תתפלאו, לצד מיליון המובטלים השכירים לאורך רוב תקופת הקורונה ומאות אלפי העצמאים שנקלעו לקשיים, וחלקם אף נאלצו לסגור את הבית העסק, היו גם מאות אלפי ישראלים ואף יותר מכך – שדווקא חסכו כסף בשנת הקורונה.
ואיך זה קרה? המדובר בשכירים, למשל עובדי מדינה, ובעצמאים לא מעטים שהמשיכו לעבוד במשך כל השנה האחרונה, וכך צד ההכנסות שלהם לא נפגע, אולם הם חסכו הרבה כסף, שלא כעבר, דווקא בצד ההוצאות. הם לא טסו לחו"ל, הם נסעו פחות במכונית הפרטית, בעיקר בימי הסגרים וסביבם, הם רכשו פחות מוצרים בממוצע בכ־10% מאשר בשנה רגילה, הם מיעטו לאכול במסעדות, הם לא הלכו להצגות ולקולנוע, והם היו הרבה יותר בבית, שם לרוב אין היכן להוציא כסף, מלבד בקניות באינטרנט.
ובכן, חכמינו כבר אמרו, מרבה נכסים מרבה דאגה. וכך אחרי משבר הקורונה כדאי לבחון היכן כדאי להשקיע את הכסף, האם לקנות מניות או אגרות חוב, טרנד די פופולרי לאחרונה, או אולי לבצע מהלך רווחי אחר לעתיד לבוא. ומה על הפנסיה? ואיך מכסים על הפסדי חיסכון, למשל בקופות פנסיה, שנגרמו בשנת הקורונה? ומהי קופת גמל להשקעה? לשם כך ביקשנו ממומחים אחדים לסייע בידינו בהמלצות, שכמובן אינן מחייבות אותם באחריות, אך הן בהחלט יכולות לסייע בידי המבקשים להשקיע את כספם בדרכים הטובות ביותר.
ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים, מציין, כי משבר הקורונה חידד את החשיבות הרבה של כרית הביטחון הפיננסית של כולנו – תיק השקעות ארוך טווח. בניית תיק שכזה חשובה לכל לקוח בכל היקף נכסים כמעט, כשחשוב מאוד לחלק את התיק בין הרכיבים השונים, ולאזן בין פוטנציאל התשואה לסיכון הגלום בתיק כתוצאה מאופי רכיביו.
4 צפייה בגלריה
ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים
ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים
ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים
(צילום: סיון פר'ג)
ישראל, כמו כל הכלכלות המפותחות, מתאפיינת כבר שנים רבות בסביבת ריבית אפסית, אשר הביאה לכך שהרכיב הסולידי בתיקים, כלומר אגרות החוב הממשלתיות, משלמות ריביות אפסיות – לפעמים אף שליליות. בהיעדר אינפלציה בשנים האחרונות, גם ההגנה האינפלציונית בתיקים הייתה בטלה בשישים למול התשואות שהניבו אפיקי הסיכון – אגרות החוב הקונצרניות (המונפקות על ידי חברות) ושוק המניות.
אז איך צריך להיראות תיק השקעות מאוזן? בהנחה שמדובר בתיק בראייה של מספר שנים קדימה (3 שנים ויותר), ואופי הסיכון של הלקוח ממוצע (כלומר – סיכון נמוך-בינוני), הרי שכך תיראה "עוגת" התיק:
אנו ממליצים ששליש מהתיק יוחזק ברכיב סולידי. אומנם התשואה לא מאוד אטרקטיבית בסביבה הנוכחית, אולם מדובר בעוגן של יציבות, שתאפשר התמתנות של התנודות בתיק, גם אם רכיבי הסיכון יחוו עלייה בתנודתיות בהמשך הדרך. בתוך רכיב זה אנו רואים יתרון מסוים לרכיב השקלי (אג"ח ממשלתיות או פיקדונות שקליים ונזילות) על פני הרכיב צמוד המדד (אג"ח ממשלתיות צמודות או תוכניות חיסכון צמודות מדד).
יתרת התיק (עד 2/3) תכלול רכיבי סיכון, הכוללים רכיב מנייתי ואג"ח חברות בישראל ובחו"ל. אלו הרכיבים שיאפשרו לתיק להניב תשואות משמעותיות יותר, אך במחיר של עלייה מסוימת ברמת הסיכון בתיק.
ברכיב אג"ח החברות המקומיות (35% מסך התיק) אנו ממליצים להתמקד בחברות בדירוג גבוה לטווח בינוני.
מניות יהוו 25% מהתיק וזאת בעיקר בזכות התחזיות החיוביות להמשך התאוששות הכלכלה המקומית והגלובלית בשנה הקרובה, אשר תחלחל גם לשיפור בתוצאות החברות ותקבל ביטוי בשווי מניותיהן.
מבין המניות המקומיות, אנו מעדיפים כיום השקעה במניות נבחרות על פני השקעה במדדים. ברכיב הגלובלי, אנו מעדיפים את המניות האמריקאיות, בעדיפות לסקטורים שלהערכתנו, ייהנו בתקופה הקרובה מאווירה תומכת בשווקים: טכנולוגיה, צריכה מחזורית, חומרי יסוד, בריאות ושירותי תקשורת.
ליאורה קפלן, ראש ענף מחקר ומערכות בלאומי מציינת, כי אצל משקיעים החוכמה היא לבנות את תיק ההשקעות בצורה כזו שישיא תשואה גם בזמנים של גאות וגם בזמנים של שפל. הנה מספר דגשים, שלהערכתה, יש לקחת בחשבון בעת הנוכחית:
באפיק המנייתי: לנוכח רמות המחירים בשוק המניות העולמי, לצד העלייה שנרשמה לאחרונה באטרקטיביות היחסית של אפיקי החוב, עשוי האפיק המנייתי להיסחר בתנודתיות גבוהה יחסית. חשוב לשמור על גיוון האפיק, כך שיכלול, לצד מניות צמיחה, גם מניות מענפים מסורתיים וכן ענפים שבהם רמות התמחור נמוכות יותר בהשוואה היסטורית, דוגמת חברות פיננסים, תעשייה, צריכה ובריאות.
4 צפייה בגלריה
ליאורה קפלן, ראש ענף מחקר בלאומי
ליאורה קפלן, ראש ענף מחקר בלאומי
ליאורה קפלן, ראש ענף מחקר בלאומי
(צילום: כפיר סיוון)
השקעה באג"ח: סביבת הריביות העולמית היא נמוכה ונראה כאילו תמשיך להיות כזו לאורך זמן, מה שמדכא את התשואות באפיק האג"חי. בסביבה כזו, ובוודאי כאשר שוקי המניות נוסקים, המשקיעים מתקשים למצוא את הקסם שבהשקעה באגרות חוב. עם זאת, חשוב לזכור כי אחד המפתחות לתיק השקעות יציב שמניב תשואה לאורך זמן הוא הגיוון, וההיסטוריה מלמדת שישנם תרחישי קיצון, שבהם האפיק האג"חי יכול להוות גורם ממתן חשוב לתנודתיות בשוק המניות ולקזז חלקית הפסדים באפיק המנייתי.
חשיפה מטבעית: השקל נהנה מגורמים בסיסיים שתומכים בהתחזקותו בטווח הארוך. מאידך ניכר, כי בנק ישראל נחוש להיאבק במגמת התיסוף בשקל, והוא עשוי לשמש גורם משמעותי במיתון המגמה ארוכת הטווח. כך או כך, לנוכח מתאם שלילי המתקיים בין הדולר לשוק המניות, שמהווה גורם מאזן בתיקים, כדאי לשקול חשיפה למט"ח.
אלה אלקלעי, יו"ר IBI קרנות נאמנות, אומרת כי העיקרון בפנסיה היה תמיד פשוט - בכל חודש מושכים משכורת לשוטף ומפרישים חלק ממנה לעתיד. ההפרשה לעתיד מושקעת, ובכך תורמת בהווה לפיתוח המשק והכלכלה וצוברת תשואה שצפויה לשפר את מצבו של הפנסיונר העתידי. המנגנון הנפלא הזה נכון היום כבעבר, אבל אז הגיעה הקורונה ושיבשה את תנאי השוק ואת עולם ההשקעות, כפי שהיא שיבשה כמעט כל רובד אחר בחיינו.
ההחלטה שלכם יכולה להיות להחזיק הרבה כסף במזומן ובכך לחשוף אותו לסיכון של התלקחות אינפלציה. ההחלטה יכולה להיות להפריש סכום קטן מבעבר לפנסיה ולצרוך יותר היום, מה שמגדיל את הסיכון שיהיו לחוסך פחות מדי משאבים בעתיד. ההחלטה יכולה להיות להשקיע את כל החסכונות בנדל"ן מעבר לים ובכך לחשוף אותו למגוון סיכונים שקיימים שם.


4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)


בבדיקה שתערכו, ודאו שההשקעות מפוזרות ברבדים הבאים:
פיזור בין יצרנים ומכשירים פיננסיים – ככל שיש לכם משכורת, המדינה נותנת לכם הטבת מיסוי בחיסכון באפיקים לטווח ארוך ובינוני, כגון פנסיה, גמל וקרן השתלמות. כל עוד אתם לא במינוס בבנק, כדאי לכם לנצל את ההטבה הזו במלואה ולהפריש את הסכום המרבי לאפיקי השקעה אלו. אם יש לכם שלושה מכשירים, תשקלו לפזר את ההשקעות בין שלושה יצרנים. אם היצרנים התמזגו לכדי חברה אחת, זה לא מסובך להעביר את אחד המכשירים ליצרנית אחרת. אם אתם לא זוכרים איפה, אצל איזה יצרן החניתם את הפנסיה, הגמל או ההשתלמות, אפליקציית "הר הכסף" של משרד האוצר יכולה לסייע לכם למצוא אותו בקלות וביעילות.
פיזור בין אפיקי השקעה – אף שעולם ההשקעות נראה כאוטי מתמיד, הוא גם מרגש מתמיד; השינויים שהקורונה האיצה, ממסכי הזום להתפוצצות של ערוצי מדיה, מאנרגיה מתחדשת למכוניות חשמליות, ממחשוב ענן לתוכנות בינה מלאכותית, מרחפנים ליישומים צבאיים ואזרחיים לקפיצת דרך ברפואה בתחומי פיתוח חיסונים וטיפולים, דיאגנוסטיקה ומכשור ברמה שלא הכרנו. אומנם המניות נראות יקרות ואגרות החוב שחוקות, אבל גם אם הריבית נמוכה וקנה המידה מטושטש, הכלל הבסיסי של פיזור תקף. אם תהיה עוד מפולת בשווקים, יש סיכוי לא רע לרווחי הון באג"ח שימתנו את הירידות במניות, ואם שוק המניות ימשיך לעלות, אתם לא רוצים לשבת על הגדר ולהפסיד את העלייה.
עדי לוי, יועצת פנסיונית בכירה במערך לייעוץ פנסיוני ותכנון פרישה בבנק הפועלים, מציינת כי יש חשיבות רבה לייעוץ הפנסיוני בכל זמן וגיל. זה חשוב במיוחד כעת, עם דעיכת משבר הקורונה.
חודש יוני מתקרב ואיתו סיום מענקי האבטלה שנקבעו, לפיכך צפויים עובדים רבים שהיו בחל"ת לחזור למעגל העבודה, וחלקם גם יישארו מחוץ לו. מה עושים? מי שחוזר למקום העבודה צריך לדאוג להמשך ההפקדות בתוכניות הפנסיוניות הקיימות, כולל הכיסויים הביטוחיים, לאור העובדה שמדובר באובדן שנת הפקדות מלאה בתקופת החל"ת, ניתן לצמצם את הפער, לדוגמה על ידי הגדלת חיסכון העובד מ־6% ל־7%. מי שלא יחזור למעגל העבודה, חייב לדאוג באופן עצמאי להמשכיות הכיסויים הביטוחיים בתיאום עם החברות המנהלות עד למציאת מעסיק חדש.
4 צפייה בגלריה
עדי לוי, יועצת פנסיונית, בבנק הפועלים
עדי לוי, יועצת פנסיונית, בבנק הפועלים
עדי לוי, יועצת פנסיונית, בבנק הפועלים
(צילום: יח"צ)
בהזדמנות זו חשוב לבדוק ולהתאים את התוכניות הפנסיוניות שלך בהתאם לגיל, הצרכים האישיים והמצב המשפחתי, כולל התאמת הכיסויים הביטוחיים בתכניות השונות. בחירת המסלול הביטוחי בתוכנית הפנסיונית היא חשובה מאוד וצריכה להיות מותאמת באופן אישי לפי צרכים ומצב משפחתי. בקרנות פנסיה חדשות יש מספר מסלולי ביטוח, הנותנים מענה לנושא אובדן כושר עבודה ופטירה. חשוב לבחור מסלול שמבטיח את הכיסוי המתאים ביותר לצורך ולמצב המשפחתי הנוכחי כיום, ולכן יש להתייעץ ולבצע התאמות כנדרש.
יש לבחון את מסלול ההשקעה בהתאמה לגיל ולרמת הסיכון המועדפת. מסלולי ההשקעה השונים נבדלים ברמות הסיכון של האפיק שבו מושקע הכסף, שיעור התשואה הצפוי וכדומה. למאפיינים אלו השפעה על גובה החיסכון הצפוי לנו בגיל הפרישה. חשוב להתייעץ ולבחור את המסלול המתאים לכם ביותר, במטרה להגיע לגיל הפרישה עם קצבה שתאפשר לכם לשמור על רמת החיים שאליה הורגלתם. כספי הפיצויים המופרשים הם חלק מהפנסיה החודשית. לא מעט אנשים מושכים את כספי הפיצויים והסיבות לכך רבות: רצון לשמור על רמת חיים עד למציאת עבודה חדשה, ניצול הכסף כדי לשפץ את הבית או לשדרג את המכונית ועוד. זו טעות נפוצה ביותר שעושים עובדים שכירים במעבר בין מקומות עבודה, מאחר שכספי פיצויים מהווים רכיב משמעותי מהפנסיה העתידית ועלולים להקטין משמעותית את הפנסיה הצפויה.
תומר שלו, מנהל הידע המקצועי של חטיבת הלקוחות במיטב דש, ממליץ על קופות גמל להשקעה, שהן מכשיר חיסכון חדש יחסית להשקעה בשוק ההון, שהפך להיות אחד מהפופולריים בשנים האחרונות. הכספים מנוהלים באופן מקצועי על ידי מנהלי השקעות במגוון מסלולי השקעה לבחירתכם. החוסכים במוצר זה נהנים מהטבות מיסוי: ראשית, האפשרות לעבור בין מסלולי ההשקעה ללא עלות ומבלי שהמעבר ייחשב כאירוע מס.
זאת ועוד, אומנם מכשיר זה חייב ב־25% מס על הרווחים הריאליים בעת המשיכה, אך דחיית התחשבנות המס הזו עד לסיום תקופת החיסכון מאפשרת לרווחים להצטבר מהר יותר. דמי הניהול כאן זולים יותר משמעותית ביחס לדמי הניהול הממוצעים שתשלמו על קרנות נאמנות.
אפיק זה נחשב כסוג של איום על ניהול ההשקעות המסורתי, ואולי זה מסביר מדוע הרגולטור קבע מגבלת סכום להשקעה, שבשנת 2021 עומדת על 70,913 שקל לאדם.
עוד המלצה היא על פוליסת חיסכון, מכשיר השקעה שקיים במרבית חברות הביטוח, ומעניק פתרון לניהול השקעות מקצועי, ללא כל אלמנט ביטוחי. הפוליסה מציעה מגוון מסלולי השקעה, שרק נותר לבחור מתוכם בהתאם לרמת הסיכון שאתם חפצים בה, ואת השאר יעשו בשבילכם מנהלי ההשקעות. גם כאן תיהנו מדחיית מס עד לסיום החיסכון, שבסופו תשלמו 25% מס על הרווחים הריאליים. מכשיר זה מגיע עם שירות דיגיטלי משוכלל, המאפשר לבצע מגוון פעולות בשירות עצמי באפליקציה ייעודית.