הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז מרכז הודיעה אתמול (ג') כי החליטה להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית מתאר כוללנית ליישוב בית דגן שליד נמל התעופה בן גוריון. התוכנית כוללת הקמה של 2,460 יחידות דיור חדשות, שאמורות לספק מענה ליעד שכמעט ישלש את היקף האוכלוסייה ביישוב: מ-7,100 תושבים כיום ל-19 אלף.
מדובר בשלב ראשוני בקידום התוכנית שכן היא מצריכה תחילה שינוי גבולות שיפוט על ידי הוועדות הגיאוגרפיות במשרד הפנים. ועדות אלה אחראיות על סימון מחדש של הגבולות בין רשויות מקומיות וחלוקה מחדש של הכנסות הארנונה. רק לאחר מכן ניתן יהיה להפקיד את התוכנית להתנגדויות הציבור - שיקבלו 60 יום להגיש את הערותיהם, ולאחר מכן הוועדה תוכל לדון בהערות ולאשר את התוכנית לקראת מתן תוקף והוצאת היתר בנייה.
2 צפייה בגלריה
מחנה בית דגן הנטוש בשל זיהום קרקע
מחנה בית דגן הנטוש בשל זיהום קרקע
צומת בית דגן. תוכנית להרחבת היישוב
(צילום: אסף קמר)
על פי הודעת מינהל התכנון, התוכנית מציעה להרחיב את היישוב על ידי הקצאה של כ-450 דונם שהם שטחי פיתוח חדשים הנמצאים כיום בתחום המועצה האזורית שדות דן (עמק לוד). עם זאת, לא בטוח שהמועצה השכנה תוותר כל כך בקלות על שטחיה, שכן הוועדה הגיאוגרפית כבר המליצה על הקצאת שטחים משמעותיים ממושב ניר צבי שבתחומה לטובת הקמת שכונה חדשה בלוד בהיקף של כ-1,400 דונם. עם זאת, במחוז מעריכים שהתוכנית תאושר כפי שהיא ותתאפשר הוצאת היתרי בנייה בעוד כשנה.
עיקר הבנייה החדשה למגורים מתוכננת בדרום בית דגן, בהתאם למגבלות הרעש של נתב"ג, כך שאת השטחים שעליהם לא ניתן יהיה לבנות למגורים היא מבקשת לנצל לצורך הקמת שטחי תעסוקה בהיקף 379 אלף מ"ר. מכיוון שמדובר ביישוב עם אופי קהילתי, הבנייה המתוכננת צפויה להיות נמוכה יחסית. כמו כן, כוללת התוכנית תוספת של 128 דונם של שטחים פתוחים.
בית דגן גובל עם כבישים ארציים כגון כביש 44 ממערב, כביש 1 ממזרח וכביש 412 מצפון. על פי הודעת המינהל, בהיבט התחבורתי כוללת התוכנית שיפור של מערכת התנועה ביישוב ושילובה עם המרחב הסובב על ידי פיתוח דרכי גישה, וכניסה נוספת ליישוב מכיוון כפר חב"ד. לדברי יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, שירה ברנד, "מדובר במענה תכנוני הולם למגבלות הרעש מנתב"ג, ולהמשך התפתחות היישוב בעשורים הבאים בהיבטי התשתיות, שטחי הציבור ושטחים פתוחים אכותיים הדרושים לרווחת הציבור".
2 צפייה בגלריה
ראש מועצת בית דגן אלי דדון
ראש מועצת בית דגן אלי דדון
ראש מועצת בית דגן, אלי דדון
(צילום: חגי דקל)
ראש מועצת בית דגן, אלי דדון, שמקדם את התוכנית הוסיף: "יש רגעים בחיים, נדירים אמנם, בהם נאמר 'הזורעים בדמעה ברינה יקצורו'. מדובר בתוכנית מקיפה, ובה אזורי תעסוקה משמעותיים, שטחי ציבור ירוקים גדולים ובנייה מרקמית למגורים. התוכנית תעמיד את בית דגן בשורה אחת עם ערים איכותיות דוגמת נס ציונה וקריית אונו. מצד אחד, גידול במספר האוכלוסין שתאפשר סיפי כניסה לשירותים יוקרתיים, ומצד שני עדיין נריח את ניחוחות הישוב הקהילתי בעל חיבורים חברתיים משמעותיים".