מחיר למשתכן - אאוט. דיור במחיר מופחת - אין. שרי האוצר והשיכון סיכמו הערב (ראשון) על מתווה ל"דיור במחיר מופחת". הסכמתם תאפשר התחלת שיווקים בשיטה החדשה, כפי שאישרה מועצת מקרקעי ישראל כבר בחודש ספטמבר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שר האוצר, ישראל כץ, ושר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, אישרו בכך את ההחלטה המאפשרת את שיווקן של אלפי יחידות ברחבי הארץ בהנחה משמעותית לזכאים.
1 צפייה בגלריה
שר השיכון והבינוי, יעקב ליצמן, ושר האוצר, ישראל כץ
שר השיכון והבינוי, יעקב ליצמן, ושר האוצר, ישראל כץ
שר השיכון והבינוי, יעקב ליצמן, ושר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)
השיטה החדשה מעניקה הנחות לזכאים ומגבירה כדאיות כלכלית בשיווקי רשות מקרקעי ישראל. כמו כן, השרים מקווים כי המתווה יביא גם להגברת השיווקים של רשות מקרקעי ישראל ולהאצת שוק הנדל"ן, בדגש על תקופת המשבר הכלכלי הנוכחית עקב מגיפת הקורונה.
כזכור, התוכנית החדשה מחלקת את הארץ לשלושה אזורים - יוקרה, ביקוש ופריפריה - כאשר באזורי הפריפריה ובאזורי הביקוש יוצע דיור במחיר מופחת לזכאים חסרי דירה בשיטה של הגרלות, ואילו באזורי יוקרה ישווקו מכרזים לקבלנים בשוק החופשי בשיטת כוחות השוק - כל המרבה במחיר.
אחד הסעיפים החדשים קובע כי אזורי הביקוש יובדלו מאזורי היוקרה בכך שיכללו מכרזים עבור קרקעות שבהן ייבנו דירות שמחיריהן לא יעלו על סכום של יותר מ-22 אלף שקל למ"ר. באופן זה מבקשת התוכנית לאפשר לזכאים רכישת דיור במחיר מופחת בערים במעגל השני של אזור המרכז, כגון מודיעין, רחובות, יבנה, גדרה, ראשון לציון, נתניה, אשדוד, חדרה, באר יעקב ועוד. המשמעות היא שאזורים שבהם מחירי הדירות עולים על סכום של 22 אלף שקל למ"ר יוגדרו אזורי יוקרה, בהם ערים כגון תל אביב והרצליה, ושם יבוטלו ההנחות של המדינה - בניגוד לתוכנית מחיר למשתכן שסיפקה הנחות גם באזורים אלה.
השר כץ: "המתווה מאוזן מבחינת תמהיל מחיר מופחת ושוק חופשי באופן שיעודד פיתוח ובניה ויגביר כדאיות כלכלית של פרוייקטי בינוי".
השר ליצמן: "המהלך יאפשר את הגברת השיווקים והעצמת ענף הדיור כמנוע צמיחה מרכזי בייחוד בתקופה מורכבת זו".