זכו במחיר למשתכן - אבל תקועים בשכירות: קברניטי משרד הבינוי והשיכון החליטו באחרונה שלא להאריך את תוכנית מחיר למשתכן, פרויקט הדיור המוזל של שר האוצר הקודם משה כחלון, ובחודש שעבר מועצת מקרקעי ישראל אישרה את תוכנית שיווקי הקרקעות החדשה של שר הבינוי והשיכון המתפטר, יעקב ליצמן. אותו ליצמן, שכפי שפורסם אמש ב-ynet צפוי לחזור כעת לממשלה בתפקיד סגן שר השיכון, במסגרת תרגיל פוליטי שכולל את קידומו של סגן שר האוצר, איציק כהן, לתפקיד שר במשרד האוצר. כהן יעמוד בראש משרד השיכון ובכך יאפשר לליצמן מעמד של שר במשרדו.
כך או כך, במשרד השיכון ימשיכו לקדם פרויקטים שיצאו לפועל מכוח תוכנית מחיר למשתכן על אף שלא הוארכה, לאפשר לזכאים להירשם להגרלות פתוחות וכמובן למסור מפתחות. אלא שבזמן שזוגות צעירים ורווקים ממשיכים להירשם לתוכנית, ישנם פרויקטים של מחיר למשתכן שעדיין מתעכבים ואפילו טרם החלו להיבנות. זה המקרה בעיר החרדית אלעד שבמרכז הארץ, שעלתה היום לכותרות לאחר שבהחלטה תקדימית המליץ נציב התלונות על פרקליטים, דוד רוזן, ליועץ המשפטי לממשלה לבטל סמכויות אכיפה בתכנון ובבנייה מהעירייה. זאת משום שעל פי ההמלצה, התגלה כי מערכת האכיפה ברשות אינה מתפקדת כנדרש. רוזן המליץ שהסמכויות יועברו לגוף אחר.
2 צפייה בגלריה
1
1
העיר החרדית אלעד. זכאי התוכנית תקועים בשכירות
במסגרת ההמלצה שהגיש ליועמ"ש, כתב רוזן כי על פי תלונה שהוגשה לנציבות נגד תובע הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירייה ונגד המחלקה בפרקליטות האחראית על התושבים, התברר שתלונות רבות שהוגשו על ידי תושבי העיר למספר גורמי אכיפה בתחום תכנון ובנייה ברשות המקומית, לא נענו כראוי, ובמקרים מסוימים אף לא נענו כלל. בעיריית אלעד מסרו בעניין זה כי "הוועדה מתפקדת כפי שנדרש וכראוי. בשנים האחרונות נרשם שיפור משמעותי מאוד בעבודת הוועדה. אכן, במשך תקופה היה מחסור בכוח אדם בתחום הפיקוח, בין היתר כתוצאה מתנאי שכרם של אנשי הפיקוח".

רוכש: "בעירייה מנסים לטרפד"

נחזור, אם כן, לפרויקט מחיר למשתכן באלעד, שבנייתו אפילו לא החלה - למרות שהמכרז לגביו ננעל בדצמבר 2017 במתחם H פארק אכאו, לאחר שחברת הנדל"ן ברקת איבקו גברה על חברת רייסדור שהתחרתה גם היא במכרז. מדובר בפרויקט שעל פי תנאי המכרז אמור לכלול 83 דירות בבניינים בני חמש קומות, מהן 66 יחידות דיור ישווקו במסגרת תוכנית הדיור המוזל. במרץ 2018 זכו התושבים בהגרלה, אלא שמאז ועד היום התושבים ממשיכים לחכות לבית - ובמקביל מתגוררים בשכירות ומשלמים שכר דירה שרק הולך ומטפס.
מוביל המאבק: "בהסכם הגג יש סעיף לפיו העירייה מחויבת לאפשר תוספת שבס של 20%-30%. אנחנו יודעים שהקבלן ביקש תוספת שבס להקמת 108 דירות במקום 83 יחידות דיור כפי שנקבע במכרז, אבל הוועדה המקומית לא אישרה את בקשתו עד היום"
בדיוק באותו החודש שבו זכו בהגרלה, חתמה המדינה על הסכם גג עם עיריית אלעד להקמת 5,400 יחידות דיור. בחודש שעבר קיבלה העיר סוכריה נוספת: כפי שפורסם ב-ynet, מועצת מקרקעי ישראל שינתה את הזכות של ערים ותיקות לקבל מענק בהיקף של מיליוני שקלים לשדרוג תשתיות ישנות בתמורה להקמת דירות חדשות - ולהרחיב אותו בחמש שנים לערים שהוקמו עד 1998, בהם גם אלעד. אלא שלדברי זוכי מחיר למשתכן בעיר - טרם בוצעה כל בנייה חדשה במסגרת ההסכם ובוודאי במסגרת הפרויקט.
לדבריהם, הפרויקט נתקע מכיוון שהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר לא אישרה בקשה של הקבלן שזכה במכרז לתוספת הקלת שבס (כלומר תוספת דירות בפרויקט). זאת, כאמור, למרות שחלפו כמעט שלוש שנים מאז סגירת המכרז וכן חרף העובדה שתוספת הקלת שבס בפרויקט מתאפשרת במסגרת הסכם הגג שנחתם. הבקשה לתוספת שבס כוללת הקמה של 108 דירות, מתוכן 66 דירות מחיר למשתכן, בבניינים שיכללו שש קומות במקום חמש. יצוין כי לפי תוכנית להרחבת העיר שאושרה ב-2019, התב"ע מאפשרת הקמת בניינים בני שמונה קומות.
2 צפייה בגלריה
היערכות לסגר בעיר אלעד
היערכות לסגר בעיר אלעד
"זכינו בהגרלה ב-2018 ומאז לא הייתה שום התקדמות". העיר אלעד
(צילום: מוטי קמחי )
יובל ורסנו, זכאי בפרויקט מחיר למשתכן בעיר אלעד וממובילי מאבק דיירי הפרויקט, מספר: "זכינו בהגרלה במרץ 2018 ומאז לא הייתה שום התקדמות. ממה שאנחנו יודעים יש מחלוקת בין הקבלן לעירייה, משום שהקבלן מעוניין לקבל הקלת שבס אולם בעירייה ניסו לטרפד את הנושא, בין היתר בטענה שהבניינים המתוכננים גבוהים מדי. אולם מבדיקה שערכנו גילינו שאין מגבלה תכנונית לאשר שבס. מאז שנחתם הסכם הגג עדיין לא הגיע דחפור, לא כל שכן לפרויקט הקטן שלנו".
לדברי יצחק חלה, פעיל חברתי בעיר אלעד וממובילי מאבק ועד הדיירים שזכו בהגרלה בפרויקט מחיר למשתכן, "בהסכם הגג יש סעיף לפיו העירייה מחויבת לאפשר תוספת שבס בשיעור של 20%-30%. אנחנו יודעים שהקבלן ביקש תוספת שבס להקמת 108 יחידות דיור במקום 83 יחידות דיור כפי שנקבע במכרז, אבל הוועדה המקומית לא אישרה את בקשתו עד היום. קיבלנו מכתב משר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן שבו הוא כתב במפורש שעיריית אלעד מחויבת להסכם הגג. בינתיים הכל תקוע, הזכאים שזכו בהגרלה כבר שלוש שנים משלמים שכירות בזמן שהיו יכולים במשך הזמן הזה כבר להיכנס לדירה חדשה".

העירייה: "התעקשות לבנות מפלצות"

מחברת ברקת איבקו מחיר למשתכן אלעד מקבוצת ברקת ישראל מגורים שבונה את הפרויקט נמסר: "חברתנו היא חלק מקבוצת חברות היוזמת ובונה פרויקטים ברחבי הארץ. במסגרת קידום הליך היתרי הבנייה לפרויקט המדובר נתקלנו בקשיים לא סבירים ודרישות חריגות מגורמי העירייה השונים. העירייה עיכבה ללא סיבה את הטיפול בעתיקות שהיו מצויות במגרש וגם עובדה זו הקשתה על קידום הפרויקט. נבהיר כי הגשנו כמקובל את הבקשות להיתרי הבנייה אשר נדחו על ידי העירייה בטענות ללא כל נימוק ענייני.
"לעניין תוספת השבס, עיריית אלעד חתמה על הסכם גג מול מדינת ישראל, בו התחייבה לקדם במהירות היתרי בנייה הכוללים את תוספת יחידות הדיור המבוקשות במגרשים בהם זכינו ובהתאם לכך תוכנן הפרויקט. לצערנו, העירייה אינה עומדת בהסכמים שחתמה עם הממשלה על קידום מהיר של תוכניות והיתרי בנייה ולא מאפשרת לזוכי פרויקט מחיר למשתכן לממש את זכייתם. מיותר לציין כי העיכובים גורמים לחברתנו נזקים כספיים אדירים. צר לנו שכך מצב הדברים נכון להיום ואנו ממשיכם לעשות כל מאמץ לקדם את הפרויקט. אנו מקווים שבקרוב מאוד נהיה אנשי בשורה לכלל הזוכים בפרויקט".
מהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר אלעד נמסר: "יחידות הדיור בפרויקט המדובר שווקו עוד לפני הסכם הגג. מדובר על בניינים באזור די צפוף ויש התנגדות מהשכנים לתוספת שבס. בד בבד עם העובדה שהפרויקט לא יתאים לאופי השכונה כולה. היתר הבנייה מתעכב בגלל ההתעקשות של היזמים לבנות שם 'מפלצות' בגובה רב עם היתרי שבס. כפי שהובהר לקבלן, הוא יכול לבנות את הדירות לזכאים בשלב ראשון במקביל להידברות נוספת על תוספת לפי תקנות שבס. אלא שהוא בוחר ליצור מנוף לחץ על הרשות באמצעות עיכוב התחלת הבנייה. מבחינת העירייה אין שום מניעה להתחלת הבנייה ברגע זה".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "ראשית נציין כי הסמכות למתן היתרי בנייה נמצאת באחריות הבלעדית של הרשויות המקומיות. בנוסף, קידום כל הליכי הרישוי הם באחריותו של יזם הפרויקט מול הרשות המקומית. המכרז המדובר נסגר בדצמבר 2017 והגרלת מחיר למשתכן לפרויקט התקיימה במרץ 2018. המשרד נמצא בקשר רציף וקבוע עם הזוכים על מנת לעמוד לצידם בכל שלבי הזכייה, גם כאשר הסמכות היא בידי גופי הרישוי. משרד הבינוי והשיכון משקיע רבות בפיתוח העיר אלעד, ובשנת 2018 נחתם הסכם הגג בעיר עבור בניית כ-5,300 יחידות דיור חדשות, לצד שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-1.3 מיליון מ"ר. עד כה שווקו כ-400 יחידות דיור ובהמשך השנה מתוכננות לשיווק עוד כ-1,000 יחידות דיור".