בניגוד לחדירה המשמעותית של מל"טים לחילות אוויר בעולם, חילות הים השמרניים מתקשים עדיין ביישום מהפכת הכלים הבלתי מאויישים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כבר לפני ארבע שנים חשפה אלביט את ה-Seagull ("שחף"), כלי שיט ימי בלתי מאויש, שיכול לשמש לזיהוי וניטרול מוקשים, ללוחמה בצוללות, לסיור ולפיטרול. כמו באוויר, גם בים כלים בלתי מאוישים זולים בהרבה להפעלה, יכולים לבצע משימות ארוכות ללא צורך בהחלפת צוותים, והפעלתם אינה מסכנת חיי אדם. חיל הים הישראלי חכר את המערכת לניסוי מבצעי, אך טרם הודיעה על עסקת רכישה.
1 צפייה בגלריה
כלי שייט בלתי מאוייש של אלביט
כלי שייט בלתי מאוייש של אלביט
כלי שייט בלתי מאוייש של אלביט
(צילום: אלביט מערכות)
הבוקר (יום ד') דיווחה לראשונה אלביט על עסקת מכירה למערכת לחיל ים זר, מדינה באסיה פאסיפיק. אלביט לא מדווחת על שווי העסקה, אך מומחים מעריכים כי מדובר בסכום של כמה עשרות מיליוני דולרים. החוזה יבוצע במהלך תקופה של 17 חודשים.
הלקוח רכש את הכלים בתצורה המיועדת לניטרול מוקשים ימיים, עם סונארים סורקי צד וצופים קדימה, יכולת השמדת מוקשים, מערכת ניהול קרב וציוד תקשורת לוויינית. הסיגאל מסוגל לשהות בים במשך ארבעה ימים רצופים, ולפעול בים במצב חמש, כלומר ברוח בעוצמה של 40 קמ"ש וגלים בגובה שני מטר.
הסיגאל השתתף עד כה במספר תמרוני לוחמה נגד צוללות ומוקשים ימיים עם חילות ים, בהם חיל הים הבריטי והספרדי, להדגמת יכולותיו. אלביט גם הדגימה את היכולת לשגר ממנו מזל"ט להרחבת יכולותיו לביצוע משימות ביטחון שוטף.