בין אם אתם מתקינים פאנלים בעצמכם, ובין אם אתם רוצים לוודא שבעל המקצוע עושה עבורכם עבודה מקצועית ומדויקת – המדריך הזה בשבילכם. אלו מושגי היסוד, שיטות ההתקנה והדברים שחשוב שתבררו לפני, כדי לא להתאכזב במהלך העבודה או בסיומה.

שמרו מרחק: לפחות 8 מ"מ בין הפרקט לקיר

אחד הכללים החשובים בהתקנת פרקטים מקצועית היא להשאיר מרווח של לפחות 8 מ"מ בין הפרקטים לקיר. זאת, משום שפרקט הוא חומר שמתכווץ ומתרחב, בעקבות שינויים בטמפרטורה וברמת הלחות שבבית.
"בדיוק מעל המרווח הזה, מתלבש הפאנל, ומסתיר את אותו מרווח", מסביר נחמן בהלול, מתקין פרקטים באתר "המקצוענים".
"לכן, כשמדביקים פאנלים, יש להצמיד אותם לקיר ולא להדביק אותם לפרקט עצמו. מדביקים אותו בגובה קו אפס מהרצפה, אך לא מתחת".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

האם להתקין על הפאנלים הישנים, או להסיר אותם לפני?

כמובן שהתוצאה המעוצבת והאסתטית ביותר היא לפרק את הפאנלים הישנים, ליישר את הקיר, לצבוע אותו, להמתין לייבוש מלא ורק לאחר מכן להתקין את הפאנלים החדשים.
ואולם, שיטה זו יקרה מאוד, כרוכה בפירוק, בתיקוני טיח ובצביעה, ולא בהכרח מצדיקה את ההשקעה הגדולה. זאת, משום שגם הדבקת פאנלים משביעת רצון, כשעובי הפאנל המקורי אינו עבה במיוחד.
אם אתם בשלבי שיפוץ או בנייה ממילא, תוכלו לוותר לבקש מראש מהקבלן לא להתקין פאנלים בחדרים, כדי לאפשר התקנת פאנלים לפרקט ישירות על הקיר.
"החריג הוא כשהפאנל הקיים מרוחק מהקיר, כך שהוא בעובי של יותר מ-1 ס"מ, ואז כבר מומלץ לפרק אותו, לעשות תיקוני שפכטל וצבע, ורק אז להרכיב פאנל חדש במקומו", מסביר אברהם גולדה, מתקין פרקטים באתר "המקצוענים".
"שימו לב, שאם הסרתם פאנל נמוך יחסית (בגובה של 6 ס"מ) ואינכם מעוניינים להשקיע בתיקוני צבע, תוכלו פשוט להתקין מעליו פאנל בגובה 7-8 ס"מ, כדי לקבל תוצאה אסתטית יותר, במינימום מאמץ והשקעה. כשהפאנל החדש גבוה מהישן, רמת הגימור גבוהה יותר, ומצריכה פחות עבודה".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בתקופת הקורונה: עלייה בביקוש לפאנלים מכסים, שמודבקים ישירות על הפאנלים הישנים

"הפאנל הפולימרי נהיה פופולארי מאוד בישראל, ב-4 השנים האחרונות", מסביר מנשה להב, מנהל תחום פרקטים באלוני.
"ישראלים רבים מעדיפים אותו בגלל שהוא עמיד יותר בפני מים, נראה אסתטי יותר ובהחלט החליף את הפאנל המיושן.
מהו פאנל פולימרי מכסה?
"זהו פתרון שמונע את הצורך בפירוק פאנלים מקרמיקה", מסביר להב. "בחודשים האחרונים, בעקבות הקורנה, רבים החלו בחידוש של הבית. העובדה שישראלים רבים בתקציב מוגבל, גורמת לכך שהם מחפשים פתרונות שימנעו מהם היגררות לשיפוץ יקר יותר משתכננו.
לדבריו, "כנראה שזו הסיבה לכך שהפאנלים המכסים (אלו שמגיעים בצורת ריש ומתלבשים על הפאנל הישן), זינקו במכירות בצורה משמעותית. אנשים שמתגוררים בדירות שכורות, או בעלי נכסים שרוצים להתחדש מבלי לפרק פאנלים ולהצטרך לעשות תיקוני טיח ולצבוע את הקיר, מעדיפים את הפתרון של הדבקה".
בכמה הפאנל הזה יקר יותר מפאנל פולימרי רגיל?
להב: "זה מייקר בסכום של 10-15 שקל למטר רץ, שזו אכן תוספת מחיר משמעותית ביחס למחיר של פאנל פולימרי רגיל. ואולם, בחישוב כולל זה הרבה יותר חסכוני מאשר לפרק פאנלים ולהיגרר לעלויות של צביעת קירות של כל הבית. מי שממילא מתכנן להיכנס למיני-שיפוץ, יעדיף לפרק את הפאנלים ולא לבצע הדבקה. מי שרק רוצה חידוש מהיר וזול, יסתפק בפאנלים המכסים".

מהי הדרך המקצועית להסיר פאנלים?

גולדה: "מי שבכל זאת מעוניין להסיר את הפאנלים הישנים, יכול לעשות זאת תחילה בעזרת סכין יפנית, אותה מחדירים מאחורי הפנלים הישנים לבין הקיר, ליצירת רווח ביניהם", מסביר גולדה.
"לאחר מכן, יש לעשות שימוש בשפכטל, ולהגדיל את הרווח שבין הפאנלים לקירות. שימו לב, שחשוב מאוד להימנע מלמשוך בכוח את הפאנל מהקיר, כי אז גם יכול להימשך ביחד איתו חלק מהקיר".
לדברי גולדה, "יש להקפיד על הסרה מוחלטת של שאריות הדבק שנותרו מהפאנלים הישנים, עד לקבלת קיר חלק ונקי. הקיר חייב להיות חלק וישר כמו שהוא לפני הכנה לצבע, ללא שום בליטה.
"אם מחליטים לצבוע את הקיר לפני הדבקת הפאנלים, חובה להמתין עד לייבוש מוחלט של הצבע מהקירות, אחרת הדבק לא ייאחז בצורה מספיק טובה".
שימו לב, שלא ניתן להתקין פרקט לאחר הפאנל, אלא רק בסיום.
6 צפייה בגלריה
גימור נקי של פאנל לבן, בחלל הציבורי של הבית
גימור נקי של פאנל לבן, בחלל הציבורי של הבית
גימור נקי של פאנל לבן, בחלל הציבורי של הבית
(צילום: אלעד גונן, עיצוב: הילית בובויץ, באדיבות אלוני)

שני סוגי דבקים להדבקה מושלמת: כך מבצעים הדבקה מקצועית

הדבק העיקרי הוא למעשה דבק סיליקוני. "זה אמנם דבק חזק, אך לוקח לו שעתיים-שלוש שעות להגיע למצב של ייבוש מלא", מסביר גולדה.
"לכן, כדי למנוע מצב שעד שהוא מתייבש הפאנלים יתרחקו מהקיר, עושים גם שימוש זמני בדבק חם. הדבק החם אינו חזק מספיק לצורך הדבקת פאנל, אך מאחר שהוא מתייבש ומתקשה במהירות, הוא מסייע בקיבוע ראשוני שלו לקיר. זאת, עד לייבוש מוחלט של הדבק הסיליקוני.
לדברי גולדה, "הדבק החם, מאבד מהחוזק שלו לאחר כמה ימים, והוא משמש למעשה רק לקיבוע הראשוני של הפאנלים לקיר".
כדי שהפאנל יהיה מדויק באורכו ביחס למידות החדר, יש להקפיד לקחת מידות מדויקות. גולדה: "אורך פאנל ממוצע הוא 2.5 מטר, ולכן לרוב לכל קיר תידרש יותר מיחידה אחת. לא ניתן לחתוך את הפאנל כשהוא כבר מודבק לקיר, ולאחר הנחת הדבק, קשה מאוד לבצע שינויים".
האם יש הבדל בין הדבקת פאנלים על קיר גבס לבין הדבקתם על קיר בלוקים או בטון?
גולדה: "לא, מדובר באותה שיטת עבודה".
האם יש הבדל בין הדבקת פאנלים על קיר, לבין הדבקת פאנלים על פאנלים קיימים, ללא פירוק שלהם?
להב: "כן, זו בדיוק אותה הדבקה. יש שימוש בשני הדבקים (סיליקוני ודבק חם).
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הפינות: החלק הכי מורכב להדבקה

את פינות הפאנל יש לחתוך בזווית של 45 מעלות, כדי ששני הפאנלים יתחברו זה לזה בצורה מדויקת. לשם כך, עושים שימוש במסור גרום (מסור לחיתוך פינות בזווית).
"ההדבקה הראשונית של הפאנל היא באזור הפינות", מסביר גולדה. "לאחר מכן, מורחים סיליקון במרווח של 40 ס"מ, ורק אז מדביקים עליו דבק חם ומצמידים לקיר. העבודה חייבת להתבצע במהירות מרגע שמדביקים את הדבק החם".
לדבריו, "אם מהירות ההדבקה מרתיעה אתכם, תוכלו להשתמש רק בדבק סיליקוני (ולוותר על התוספת של הדבק החם), אך תצטרכו לעשות שימוש בחפץ בעל משקל, שיצמיד את הפאנל לקיר עד לייבוש של הדבק הסיליקוני.
"אם לא תצמידו היטב את הפאנל לקיר, הרי שהוא יתייבש כשהוא מרוחק מעט מקו הקיר, ואז לא תוכלו כבר להצמיד אותו, מבלי לפרק לגמרי את הפאנל".
בישראל ישנם קירות עקומים. האם הדבר משפיע בצורה כלשהי על התקנת הפאנלים?
גולדה: "בהחלט. מרבית הקירות בארץ אינם ישרים לגמרי, בגלל איכות הבנייה הירודה. את המרווח שנוצר בין הקיר לבין חלק מהפאנלים יש למלא בחומר אקרילי בגוון של הפאנל. זאת, כדי שלא יישאר רווח שבתוכו יצטבר אבק ולכלוך, וכן לקבלת רמת גימור גבוהה.
6 צפייה בגלריה
מעדיפים פאנל באותו גוון של הפרקט או בלבן?
מעדיפים פאנל באותו גוון של הפרקט או בלבן?
מעדיפים פאנל באותו גוון של הפרקט או בלבן?
(צילום: shutterstock)

כמה עולה התקנת פאנלים בלבד?

"לרוב, מתמחרים את התקנת הפאנלים כחלק מהעבודה הכוללת של התקנת פרקטים", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"ואולם, מי שזקוק להחלפת כל הפאנלים בביתו (או להדבקה על פאנלים קיימים), ישלם 10-20 שקל למטר רץ, בהתאם להיקף העבודה.
"קחו בחשבון שמרבית בעלי-המקצוע לא יגיעו להדבקת פאנלים לחדר קטן בודד, ללא מינימום הגעה של כמה מאות שקלים. לכן, ככל שתחליפו שטח גדול יותר, כך המחיר למטר רץ יקטן".
עוד כתבות בנושא:
6 צפייה בגלריה
פיניש אלגנטי לפרקט: פאנל פולימרי לבן
פיניש אלגנטי לפרקט: פאנל פולימרי לבן
פיניש אלגנטי לפרקט: פאנל פולימרי לבן
(צילום: אולגה סולן, עיצוב: אירנה אלבז, באדיבות אלוני)

האם כדאי לשמור בצד תוספת לתיקונים עתידיים?

"בהחלט כן", ממליצים במוקד השירות. "בקשו ממתקין הפרקטים שישאיר לכם כ-10 אחוז תוספת של פאנלים למקרה שתצטרכו לבצע בעתיד תיקון נקודתי.
"בכך, תמנעו התרוצצות מיותרת בעתיד, וחיפוש אחר אותו הדגם ואותו הצבע. זה יכול להיות מעצבן במיוחד, אם השקעתם בצביעת פאנלים בגוון מסוים של הקיר, והשלמת התוספת העתידית תהפוך להיות יקרה במיוחד, אם תבצעו אותה בנפרד.
מדובר ברכיב זול יחסית, אם תכללו אותו כתוספת למחיר הגלובאלי, מאשר אם תיאלצו להזמין אותו בנפרד".
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 09:14, 16.11.20