מינהל התכנון שלח ביום חמישי מכתב בהול לעיריית בני ברק, בעקבות בניית בנייני דירות מעל לשטח תחנת הרכבת העירונית שאמורה לקום שם בעוד כמה שנים. הדבר נחשף במקרה בסיור בתוואי של חלק מקווי הרכבת העירוניים שיפעלו בגוש דן.
ברחוב כהנמן הם גילו שמישהו נתן אישורי בנייה לשורת בניינים מעל אחת התחנות הראשיות בעיר, כאשר חלק מהבנייה יחסום את הכניסה והיציאה מתחנת הרכבת. באותו יום שלחו אנשי המינהל מכתב בהול למהנדס הוועדה המקומית, אדריכל ישראל קשטן, בו נכתב כי הבנייה נעשתה לכאורה ללא היתר.
1 צפייה בגלריה
בני ברק עבודות בנייה רחוב כהנמן
בני ברק עבודות בנייה רחוב כהנמן
הבנייה ברחוב כהנמן
"בדיקת פיקוח של היחידה הארצית לאכיפת דיני תכנון ובנייה שנערכה הבוקר מצאה שברחוב כהנמן החלו עבודות בנייה בתחום תיקי הבניין", כתבו. "על בקשות להיתרים בתיקים אלו חלים תנאים ומגבלות להיתרים של הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל)", ובשטח הספציפי, "כל בקשת היתר הכולל עבודות בתת-הקרקע טעונה אישור הות"ל והתייחסות נת"ע (החברה המקימה את מערך הרכבות בגוש דן, ל"ג)".
במינהל הסבירו שהבנייה לא עברה אישור ות"ל - ולכאורה אינה חוקית - ו"כדי להימנע מחשיפה לנזקים, נבקש שתדאגו מיידית להפסקת כל עבודה בשטח". עם זאת, לפי בדיקת ynet ו"ידיעות אחרונות", העבודות במקום נמצאות בשלב מתקדם, מה שמותיר שלוש אפשרויות - הפסקת הבנייה לאלתר ופירוק כל מה שהוצב שם; ויתור על תחנת הרכבת העתידית, האמורה לשרת מאות אלפי נוסעים בשנה; או לא לעשות דבר, ועם תחילת העבודות על התחנה, להרוס את הבניין שיוקם שם.
קו הרכבת שיוקם במקום הוא חלק מקווי המטרו העתידיים, וסימונו M2. זה קו מזרחי תת-קרקעי בן 23 ק"מ, הכולל מעל 20 תחנות, גם הן תת-קרקעיות. הוא יימתח מצומת וולפסון בחולון ועד פתח תקווה, וישרת שבע רשויות: חולון, תל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, פתח תקווה וגבעת שמואל.
בעיריית בני ברק טוענים שהקרקע במקום היא לייעוד של מגורים, ושאושרה לגביה תב"ע (תוכנית בניין עיר) שמאפשרת בנייה. נטען שהוועדה אישרה היתר בנייה באפריל 2019, בהתאם לתב"ע, וכי רק בספטמבר נכנס למשוואה נושא המטרו, ו"בהיעדר ידיעה היזם השלים את התנאים בהחלטת הוועדה שאישרה זאת טרם הפרסום, והוציא היתר בנייה".
עם זאת, יודגש כי פרויקט המטרו אינו חדש, והוא מוכר לצדדים המעורבים, בהם העיריות השונות, מזה כמה שנים. עוד מסרו מעיריית בני ברק, כי "בשיתוף פעולה מלא עם צוותי התכנון, הוועדה פעלה להקפאת ההיתר ולמתן צו הפסקה ליזם במקום. במטרה לאפשר מציאת פתרון מועיל לרווחת הצדדים, נקבעה ישיבה משותפת בין כלל הגורמים".