הצרעות יכולות להתמקם בתוך קן בגינה, במסתור בתוך גג רעפים ואף בתוך הבית שלכם. מה עושים? בדקנו.
אמנם עקיצה של צרעה אינה מסוכנת למרבית האנשים, אך אם יש לכם או לילדיכם אלרגיה, זה כבר סיפור אחר. במקרה של נפיחות גדולה או קוצר נשימה, אל תתמהמהו וגשו מיידית למרפאה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בכל מקרה, אם גיליתם קן צרעות בתוך הבית או מחוץ לו, אל תנסו להתמודד עם הבעיה לבד. אם לא תתקיפו את הצרעות, הסיכוי שהן יעקצו אתכם הוא די נמוך. שימו לב, שבשונה מדבורה שמתה מיד אחרי שהיא עוקצת, הרי שהצרעות ממשיכות לחיות, מה שהופך את כל ההרחקה שלהן למסוכנת יותר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הבחנתם בצרעות? לא תמיד קל לגלות היכן הקן

אם גיליתם צרעה אחת בקרבת הבית, זה עדיין לא אומר שהקן שלה הוא בשטח שלכם. ואולם, אם ראיתם 3-4 צרעות מעופפות באותו המקום, סביר להניח שהן בקרבת הקן שלהן ושומרות עליו.
בשביל להתקיים, הן חייבות להקים את הקן. לרוב הן יעשו זאת במקומות מסתור כמו חלונות כיס בדירות ישנות, בתוך ארגזים של תריסי גלילה בשטח הבית ואף בפתחי מזגנים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם תוכלו להתמודד עם ההדברה בעצמכם?
בשונה מהדברה של נמלים וג'וקים, ואף לגבי לכידת מכרסמים, בכל הנוגע להרחקת קן צרעות, ממש לא כדאי לכם לנסות לעשות זאת בעצמכם. הסיכון גדול מדי, ואתם עלולים להיות מותקפים על-ידי כמות גדולה של צרעות. זה ממש לא שווה את הסיכון, ובטח שלא את הסכום שיגבה מדביר על כך.
שימו לב, שאכן יש מלכודות להדברת צרעות, אך הן מתאימות בעיקר ללכידת צרעות בודדות ולא לסילוק של קן. אם יש לכם קן בשטח הבית, חשוב שתהיו מודעים לכך שיכולים להיות בתוכו מאות ואף אלפי צרעות. כלומר, ממש לא כדאי להקל בכך ראש, להתחכם ולנסות להתמודד עם הרחקתם לבד.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה יעשה מדביר מקצועי?

ההדברה תתבצע לרוב בשעות הערב, שכן בשעה זו כל הצרעות חוזרות אל הקן. הוא אמור להגיע אליכם עם חליפת מיגון מיוחדת (אל תסכימו למדביר שלא מגיע ממוגן).
ישנן מספר שיטות להדברת צרעות. האחת, היא באמצעות ריסוס (נוזלי או מוקצף). שיטה זו תתאים למקרים שבהם מדובר בקן שניתן לאתר בקלות יחסית, והגישה אליו נוחה.
השיטה השנייה, היא הדברה באמצעות אבקות רעל. שיטה זו מתאימה למקרים שבהם יש קושי להגיע אל הקן, כמו במקרים שהקן ממוקם במסתור בגג רעפים. במקרה זה, ישנו מקל שמאפשר להגיע עד לקן, ולפזר מרחוק את האבקה בעזרתו.
השיטה השלישית, היא פיזור מלכודות עם בשר מורעל. במקרה כזה, הצרעות יקחו אל הקן את הבשר, ובכך ידביקו את כל הצרעות שבקן, לרבות את המלכה. שיטה זו מתאימה למצב שבו לא יודעים שהקן הוא בשטח הבית, אך לא יודעים היכן בדיוק הוא ממוקם.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמה זמן זה לוקח והאם כדאי להישאר בבית בזמן ההדברה?
לא משנה מהי השיטה בה המדביר עושה שימוש, לרוב מדובר בעבודה קלה יחסית, שלא אורכת יותר מחצי שעה. כחלק מהעבודה, על המדביר לוודא שאכן הקן הושמד באופן מוחלט וכי כל הצרעות שבו הודברו.
בהחלט לא כדאי להיות בקרבת מקום, ואם אתם יכולים לצאת מהבית ולחזור לאחר לפחות שעה, תהיו מוגנים. זכרו שהמדביר ממוגן בחליפת מיגון מיוחדת, ובמהלך ההדברה, חלק מהצרעות יוכלו לנסות לברוח מהקן.

כמה זה עולה?

אמנם יש שלוש שיטות שונות להדברת צרעות, אך השיטה לא תשפיע על המחיר.
"מה שכן יכול לייקר את העבודה הוא מצב שבו אין גישה נוחה לקן", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "למשל, אם דרוש טיפוס או שימוש במנוף, זה כמובן ייקר משמעותית את המחיר.
"אם קן הצרעות ממוקם על גבי עץ נמוך יחסית או בתוך ארגז תריסים, הרי שמחיר ההדברה יעלה 300-400 שקל (כולל מע"מ)".
אם מדובר במקום גבוה יותר, ישנה תוספת מחיר של כ-20 או 30 אחוז. כשמדובר בבניין רב-קומות, והקן ממוקם במקום שאין אליו גישה נוחה ובטוחה מתוך הבנייה, ייתכן שיהיה צורך להזמין מנוף.
"כאן, המחיר יזנק בהתאם לגובה הקומה. במקרים מסוימים, זה יכול להיות כרוך בתוספת של 300-1,000 שקל עבור חצי שעת עבודה של מנוף", מציינים במוקד השירות. "שימו לב, שהדברת צרעות בגובה אינה מצב שכיח".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:

מה חשוב לוודא לפני שמזמינים את המדביר ואחרי שהוא מסיים את ההדברה?

ראשית, אל תתפשרו על הזמנת מדביר ללא רישיון. מעבר לכך שזה לא חוקי, הרי שיש היצע מספק של מדבירים בעלי רישיון, שלא יסכנו אתכם. כבר קרו מקרים שהסתיימו באסון בשל שימוש בחומרים מסוכנים ללא הכשרה מתאימה. חשוב שהמדביר לא ישלח מישהו מטעמו ללא רישיון, אלא שהרישיון יהיה שלו והוא יציג לכם תעודה מזהה. כמו כן, אם יש צורך בעבודה בגובה, דאגו שלמדביר יש היתר עבודה בגובה ושהוא מבוטח. אם משהו יקרה לו בשטח הבית שלכם, אתם אלו שתצטרכו לפצות אותו. לכן, אל תגידו 'לי זה לא יקרה', והקדישו עוד כמה דקות לבירור העניין. מדביר מיומן ומקצועי, לא יחכה שתשאלו, אלא יציג לכם בעצמו את הפרטים האלו.
שנית, חשוב לוודא מראש שאתם מקבלים אחריות של חצי שנה על ההדברה. יכולים להיות הבדלים בתנאי האחריות בין מדביר למדביר, וכדאי לוודא זאת מראש.
שלישית, בסיום ההדברה דאגו לקבל מהמדביר מסמך אישור ביצוע (מכונה 'יומן הדברה') עם הוראות לאחר ריסוס ועם שם החומר שרוסס במקום.
פורסם לראשונה: 06:54, 20.05.21