בשעה שנראה כי בעלי עסקים לא ממהרים להחזיר עובדים לאחר הפתיחה החלקית של המשק, מחשש לעלייה בתחלואה והחמרה בהוראות, תקף היום (שלישי) יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, במילים קשות את משרד האוצר והבנקים על כך שהם מקשים על בעלי העסקים לקבל הלוואות.
מנתוני שירות התעסוקה שפורסמו היום עולה כי ביממה הקודמת הוחזרו לעבודה רק 5,915 עובדים, בעוד ש-2,883 עובדים נשלחו הביתה לחל"ת או שפוטרו. הפער הקטן בין החוזרים לעבודה לדורשי העבודה החדשים יכול ללמד כי בעלי עסקים חוששים להחזיר עובדים מחופשות ללא תשלום, עד שיתבהר המצב באשר לרמת התחלואה ולהקלה נוספת בהוראות הסגר השני.
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בראשון לציון
לשכת התעסוקה בראשון לציון
לשכת התעסוקה בראשון לציון
(צילום: אורי דוידוביץ')
מהנתונים עולה כי מאז ה-17 בספטמבר, יום לפני תחילת הסגר השני, נרשמו בשירות התעסוקה 268,014 דורשי עבודה, מהם 231,869 עקב יציאה לחל"ת ו-36,145 עובדים מסיבות אחרות, בהן פיטורים. במקביל דווח על 37,660 עובדים שחזרו לעבודה מאז תחילת הסגר השני.
מבין דורשי העבודה שנרשמו מאז ה-17 בספטמבר, עבור 191,019 זהו רישום שני או יותר מתחילת משבר הקורונה בחודש מרץ. רבים מאלה חוששים כי לא יוחזרו למקום עבודתם.
כיום רשומים בשירות התעסוקה 975,778 דורשי עבודה, מהם 628,514 המצויים בחל"ת.
2 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
ח"כ משה גפני
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
בצהריים תקף יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, במילים קשות את אנשי האוצר והבנקים בעת דיוני הוועדה בעניין משבר הקורונה.
גפני, שבדרך כלל לא מתלהם ומדבר בנינוחות, התבטא הפעם בחומרה יתרה: "אתם מתחילים לעלות לי על העצבים. אישרנו פה בוועדה את ההלוואות בערבות מדינה לאנשים שנמצאים במצוקה כתוצאה ממשבר הקורונה, ואני מקבל יותר מדי תלונות על קשיים ובירוקרטיה של הבנקים, שמסרבלים ומושכים אותם בשאלות של 'מאיפה תחזיר את ההלוואה' ו'האם תצליח להחזיר את העסק שלך שקרס', כאילו שההלוואות הללו נועדו לאנשים עשירים. הם נועדו בדיוק בשביל האנשים האלה שבמצוקה".
ח"כ גפני הודיע היום כי יזמן לוועדה בהקדם את נציגי הבנקים ואת המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יאיר אבידן. "אני לא מתכון לעבור על כך לסדר היום, שיהיה לכם ברור", אמר גפני.