190 מיליון שקל: זה מה שהוצאנו ביום הרווקים הסיני (סינגלס דיי) ובשופינג איי אל, חגי הקניות שפתחו את חודש המבצעים נובמבר, כך לפי נתוני חברת האשראי כאל לגבי כלל ההוצאות באשראי.
בשופינג איי אל מדובר בעלייה מרשימה של 199% במחזור. בחלק מהאתרים הישראליים והבינלאומיים עדיין נמשכים מבצעי החג ובחלקם הם החלו לפני המועדים הרשמיים. הצפי: רכישות האונליין בנובמבר יחצו את רף מיליארד השקלים.
הישראלים הכינו סלים מראש
יום הרווקים הסיני הסתיים רשמית ב-10:00 הבוקר (יום חמישי) וכעת נחשף היקף הרכישות של ישראלים באתרים סיניים, אמריקניים ובריטיים שהשתתפו בחגיגה: כ-110 מיליון שקל, גידול של כ-49% לעומת 2019. אתרי אופנה כמו אסוס ו-SHEIN הציגו פי 5 מכירות מאשתקד ויש עלייה גם במכירות בעלי אקספרס. גם ענף מוצרי התזונה והבריאות מציג עלייה של פי 5.3 במכירות, בעיקר בזכות מבצעים באתר האמריקני אייהרב שעדיין מציע 22% הנחה.
עיקר העסקאות בחו"ל נעשה עם פתיחת יום הסיילים, כשנראה שישראלים הכינו סלים מראש, אספו קופוני חנויות בעלי אקספרס, אספו את הקופונים שהושקו עם פתיחת יום המבצעים ורכשו מיידית את הסל. בשעתיים הראשונות של היום הזה ישראלים הוציאו 27 מיליון שקל. בין 18:00 ל-23:00 שוב ניכר פיק גדול בקניות.
השנה, גובה הרכישה הממוצע עלה בשיעור ניכר: 58% ל-167 שקל, כשמספר העסקאות (658 אלף עסקאות) ירד ב-6%. כלומר, ישראלים לא חוששים לקנות בחו"ל בסכומים גבוהים ולעיתים אף לא חוששים לשלם מע"מ בקנייה מעל 75 דולר.
ישראלים לא חוששים לשלם מע"מ
ישראלים רכשו אופנה בחו"ל ב-46 מיליון שקל, עלייה של 394% לעומת 2019. מספר העסקאות - 134 אלף, עלה ב-288% לעומת אשתקד וגובה עסקה ממוצעת זינק מעבר לרף המע"מ - 340 שקל, עלייה של 27%, מה שעשוי להצביע על כך שקריאות היבואנים והיצרנים לביטול המע"מ לא בהכרח ישפיעו על הקניות מחו"ל. רכישת בריאות ותזונה הסתכמו ב-3 מיליון שקל, עלייה של 234% לעומת אשתקד, עם 12 אלף עסקאות, עלייה של 169% ועסקה ממוצעת בגובה 279 שקל, עלייה של 28% לעומת אשתקד.
בעקבות עבודה טובה של יבואנים בארץ שהורידו מחירים לנוכח התחרות מחו"ל ובעקבות מחסורים עולמיים, ברכישות מחשבים וגאדג'טים מחו"ל חלה ירידה של 8% במחזור העסקאות שהסתכם ב-2 מיליון שקל, מספר העסקאות ירד ב-29% ל-4,000 אך גובה עסקה ממוצעת זינק ב-29% ל-400 שקל - כשגם כאן ישראלים לא חוששים לקנות בסכומים הגבוהים מ-75 דולר שמחייבים בתשלום מע"מ. ייתכן שזה קשור בעובדה שאתרים סיניים כמו בנגגוד מציעים ביטוח מס: אם המכס תופס את החבילה האתר משלם את המס במקום הצרכן.
בקניונים וירטואליים יש ירידה במחזור העסקאות של 4% ל-59 מיליון שקל, מספר העסקאות ירד ב-22% ל-508 אלף עסקאות אך גובה עסקה ממוצעת עלה ל-166 שקל, עלייה של 24%. מתוך זה הקניות בעלי אקספרס דווקא בעלייה. לעומת זאת, קניות באתרים כמו גירבסט - בירידה.
שופינג איי אל
בשופינג איי אל, חג קניות האונליין הישראלי, שהסתיים בחצות, קנינו בכ-81 מיליון שקל באתרים ישראליים, עלייה של קרוב לפי 4 לעומת אשתקד, אז קנינו ב-30 מיליון שקל בלבד. גם כאן, עיקר הצמיחה מגיעה מאתרי האופנה אשר מציגים מכירות של קצת יותר מפי 4 מאשתקד, ככל הנראה בשל העובדה שרוב החנויות סגורות. חלק הארי של הגידול מגיע מכניסה של קהלים חדשים לרכישה אונליין, בעקבות משבר הקורונה, כשהשנה רכשו אונליין פי 5.2 לקוחות לעומת אשתקד.
והנה הנתונים: המחזור בקניונים ואתרי סחר קפץ פי 2 מ-7 מיליון שקל ל-14 מיליון שקל השנה. מכירות אתרי אופנה עלו ב-325% מ-9 מיליון שקל ל-40 מיליון שקל. מכירות ציוד מחשבים עלו ב-150% מ-10 מיליון שקל ל-24 מיליון שקל ופריטים אחרים ניקנו ב-190% יותר ממיליון ל-3 מיליון שקל.
מספר העסקאות עלה ב-158%, כשעיקר העלייה, 87% - בעסקאות באתרי אופנה. גובה עסקה ממוצעת עלה ב-15% - כשעיקר השינוי, 24%, בקניונים וירטואליים. עסקה ממוצעת באתרי אופנה הסתכמה ב-456 שקל, באתרי מחשבים: 651 שקל, בקניונים וירטואליים: 528 שקל ובאתרים אחרים: 381 שקל.
ראש חטיבת שירותי תשלום בכאל, אחיה פריד, מסר כי "נראה שהמצב העולמי משנה את אופי הרכישות, כשאתרי האופנה הבינלאומיים בדרך להכפיל את עצמם בהיקף המכירות, והיקף המכירות מענף מוצרי התזונה והבריאות ישולש. הממצאים הללו מחזקים את מה שכאל צפתה: רכישות האונליין הכוללות של הישראלים בחודש נובמבר יחצה, לראשונה, את רף מיליארד השקלים, מה שמוכיח, שוב, כי שנת 2020 היא לא שנה טיפוסית בשום מובן".