בהחלטה תקדימית, נציב התלונות על פרקליטים, דוד רוזן, ממליץ ליועץ המשפטי לממשלה לבטל סמכויות אכיפה בתכנון ובבנייה מעיריית אלעד. זאת לאחר שהתגלה כי מערכת האכיפה ברשות אינה מתפקדת כנדרש. רוזן ממליץ שהסמכויות תועברנה לגוף אחר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי תלונה שהוגשה לנציבות כנגד תובע הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירייה וכנגד המחלקה בפרקליטות האחראית על התושבים, התברר שתלונות רבות שהוגשו על ידי תושבי העיר למספר גורמי אכיפה בתחום תכנון ובנייה ברשות המקומית, לא נענו כראוי, ובמקרים מסוימים אף לא נענו כלל.
2 צפייה בגלריה
מוזיקה והרקדות לתושבי אלעד
מוזיקה והרקדות לתושבי אלעד
בניין בעיר אלעד
(צילום: דוברות עיריית אלעד)
מבדיקת הנציב רוזן התברר כי במחלקה להנחיית תובעים בפרקליטות, מכירים את מצב הדברים, ואף נמסר כי לתלונה יש בסיס של ממש. במהלך בדיקת הנציב הצטיירה תמונה חמורה ביותר בנוגע להתנהלות גורמי האכיפה בתחום התכנון והבנייה בעיר, ומרבית הטענות שהועלו בתלונה נמצאו מוצדקות.
רוזן כותב בהחלטתו: "בכל הנוגע לאכיפת דיני התכנון והבנייה בעיר, בה מזה זמן אין אף מפקח אחד לרפואה, עובדה המשליכה ישירות גם על יכולתה של התביעה העירונית להתמודד עם תלונות תושבים וגורמים אחרים על הפרות חוק המתבצעות בעיר. במצב בלתי נסבל שכזה, לתושב העיר הרואה עצמו נפגע מהפרת חוק כאמור, אין כתובת לפנות אליה, ותלונותיו נותרות כקול קורא במדבר".
2 צפייה בגלריה
נציב התלונות על פרקליטים, דוד רוזן
נציב התלונות על פרקליטים, דוד רוזן
נציב התלונות על פרקליטים, דוד רוזן
(צילום: תומר אפלבאום)
הנציב מוסיף וכותב כי "בעיר שורר לאורך תקופה ארוכה מעין ואקום באכיפת החוק, בבחינת 'בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה'. ואקום זה פוגע בבסיס הסדר הציבורי, באופן התנהלות הרשות, ובעיקר ברווחת התושבים, שלמות קניינם, תחושתם וכלל זכויותיהם כאזרחים במדיה מתוקנת".
על רקע דברים אלו, הנציב ממליץ ליועמ"ש לממשלה ולמנהלת המחלקה להנחיית תובעים לעשות בכוחם על פי חוק, ולהניע הליך נטילת כוחות האכיפה מן הוועדה המקומית בעיר, לגוף שיוחד לכך בהתאם לחוק התכנון והבנייה.
עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון שהגישה את התלונה, אמר בתגובה כי "הרשויות המקומיות במדינת ישראל הפכו, לצערנו, כבר מזמן לחצר האחורית של מדינת ישראל. לצערנו הרב, זו התמונה כשכלל מערכי הביקורת והאכיפה, שומרי הסף המקומיים, כושלים במילוי תפקידם, וכאשר הרגולטור מטעם הממשלה מסיט אף הוא מבטו הצידה - פעמים רבות מתוך שיקולים פוליטיים זרים. אנו מברכים על החלטתו של כבוד הנציב רוזן, ואנו נדרוש כעת כי תיושם במלואה".
מעיריית אלעד נמסר בתגובה: "הוועדה מתפקדת כפי שנדרש וכראוי. בשנים האחרונות נרשם שיפור משמעותי מאוד בעבודת הוועדה. אכן, במשך תקופה היה מחסור בכוח אדם בתחום הפיקוח, בין היתר כתוצאה מתנאי שכרם של אנשי הפיקוח. לאחר מכרז שפורסם שלוש פעמים נקלט כוח אדם נוסף לצוותי הפיקוח ובתקופה האחרונה לאחר קליטת המפקחים החדשים נרשמה התקדמות רבה בעבודת האכיפה.
"צר לנו שבעלי אינטרסים צרים פועלים כל העת להכפיש את העיר אלעד. אנחנו נמשיך בעשייה העירונית ופיתוח העיר, בינוי מוסדות ומבני ציבור לצד הרחבת העיר ותוספת דירות למגורים מול מצוקת הדיור החריפה במגזר החרדי. לעצם הטענה, אנחנו מדינה אחת ונשמח לקבל סיוע בנושא, כפי שביקשנו מספר פעמים ולא בוצע עד עכשיו".