נתחיל מהסוף: לא משנה עד כמה הצמח דוחה יתושים, אם יהיה מקור מים עומדים לאורך זמן, זה בטח לא יבריח אותם. לכן, כדי שתחביב גידול העציצים לא יהפוך לסיוט מתמשך, דאגו שבשטח הבית, המרפסת והגינה לא יישארו מים עומדים לאורך זמן.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ועכשיו לצמחים שיפתיעו אתכם לטובה: אלו צמחים בעלי ריח חזק וחריף במיוחד, שאינו אהוב על היתושים ולכן הם מתרחקים ממנו. אז אם נמאס לכם להיעקץ מדי שנה כשהטמפרטורות עולות והלחות גוברת, תתחילו כבר מעכשיו להכין את ביתכם לקיץ.
בשונה ממזיקים, אין באמת הדברה אפקטיבית נגד יתושים, ולרוב גם אם יציעו לכם הדברה שכזו, היא תהיה תקפה לחודש-חודשיים במקרה הטוב, ומיועדת בעיקר לאירועים נקודתיים בשטח החצר.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמובן שיש עוד דרכים להרחיקם: מאוורר באזור הפרגולה או המרפסת (שכן הרוח גורמת להם לברוח), לפיד במבוק, נרות עם ריח חזק ומסוים שמבריח אותם ועוד שלל אביזרים שמתחברים לחשמל.
ועדיין, הנה אמצעי ההגנה הטבעיים שלכם כנגד המעופפים המציקים. היתרון כפול: רובם יכולים לשמש אתכם גם לחליטות או לבישול.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

פלקנטרוס: בזכות שמן הצינטרונלה

"פלקנטרוס הוא השיח בעל האפקט החזק ביותר נגד יתושים בזכות השמן הארומטי החזק צינטרונלה המצוי בו בכמויות גדולות", אומר זיו דיטל, בעלי משתלת נירוונה. "היתושים נרתעים מהשמן בעל הריח החזק ואינם מתקרבים לחללים שבהם ממוקם עציץ פלקנטרוס. מומלץ לפזר אותו בחדרי הבית השונים, ולהימנע מעקיצות מיותרות בעונה החמה".
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

נענע: ריח מנטה שמבריח אותם

"צמח הנענע בעל הריח המרענן של מנטה נישא למרחוק, הוא אינו אהוב על יתושים", אומר דיטל. "הריח החזק אינו נעים להם ואף משבש את החלטתם לגבי כיוון מעופם בחיפושם אחר מזון".
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מליסה: רק תדאגו שהיא לא תשתלט על הגינה

עוד צמח בעל ריח מנטה עוצמתי הוא המליסה. דיטל: "למעשה זו מעין הדברת יתושים טבעית, שכן הריח של צמח זה נידף למרחק רב ועוצר את להקות היתושים מלהתקרב לבית".
ואולם, למרות יתרונותיה הגדולים של המליסה, יש לה גם חסרון. "היא נוטה להתפשט במהירות רבה, אז חשוב לדאוג שהיא לא תתפוס חלק נרחב מהגינה כולה, ולתחום אותה בעציץ רחב או באדנית".

14 צפייה בגלריה
(צילום: משתלת נירוונה)

גרניום לימוני – דוחה יתושים קטלני

עוד צמח שתוכלו ליהנות ממנו גם בתור חליטת תה הוא הגרניום הלימוני. "הוא בעל יכולות מרשימות בהרחקת מתקפות של יתושים", אומר דיטל.
"עקב יכולותיו הגבוהות נעשה בו שימוש גם בתעשיית תרסיסים ונרות דוחי יתושים. מומלץ לשתול שיח זה בקרבת הבית, בכדי למנוע הגעת יתושים לאזור זה".
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

קורנית לימונית – לימון מוסיף המון

עוד צמח שיחסוך לכם כסף ברכישת שקיות תה וגם ירחיק את היתושים הוא קורנית לימונית. "ריחו החמצמץ החזק נישא באוויר וחשים בו ממרחק רב בעיקר באזורים צחיחים ובעלי ספקטרום רחב של אור", אומר דיטל. "היתושים אינם אוהבים ריח זה ולכן מדירים את רגליהם מגינה שבה צומח שיח דוחה יתושים זה".

עשב לימון: מריח טוב וגם נראה טוב

עשב לימון, המכונה גם צינטרונלה, הוא גם צמח שיעיל נגד יתושים. מעבר לכך שהוא אפקטיבי וגם שימושי במטבח, הרי שהוא בעל מראה 'מתפרץ' של שיח ייחודי שמוסיף גם למראה הגינה, אם הוא מגיע לגודל מרשים.
ואולם, בהחלט ניתן כדאי לשתול אותו גם באדניות על אדן החלון, בכדי למנוע את כניסת היתושים הביתה.
דיטל: "אמנם רוב בני האדם אוהבים ריחות לימוניים, בייחוד בעונת הקיץ, אך עבור היתושים דרגת הריח הזו גבוהה מדי, ולכן הם נסים על נפשם אם הם מתקרבים לצמח הזה".
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לבנדר: עבורנו זה בושם, עבור יתושים הריח בלתי נסבל

"פרח הלבנדר המצוי בתכשירי יופי רבים ובבשמים מרגיע מאד, אך היתושים מעדיפים להתרחק ממנו", אומר דיטל. "עבורם זהו צמח דוחה בעל ריח נוראי. שיח זה יכול בהחלט לשמש כדוחה יתושים, גם אם הוא נמצא בכמות קטנה יחסית בגינה".

14 צפייה בגלריה
(צילום: משתלת נירוונה)

קטניפ – הצמח המטריף את היתושים וגם בעלי חיים אחרים

"הצמח הייחודי בעל עלי הכותרת הלבנים והסגולים, אמנם אהוב מאוד על חתולים וגורם להם להתמסטל, אבל כשמדובר ביתושים, הריח הזה דוחה אותם במיוחד", אומר דיטל.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בזיליקום – אהוב על האיטלקים ושנוא על היתושים

ועכשיו לתבלינים: למעשה כמעט כל תבלין אהוב במטבח האיטלקי, הוא אימת היתושים. בזיליקום, למשל, בעל ריח דומיננטי במיוחד המפריע ליתושים. רצוי לשתול במספר מוקדים בהיקף הבית שתילי בזיליקום, וליצור מעין 'חומה' טבעית שתמנע את כניסתם לשטח הבית. מעבר לכך, תהיה לכם אספקה שוטפת של תיבול לסלט, לפסטה ולרוטב פסטו.
14 צפייה בגלריה
(צילום: משתלת נירוונה)

רוזמרין ותימין: חוץ מהרחקת יתושים, תזכו לאספקת תבלינים לתפוחי-אדמה ולבטטות

הרוזמרין והתימין ידועים כתבלינים מצוינים שמשדרגים ירקות בתנור, עוף מבושל, פסטות ופיצות. אם אתם כבר יורדים לרזולוציות, אז לרוב רוזמרין ישתלב טוב יותר עם תפוחי-אדמה ותימין יסתדר נהדר עם בטטה, אבל כאן כבר מדובר בחוש הטעם שלכם.
בכל הנוגע ליתושים, הרי שגם הרוזמרין וגם התימין משמשים כמבריחי יתושים. צמח התימין, למרות עלעליו הקטנטנים, מפיץ ריח חזק במיוחד. כדאי לשתול אותם בכניסה לבית, באדניות או בקרבת חלונות.

14 צפייה בגלריה
(צילום: משתלת נירוונה)
עוד כתבות בנושא:
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שום: הריח ששנוא גם על בני-אדם

ויש גם מכנה משותף בין בני-אדם ליתושים: ריח השום הבלתי נסבל. ואולם, סגולותיו הרפואיות גורמות לרבים לשלב אותו בתפריט, למרות הריח החזק שנשאר על הידיים והעולה מהקיבה, כשהוא טרי.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בכל מקרה, גם גבעולי שום, בחצר או בפתחי הבית, יגרמו ליתושים לדלג עליכם ולעבור לשכנים.