אייל אלי, יו"ר ועד עובדי מגה, מדבר לראשונה מאז שפרץ הסכסוך על השליטה ברשת בין הבעלים נחום ביתן ליו"ר שלמה רודב, שמקדם את מכירת השליטה ברשת להפניקס תמורת 400 מיליון שקל, ואובדן השליטה של הבעלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אייל אלי, יו"ר ועד עובדי מגה
אייל אלי, יו"ר ועד עובדי מגה
אייל אלי, יו"ר ועד עובדי מגה
(צילום: דנה קופל)

אין רגע שקט ברשת? איפה אתם בריב בין היו"ר לבעלים? "המשבר לא כזה גדול כמו שפורסם. מי שמייצר אותו זה רשתות מזון מתחרות כדי להוריד את מחיר הסניפים, מכיוון שהן בעלות אינטרס לרכוש מאיתנו במחירי מבצע. מגה היא הקצפת של המדינה, שנמצאת במיקומים הכי אסטרטגיים. את הקופאית לא מעניינת רכילות צהובה על הבעלים, אלא רק שיש לה משכורת ומקום עבודה בטוח. הסכמי העבודה שלנו חתומים על ידי החברה ולא על ידי שם זה או אחר. אני לא מתערב בסכסוך. התפקיד שלי הוא להיות המבוגר האחראי. אני עובד יד אחת עם המנכ"ל מיכאל לובושיץ. אני מכיר תודה לנחום ביתן, איש טוב לב שקנה אותנו ובזכותו ניצלנו, 3,500 עובדי מגה. שהרי רמי לוי לא הסכים לקבל את ההסכם הקיבוצי שלנו".
מהפרסומים עולה שמצבה הפיננסי של הרשת קשה. "2020 הייתה אחת המוצלחות ברשת, שמסיימת ברווח תפעולי ולא בהפסד כמו בשנים האחרונות. שווי מגה להבנתי הוא 2.5 מיליארד שקל. ויש לי בשורה: העובדים יקבלו 3% מהרווח התפעולי ב-2020, בשווי 2 מיליון שקל, בנוסף ל-9 מיליון שקל שקיבלו כשמגה נמכרה ליינות ביתן ו-12 מיליון שקל שיקבלו לפי הסכם העבודה החדש שחתמתי ביוני. מצב הרשת משתפר. הסכמנו לצעדי התייעלות שחסכו 35 מיליון שקל לשנה".
יש טענה שהסכם העבודה הקיבוצי היקר שלכם תורם לקשיי הרשת. "שקר. רק 30% מעובדי מגה מקבלים מעל צו ההרחבה, כלומר 1,000-1,500 שקל מעל שכר המינימום. בימי הקורונה שיבחו את צוותי הרפואה, הביטחון וכו', ושכחו את עובדי הרשת שסיכנו את עצמם ומכרו מזון לציבור שרק רצה לסיים מהר ולחזור הביתה. לפי הסכם העבודה החדש, בינואר כל עובדי הרשת, 2,700 איש, מצטרפים לוועד ולהסכם הקיבוצי".
אתה בעד עסקת הפניקס שביתן נלחם נגדה? גם רשת יוחננוף הוזכרה כמועמדת מטעם נחום ביתן לרכישתכם. "אם הייתי הפניקס מזמן הייתי יוזם פגישה איתנו. כל מי שרוצה להיכנס למגה, שיישב איתנו כדי שהעתיד יהיה ורוד. שיסביר איך ישתף פעולה עם הוועד ואיך יתייחס להסכמי העבודה. מי שהשפיע עד כה על זהות הקונה זה העובדים והוועד (הוועד התנגד לפני ארבע שנים לרכישת מגה על ידי רמי לוי, נ"ז). יוחננוף? בדיחה טובה. קודם שיקים ועד עובדים אצלו ברשת".
מה הכי מעצבן אותך בפרשה? "הבנקים, שהתנהלו נגד נחום בבריונות. ממתי מתנים הלוואה לחברה בקבלת מניות ברשת? באים שני בנקים, מנצלים את החולשה של נחום ביתן, וכל אחד לוקח 8% מיינות ביתן כנגד האשראי שנתן לרשת, מלבד ריבית מטורפת. איפה הרגולטור? זה מותר ברישיון של הבנקים לקחת אחוזים בעסק תמורת הלוואה?"
למה דווקא הבנקים מכעיסים אותך? "כי הם יהיו בעלי 16% ממניות הרשת. לנוכח התנהלותם בעניין ההלוואה, לא יודע מה הם זוממים כבעלי מניות בעניין העובדים".