שקלים ל-42.90 שקלים.
בחצי חינם, יינות ביתן ומגה המחיר לא השתנה. המחיר בחצי חינם היה ונותר גבוה: 44.90 שקלים לק"ג. בשופרסל ורמי לוי המחיר אמנם לא השתנה, אך קודם לכן המחיר נמכר במבצעים. כך למשל, בשופרסל המחיר היה ונשאר 34.90 שקלים לק"ג, אך בינואר הפריט נמכר במבצע ב-29.90 שקלים לק"ג ובתחילת מרץ ב-26.90 שקלים.

"תהיה עלייה דרמטית במחיר"

"המחיר של שניצל טרי יגיע בחלק מהרשתות ל-45 שקל לק"ג, בעקבות שלוש העלאות מחירים של המגדלים", אמר קמעונאי ל-ynet. "הבוקר העלו לנו את המחיר בכ-3 שקלים לק"ג. כל שנה בשבוע בין פורים לפסח, צריכת העופות יורדת ב-23% והשנה, יש ביקוש עודף. למרות שבענף אומרים שאין חוסר, אני יודע שבשבוע האחרון שחטו אפילו עופות קטנים של קילו וחצי, שבדרך כלל לא שוחטים כי השוק רצה עוף, כיוון שבשל הקורונה, אנשים החלו לאגור לפסח מוקדם יותר".
ברשת אחרת אמרו ל-ynet: "המשחטות כבר העלו לפני שבוע את מחירי הקנייה מ-12 ל-16 שקל לק"ג. עלייה של 33%. הם מנצלים את זה שעם ישראל צורך כמויות לא הגיוניות".
אבי אלבז, הבעלים של עוף ירושלים, הזהיר בסוף השבוע שתהיה עליית מחירים חדה נוספת: "מתחילת השבוע כנראה שלא תתאפשר כניסת עובדים פלסטינים לארץ. הרשות מתכוונת לסגור את המעברים. אזור התעשייה בעטרות, הוא ספק של 20% מהעופות בארץ, עם ארבע משחטות והוא לא יעבוד. אם יהיה חוסר המחירים יעלו עוד הרבה יותר ממה שעלו עד עכשיו. עלייה דרמטית. כבר עכשיו העיפו את המלאים לפסח ושחטו הרבה ממה שיכולים כדי לענות על הביקוש".
מנכ"ל המועצה לענף הלול מולי לויט, מדגיש שהמועצה לא מתערבת במחירים. לטענתו, "אין סיבה למחסור, יש מלאים גדולים מאי פעם בתוך הלולים, שמחכים לשחיטה בשלושת השבועות הקרובים. המשחטות עובדות במלוא היכולת וחלקן מפעילות משמרת נוספת. העוף הטרי נשחט בבוקר ומגיע בסוף היום לרשתות. בתקופה הנוכחית הן אפילו לא צריכות להחזיק מלאי. הכל נמכר ישר באותו היום. יש שחיטה בכל המועד ונבקש אישור מהרבנות לעוד ימי שחיטה אם צריך".
לפי גורמים בענף העוף, "המגדלים הכניסו רזרבות גדולות לקראת הפסח, משום שזה החג היחידי שבו הם מרוויחים. בדרך כלל רוב השנה הם מפסידים. המגדלים הפסידו עשרות מיליוני שקלים בשנים האחרונות והרשתות חגגו. אם פער התיווך שלהן יקטן עכשיו – זה לא נורא כל כך".

מחסור בביצים

הבוקר דיווחנו על מחסור אדיר בביצים, ברשת ויקטורי אמרו ל-ynet: "יש כבר שבוע חוסרים שלא ראינו כמותם". ברשת אחרת טוענים: "אנשים אוכלים יותר בבית בגלל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה ומפחדים מחוסר במקרה של סגר. מחסלים את כל הביצים שעל המדף".
2 צפייה בגלריה
מדפי ביצים ריקים, הגבלות קנייה בשופרסל
מדפי ביצים ריקים, הגבלות קנייה בשופרסל
מדפי ביצים ריקים
(צילומים: מירב קריסטל ואודי עציון)
בחלק מסניפי שופרסל הגבילו את הקנייה לשתי תבניות ביצים של 12 או 18 יחידות, או לתבנית אחת של 30 יחידות. לעיתים קרובות, ניתן למצוא על המדפים ביצים "מיוחדות" בלבד.
צרכן חרדי מספר: "הלכתי לגליקסמן (יצרן ביצים גדול מ.ק) בגלל המחסור וקניתי לחג 25 תבניות של ביצים מועשרות באומגה 3. אמרו לי שם שאין חוסר, רק בעיית חלוקה לרשתות. אני חושש שלא אוכל לצאת לקניות בהמשך, לכן קנינו כבר הביתה את כל המצרכים לפסח, למעט ירקות".
מיקי לסר, מבעלי חברת הביצים לסר, שמחזיקה בכ-30% משוק הביצים ונחשבת לספק הגדול ביותר בתחום, אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות: "יש עלייה של 60% בביקוש לביצים, אבל התרנגולות לא יודעות להטיל 60% יותר. הביקוש עולה על ההיצע. אם בדרך כלל הביקוש עולה בגלל פסח, עכשיו נוספה גם קורונה. אין לנו עודף ביצים, כי השוק המוסדי (בתי הקפה, המלונות, חדרי אוכל ומסעדות מ.ק) שמשותק כרגע, הוא לא בהכרח צרכן של ביצים טריות אלא מקבל תערובות ביצים מעולם התעשייה".
לפי גורמים בשוק, מתקיימים כרגע דיונים עם הרשתות למכירה לצרכנים של נוזל ביצים מפוסטר לצד ביצים טריות. אלה נוזלים מפוסטרים מצוננים של ביצים שלמות, או חלמון וחלבון מופרדים, לעיתים בתוספת מלח. בענף רשתות הקפה והמלונות משתמשים גם בביצים משומרות. יש חברות שיש להן עודפים של המוצרים האלה, כיוון שרשתות בתי הקפה והמלונות מושבתים. לסר טוען שמדובר בנוזל של ביצים שעוברות פיסטור והוא מתאים בין היתר, להכנת חביתות.
פתרון נוסף הוא הגדלת מכסת ייבוא. במשרד החקלאות מסרו כי מדי שנה פותחים מכסות יבוא ללא מכס לפני פסח. גם השנה נפתחה מכסה כזאת ולאור הביקוש הוסיפו מדינות יבוא. כרגע יש יבוא מתמשך מספרד.
במקביל, יש עלייה של עשרות אחוזים בצריכת מוצרי חלב, בעקבות אגירה של צרכנים. במועצת החלב מתארים את הענף כ"אי של יציבות במרחב", בזכות "שמירה על רציפות הייצור". למרות שמשק החלב בישראל ערוך לספק את הביקושים, בשל העלייה בצריכה הוחלט לשחזר אבקת חלב. "זו פעם ראשונה מזה שנים רבות שבחודש מרס משחזרים אבקת חלב ולא מייבשים חלב", מסרו במועצה.
בענף נהוג לייבש חלב לאבקה בחודשי החורף, כשיש עודף בחלב. בדרך כלל, רק בחודשי הקיץ, אז קיים מחסור בחלב, משחזרים את האבקה בחזרה לחלב נוזלי באמצעות מהילתה במים. בחלב המשוחזר עושים שימוש במעדנים וגבינות.