תוספת בנייה במגזר: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון החליטה אתמול (ג') להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית מתאר חדשה לכפר הדרוזי ג'וליס שבגליל המערבי. התוכנית כוללת הקמה של כ-3,000 יחידות דיור חדשות שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-12,500 תושבים, תוספת של כ-300 דונם עבור שטחי תעסוקה, הקמת מרכז תחבורה אזורי, שימור מבנים היסטוריים והקצאה של כ-100 דונם לשטחים פתוחים.
בנוסף, המליצה הוועדה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה על שינוי לתוכנית המתאר המחוזית, שתאפשר את הרחבת שטח הפיתוח של היישוב בכ-600 דונם. הוחלט לחזק את מערך התשתיות במועצה המקומית, המונה כיום כ-6,500 תושבים, ולהגדיר כניסה נוספת ליישוב מדרום-מערב באמצעות חיבור לצומת קיים. כמו כן, במערב ג'וליס מתוכנן אזור תעשייה שיהווה המשך לאזור התעסוקה הנוכחי, לצד הקמת מוסדות ציבור ומתחמי ספורט ונופש שישענו על ערוצי הנחל חמה ויוסף בצפון ובדרום היישוב.
1 צפייה בגלריה
דרייב אין בג'וליס
דרייב אין בג'וליס
הכפר הדרוזי ג'וליס
(צילום: אייל עאמר)
מצוקת הדיור במגזר הערבי בישראל מאופיינת, בין היתר, בבנייה לא חוקית, ריבוי קרקעות פרטיות וחסמי בנייה - סוגיה שנידונה בממשלה לאורך השנים ובמהלכן קודמו כמה תוכניות בנייה על קרקעות מדינה ביישובים ברחבי הארץ. ב-2014 גיבש שר האוצר דאז, יאיר לפיד, את צוות 120 הימים, שביוני 2015 פרסם דו"ח עם המלצות לקידום הבנייה במגזר במסגרת תוכנית חומש, והוקצבו לו כ-1.2 מיליארד שקל, אולם רק כשליש ממנו נוצל עד כה.
ב-2016 אומצה התוכנית ובעקבות זאת נולדה החלטה 922 לקידום בנייה במגזר, שקיבלה תוקף עד שנת 2020. השנה הייתה אמורה להיות האחרונה במסגרתה תקודם בנייה במגזר מכוח תוכנית החומש, אולם בימים אלה מקדם המשרד לשוויון חברתי יחד עם משרדי הממשלה השונים מהלך להאריכה בשנה נוספת.
לדברי מתכנן מחוז צפון במינהל התכנון, אדריכל יהונתן כהן ליטאנט, "מדובר בבשורה משמעותית ומשנה מציאות עבור הישוב, עם תוכנית שמייצרת בסיס תכנוני רחב, איכותי וארוך טווח. זה חלק ממהלך תכנוני רחב יותר לכלל יישובי החברה הדרוזית במחוז צפון: בשנתיים האחרונות אושרו כבר ארבע תכניות כוללניות ועוד שמונה תוכניות נמצאות בשלבים סטטוטוריים מתקדמים".
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון, אוֹרי אילן, ציין כי "תוכנית המתאר לג'וליס היא חלק ממהלך תכנוני רחב של תוכניות המשנות את המציאות התכנונית. היא מניחה תשתית תכנונית לעשרות שנים קדימה, ומאפשרת את מיצוי הפוטנציאל של היישוב ושגשוג כלכלי וחברתי". לפי הודעת הוועדה, התוכנית, שתוכננה בידי צוות תכנון בראשות משה כהן מקשת מ.כ ניהול פרויקטים בע"מ, וקולקר, קולקר אפשטיין, אדריכלים, קודמה על ידי מינהל התכנון מחוז צפון בשיתוף רוב משרדי הממשלה ורשויות מקומיות ביישובים הדרוזיים בצפון הארץ. על פי הוועדה, תושבי ג'וליס וההנהגה של היישוב השתתפו בתהליך התכנון.