מחאת השוכרים נגד הקניונים: רשתות שמחזיקות בחנויות בקניונים ובמרכזי מסחר פנו להנהלות הקניונים וביקשו שינוי בתשלום שכר דירה.
חברת נצבא המשכירה ומנהלת שטחי מסחר, הודיעה הערב (א') לשוכרי חנויות במרכזים המסחריים של החברה, לרבות מתחם האיירפורט סיטי ושטחי המסחר בתחנות המרכזיות בכל רחבי הארץ, כי החברה לא תגבה מהם דמי שכירות ודמי ניהול החל מה-15 במרץ ועד להנחיות חדשות שיאפשרו פתיחת שטחי המסחר.
3 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
התחנה המרכזית החדשה תל אביב
(צילום: רויטרס)
מהמכתב שנשלח לשוכרים והגיע לידי "כלכליסט" עולה כי שוכרי משרדים, מרכולים ופארם, אשר ההנחיות הנוכחיות מאפשרות המשך עבודתם, יחויבו בדמי שכירות וניהול ללא כל שינוי.
"לאור המשבר הנוכחי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, קיבלה הקבוצה החלטה להיטיב עם השוכרים על ידי מתן הקלות בתשלום דמי השכירות והניהול לשוכרים בקניונים, במרכזים המסחריים הפתוחים ובתחנות המרכזיות של הקבוצה", נכתב במכתב שנשלח לשוכרים על ידי שרון תוסיה כהן מנכ"ל משותף בנצבא". עוד נכתב, "החל מה-15 במרץ ועד להודעה בה תתאפשר פתיחת בתי העסק על פי תקנות החירום, תחדל החברה מלבצע גבייה של דמי השכירות והניהול מהשוכרים באמצעות הוראות הקבע או שיקים עתידיים".
עוד מציין תוסיה כהן במכתב כי דמי השכירות והניהול יוקפאו גם לשוכרים שנאלצו לסגור את החנויות בפועל, ושוכרים ששילמו מראש את שכר הדירה יקבלו זיכוי מתאים בגין התקופה שבין ה-15 במרץ ועד למועד שבו יוסרו המגבלות.
מנגד, שוכרים שכן יפעילו את החנויות, יחוייבו בדמי שכירות בהתאם לאחוז מהפידיון החוזי שנקבע בהסכם השכירות, או בגבה 8% מהפדיון במידה ולא נקבע הוסדר אחוז פדיון בהסכם.
עוד צוין במכתב כי ההקלות כפופת להחלטות הממשלה בקשר לפיצויים שיינתנו על ידי המדינה לכיסוי הוצאות שכירות וניהול לשוכרים. במקרה ויינתנו פיצויים כאלה בעתיד, החברה תתקזז עם השוכרים בגין ההטבה שניתנת כעת.

מחאת הרשתות

בשבוע שעבר שיגרה רשת אופטיקה הלפרין מכתב לכל הקניונים ומרכזי המסחר והודיעה באופן חד צדדי על שינוי תנאי תשלום שכר הדירה. לכלכליסט נודע כי יעקב הלפרין, מנכ"ל ובעלי הרשת החתום על המכתב, ישלם החל מ-12.3 שכר דירה המהווה 8% מהפדיון. אחוז זה, על פי המכתב, יהווה את שכר הדירה ודמי הניהול יחד. המכתב הופנה לקבוצת עזריאלי, מליסרון, ביג, ישפרו ויתר הנהלות הקניונים בהם שוכר הלפרין חנות. "מצב זה הגיע ללא התראה ומחייב את כולנו להיערך בהתאם למצב חסר התקדים הזה ולבצע התאמות באורכות החיים האישיים, הציבוריים והעסקיים", ציין במכתבו.
3 צפייה בגלריה
אופטיקה הלפרין
אופטיקה הלפרין
אופטיקה הלפרין
(צילום: דנה קופל)
הלפרין לא חסך ביקורת מהנהלות הקניונים, ובראשם עזריאלי, ששיגרו בסוף שבוע שעבר מכתבים שהשוכרים התמרדו נגדם. "כששותפים משך שנים רבות, לא יכולתי להתעלם מתחושת האכזבה שמלווה את הצורך בכתיבת דברים אלו, ועל כך שהם לא הגיעו מכם בראשונה מתוך אחריות חברתית לאומית. אנו מאמינים כי מהלך זה הינו ההגון והראוי ביותר גם לרשת וגם לכם כבעלי נכסים, וקוראים לכם להיות הגונים ולכלול בהסדר דומה את שאר בעלי העסקים בקניון", כתב.
במכתבו ציין הלפרין כי הרשת "מבצעת התאמות על מנת לאפשר את המשך פעילותה". אופטיקה הלפרין שיגרה את המכתב לנוכח המכתבים של הקניונים שהיו, לטענת הלפרין, מנותקים מהמציאות. "לא ייתכן שאין פדיונות והם ימשיכו לגבות שכר דירה כרגיל", אמר.
לפני שבועיים: שתי הקומות העליונות בקניון גבעתיים פונו בגלל אדם החשוד כחולה
(צילום: אלי סגל)

גם פוקס מקפיאה את תשלומי שכר הדירה

קבוצת פוקס כבר שיגרה מכתב דרמטי לכל בעלי ומנהלי הקניונים ומרכזי המסחר בהם היא מפעילה מאות חנויות, בו היא הודיעה כי בכוונתה לבטל את הוראות הקבע ולהקפיא את תשלומי שכר הדירה ודמי הניהול החל מאפריל 2020, ועד שהמצב יתייצב. בעל השליטה, הראל ויזל, כתב כי "לנוכח אי הוודאות והירידה המשמעותית והדרמטית במכירות, כתוצאה מהתפשטות וירוס הקורונה, קבוצת פוקס החלה בתהליכי ייעול וחסכון שמטרתם צמצום והקטנת הנזק הכלכלי, שנגרם בתקופה מאתגרת זו".
בעקבות זאת, המשיך ויזל, "הוחלט כי החל מיום 1 באפריל 2020 ועד התייצבות המצב יבוטלו הוראות הקבע ויוקפאו תשלומי דמי השכירות ודמי הניהול בכל חנויות הקבוצה בישראל. אנחנו מבינים כי צעד זה דרמטי. עם זאת, לנוכח התקופה המאתגרת, אנו חושבים כי זהו צו השעה וכי במערכת היחסים העמוקה ורבת השנים בין קבוצת פוקס לקניונים והמרכזים המסחריים בישראל, על המשכירים להבין, לראות ולהתחשב בהתמודדות ובאתגרים העוברים עלינו ולסייע ככל האפשר על מנת שכולנו נוכל לצלוח תקופה זו. כולי תקווה כי נוכל כולנו לחזור בקרוב לפעילות השווטפת והרגילה".
3 צפייה בגלריה
בעל השליטה בקבוצת פוקס, הראל ויזל
בעל השליטה בקבוצת פוקס, הראל ויזל
בעל השליטה בקבוצת פוקס, הראל ויזל
(צילום: שוקה כהן)
הקפאת שכר הדירה מצידה של פוקס מהווה צעד דרמטי, שכן היא משמשת סמן בכל הקשור בענף האופנה. הקבוצה מפעילה את רשתות הקמעונאות פוקס, פוקס הום, מנגו, ללין, פוט לוקר, נייקי, אורבן אאוטפיטרס, פרי פיפל, אנתרופולוג'י, ודה צ'ילדרנס פלייס. ויזל נמנה על מובילי הענף והוא שותף פעיל, שאף מייצג את רשתות האופנה באיגוד לשכות המסחר. הוא ובכירים נוספים בענף האופנה, בהם גבי רוטר מקסטרו, רביב ברוקמאייר מגולף ורמי שביט מהמשביר לצרכן, קיימו שיחה עם מנכ"ל משרד הכלכלה, שי רינסקי, ובה הביעו דרישות על רקע המצב אליו נקלע ענף האופנה וההידרדרות המשמעותית בפדיונות.
פוקס גם צמצמה את מספר המוכרים בחנויות, בכל משמרת, בעקבות העובדה שהקונים נעדרים מהקניונים. בחנויות הגדולות צומצמו העובדים מארבעה עובדים במשמרת לשניים בלבד. בחנויות הקטנות יעבוד כעת מוכר אחד במקום שני עובדים. בענף האופנה מדווחים כי הפדיונות בחנויות הקניונים ירדו ב-50% והירידה החריפה מאז הודעת משרד הבריאות שאוסרת התכנסות של מעל 100 איש.

ביג תחזיר שכר דירה, מגה אור תבטל

בסוף השבוע שעבר הוציאו הנהלות הקניונים מכתבים לשוכרים על הקדמת שעות הסגירה של החנויות בקניונים ובמרכזי המסחר ל-20:30 בערב במקום 22:00 בלילה. זאת, לנוכח התנועה הדלה בקניונים. קבוצת עזריאלי הודיעה כבר לפני שבוע על דחיית תשלום דמי השכירות עבור חודש אפריל, אך לא העניקה הנחה או שינוי בשיטת החישוב, כמו תשלום לפי פדיון. ראשי הענף הביעו זעם על הודעת קבוצת עזריאלי כי היא דוחה את תשלום שכר הדירה של אפריל ופורסת אותו על פני שלושה חודשים, וטענו כי מדובר ב"לעג לרש", לנוכח העובדה שהקניונים ממשיכים לגבות את שכר הדירה למרות שהחנויות כמעט ריקות והפדיונות נחתכו.
קבוצת ביג מסרה כי "אנו נמצאים בעיצומה של סערה שעוצמתה גוברת משעה לשעה, בוחנים את ההשלכות, וכפי שכתבנו בהודעה לשוכרים - נמצא את האיזון הנכון בין הפדיונות לשכירות. נעזור כפי שהבטחנו. בימים הקרובים תינתן לשוכרים הודעה רשמית ומסודרת בנושא. הבטחנו להיות לצידם של השוכרים כמו תמיד ונעשה זאת, ביג כבר הוכיחה בעבר את השותפות ארוכת הדרך עם השוכרים שלה". היום (ב') היא הודיעה בצעד יוצא דופן כי תחזיר לשוכרים את דמי השכירות היחסיים עבור ימי עבודה בחודש מרץ, שבהם  נאלצו לסגור את עסקיהם.
מדובר בבתי הקפה והמסעדות בכל מרכזי ביג, שנסגרו לגמרי לפי הוראת שעה, וכן בעסקים במתחמי ביג הממקורים בירכא, טבריה, בית שמש ובת ים ובמיני מולים בתוך מרכזי ביג הפתוחים, כמו בבאר שבע, שנסגרו אף הם. זוהי הקבוצה הראשונה, ועד כה היחידה, שהודיעה לשוכרים על מעבר לגבייה לפי אחוזים מהפדיון. בנוסף החליטה הקבוצה כי אם בעל עסק יראה ירידה ירידה של יותר מ-30% במחזור המכירות בחודש אפריל, יותאם לו פתרון פרטני ולא ייגבה ממנו אחוז מכלל המכירותיו.
גם מגה אור הודיעה לשוכרים כי לא תגבה את דמי השכירות הבסיסיים של מחצית חודש מרץ, החל מה-15 במרץ, ושל חודש אפריל כולו. דמי השכירות שישולמו יהיו בהתאם לפדיון בפועל, על פי האחוז מפדיון הקבוע בהסכם השכירות בין השוכר לחברה. גם שוכרים שאין להם בחוזה סעיף של תשלום אחוז מהפדיון, יקבלו הנחה בשיעור הירידה במכירות. רשתות הפארם והמרכולים, המתנהלים כעסק חיוני, ישלמו דמי שכירות כרגיל.
פורסם לראשונה: 09:00, 14.03.20