מחסור עולמי בשבבים, שהחל לתת אותותיו ביתר שאת בסוף דצמבר והביא לפגיעה קשה בתעשיית הרכב, פוגע עתה גם ביצרניות מכשירי החשמל הביתיים, ממקררים ועד מכשירי מיקרוגל - על כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס.
"רוב המוצרים שלנו כבר שודרגו לשימוש בבתים חכמים, כך שכמובן אנחנו נדרשים להרבה מאוד שבבים", כך לפי יצרן מכשירי החשמל הביתיים רובאם, בהנגז'ו שבסין, המעסיק מעל 26 אלף עובדים. מנהל השיווק בחברה, דן יה, ציין כי בעקבות המחסור דחתה החברה בארבעה חודשים את הפצתו של קולט אדים חדשני. יצרנית שואבי האבק דרים טכנולוגי, הממומנת על ידי שיאומי, קיצצה בתקציב השיווק שלה ושכרה אנשי צוות נוספים רק כדי לנהל את הקשרים עם הספקים. לפי בכירים בחברה, דרים גם השקיעה "כמה מיליוני יואן" על מנת לבחון ייצור שבבים שעשויים לשמש כחלופות.
הדיווחים הזורמים עתה מתעשיית מכשירי החשמל הביתיים מגיעים בעקבות מחסור קשה בשבבים שהאט משמעותית את הייצור בתעשיית הרכב.
הונדה ו-GM מקצצות
בשבוע שעבר הודיעו הונדה וג'נרל מוטורס (GM) על הארכת התקופה של פעילות ייצור מצומצמת. מוקדם יותר החודש ביטלה פורד משמרות בשני מפעלים והעריכה כי תספוג ירידה של עד 2.5 מיליארד דולר ברווחיה ב-2021 כתוצאה מהמחסור. גם ניסאן הדמימה את הייצור במפעליה במקסיקו. אך היו יצרניות רכב שנערכו מבעוד מועד וקוצרות עתה את הפירות.
טויוטה הודיעה בחודש שעבר כי היא לא צפויה לצמצם את קצב הייצור שלה, זאת משום שאגרה אספקת שבבים לארבעה חודשים כדי להתמודד עם המחסור העולמי. ברקע המשבר, יצרניות רכב וציוד רפואי בארה"ב פנו באחרונה לממשל ביידן בבקשה כי יסבסד את הקמתם של מפעלים חדשים לייצור שבבים. "הבעיה היא שאפילו אם חסר לך שבב ששווה 10 סנט, אתה לא יכול למכור את המכונית שלך ששווה 30 אלף דולר", ציין האנליסט גאוראב גופטה, מחברת הייעוץ גרטנר, שצוטט ב-CNBC.
הפגיעה הקשה בשרשראות האספקה לא נולדה במגפת הקורונה, אלא עוד קודם לכן, בעקבות מדיניות הפרוטקציוניזם של ממשל טראמפ שהביאה להידוק הרגולציה על ענקיות טכנולוגיה סיניות, ובראשן וואווי ו-ZTE. כתוצאה, החברות הללו החלו לאגור את השבבים הנחוצים להן למכשירי סלולר דור 5 ושאר מוצרים. במקביל, נחסמה הגישה עבור חברות אמריקניות לשבבים מתוצרת SMIC הסינית, זאת לאחר שהממשל הפדרלי הכניס אותה לרשימה השחורה.
גורם נוסף המשפיע על אספקת השבבים הוא השיבושים שנגרמו בתובלה הגלובלית בצל הקורונה, ובכלל זה מחסור במכולות להובלה ימית, וכתוצאה, ביקושים ערים להובלה אווירית. בה בעת, בגלל הירידה בהיקף הטיסות, קיימים גם פחות מטוסי נוסעים הזמינים לצורך זה. לפי נתונים רשמיים, הקיבולת של התובלה האווירית ברבעון הראשון של 2021 הייתה נמוכה ב-25% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.