חברת דואר ישראל דוחפת באגרסיביות את פקידיה לשכנע לקוחות לשלם בקרדיט עם ריבית גבוהה, שממנה היא גוזרת עמלות שמנות. כך עולה מתכתובת פנימית שהגיעה לידי ynet ו"ממון".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תשלום חשבונות דרך בנק הדואר מתאפשר כיום רק במזומן או בצ'ק בנקאי, ותשלום בכרטיס אשראי ניתן לרוב רק בעסקת תשלומים נושאת ריבית של כ-10%. נציין שההחלטה האם לאפשר ללקוח לשלם בתשלום אחד באשראי או בפריסת קרדיט היא של המוטב העסקי, חברת החשמל למשל, ולא של הדואר.
1 צפייה בגלריה
תור בכניסה לסניף דואר בחיפה
תור בכניסה לסניף דואר בחיפה
סניף דואר
(צילום: אחיה ראב"ד)
בשבוע שעבר שלחה מנהלת תחום מכירות מרכז, דן ושרון, מירב זילכה, מייל לכל מנהלי סניפי הדואר, ובו כתבה: "פריסה לתשלומים מניבה לנו רווחים יפים. ודאו שכל הנציגים מציעים את השירות". במייל נוסף ששלח אמיר ליבוביץ, מנהל מרחב ת"א והמרכז, נכתב: "הנהלת החטיבה ובנק הדואר שמים דגש בנושא ולא סתם - מדובר על הרבה כסף שאפשר וחובה להביא. יש לעשות כל מאמץ מכירתי, לקוחות כבר מגיעים רוצים לשלם, מה שנשאר זה להציע במקצועיות את השירות וכך גם לשכנע".
מייל שנשלח ממשה בן מיכאל, מנהל מכירות ארצי בדואר, למנהלי האזורים, מוכיח שהפקידים נדרשים לעמוד ביעדים: "אנו נמדדים על הפעילות ומדי חודש תוצאות השיפור מוצגות בהנהלה. זו פעילות משמעותית המניבה הכנסה יפה. מבקש פעילות ממוקדת להעלאת הנתון". למייל צורפה טבלה שסימנה באדום סניפים שלא המירו לפחות 40% מהעסקאות לפריסה בתשלומים.
גוזרי הקופון הן חברות הסליקה גמא וסילבר וויי שמשלשלות לכיס 30% מהריבית, והדואר שגובה מהן עמלה לפי מספר התשלומים. לפי המכרז שבו זכו החברות ב-2019, הדואר יקבל עמלה של0.3% פלוס מע"מ לפחות בעבור עסקאות עם 3 עד 9 תשלומים ולא פחות מ-0.5% מעסקאות עם 10 עד 36 תשלומים, כך שלדואר יש תמריץ לעודד פריסת תשלומים נושאי ריבית גדולה יותר.
מדואר ישראל נמסר בתגובה: "החברה פועלת על פי מדדים עסקיים ומציעה ללקוחותיה מוצרים ושירותי עזר שונים, להם הציבור זקוק. שירות 'פריסת התשלומים' ניתן ע"י חברות, המתקשרות באופן ישיר עם לקוחות המעוניינים בשירות זה, כשההחלטה לפריסת התשלומים היא בידי המוטב והלקוח ולא בידי הדואר. נציין כי דווקא בתקופה הנוכחית, העובדה שהדואר מציע אלטרנטיבה לבנקים הן בפריסת הסניפים הרחבה בשעות מורחבות, והן במתן האפשרות לקבלת שירות לפריסת תשלומים, מאפשרת ליותר לקוחות לעמוד במוסר התשלומים שלהם, והדבר נכון שבעתיים בעתות משבר אותו המשק הישראלי חווה".