בשבועות האחרונים דנו במשרדי ראש הממשלה והאוצר אם וכיצד לסייע לאזרחים במענקים נוספים לקראת חגי תשרי. שר האוצר, ישראל כץ, וראשי משרדו התנגדו לאפשרות לחזור ולהעביר מענקים לכל האזרחים לאחר שתוכנית "צ'ק לכל אזרח" גרמה לביקורת קשה, בעיקר משום שאת המענק קיבלו גם המבוססים ביותר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
פתרון שנמצא: לתת מענקים לעובדים ששכרם נמוך במיוחד, ובעצם לקבל "מס הכנסה שלילי". בכמה כסף מדובר, מי זכאי למענק ואיך הוא יחולק? ענינו לכם על כמה שאלות חשובות בנושא.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
בנימין נתניהו וישראל כץ
(צילום: עמית שאבי)
מהו מס הכנסה שלילי? הממשלה משלימה שכר למי ששכרו נמוך במיוחד.
למי מגיע ליהנות מהסיוע? הזכות לקבל מס הכנסה שלילי עומדת לשכירים או לעצמאים שעומדים בכמה תנאים: בני 23 ומעלה עם ילדים עד גיל 18 באותה שנת מס, או לחלופין בני 55 ומעלה בלי ילדים. מספר הילדים משפיע על חישוב המענק.
יש הגבלות? זכאי לקבל מס הכנסה שלילי רק מי שלא הייתה לו או לבן/בת הזוג שלו באותה שנת מס בעלות על זכות במקרקעין בגובה העולה על 50% מדירת המגורים היחידה. מי שמחזיק בדירה למגורים וחנות/מגרש לא יקבל מענק.
איך נקבעת זכאות למס הכנסה שלילי? קריטריון הזכאות מביא בחשבון את מאפייני מגיש הבקשה, גובה הכנסתו ומספר החודשים שעבד בפועל. ההכנסה מוגדרת כמשכורת, לרבות פנסיה אך למעט קצבת נכות, קצבת אובדן כושר עבודה או קצבת שארים, הכנסות מעבודה במשק בית, טובות הנאה שקיבל מהמעסיק כמו שכר לימוד, החזקת רכב, דמי לידה, דמי שמירת היריון ודמי מילואים.
יש שתי קבוצות של זכאים בחוק. מהן? האחת היא בני 23 ומעלה שהם הורים לילד או שניים או בני 55 ומעלה עם או בלי ילדים. מחברים את כל ההכנסות שלהם מהעבודה או מהעסק ומחלקים במספר החודשים שעבדו בפועל באותה שנה. המספר המרבי הוא 12 חודשים. אם נכון לינואר 2020 הסכום שמתקבל עולה על 2,090 שקל אך נמוך מ-6,198 שקל, הם יהיו זכאים למענק מסוים.
הקבוצה השנייה היא בני 23 ומעלה עם שלושה ילדים או יותר. אופן החישוב של הזכאות למענק דומה, וכך גם הגבול התחתון של ההכנסה, אך הגבול העליון מעט גבוה יותר, 6,807 שקל.
ומה עם משפחה חד-הורית? להורה יחיד נדרשת הכנסה גבוהה מ-1,290 שקל ונמוכה מ-9,502 שקל.
מהי תוכנית ראש הממשלה ושר האוצר לסייע למקבלי מס הכנסה שלילי לפני החגים? הכוונה לעודד ולתגמל יציאה לעבודה באמצעות מענק מיוחד של 50% מהסכום הקבוע לכ-400 אלף זכאים לקבלת מס הכנסה שלילי. המשמעות: מי שזכאי לסיוע שנתי של 5,000 שקל יקבל תוספת חד-פעמית של 2,500 שקל שיועברו לחשבון הבנק.
מי שפוטר או בחל"ת יקבל את המענק לפני החגים? אם קיבל ב-2019 תשלום של מס הכנסה שלילי הוא זכאי.
כמה אזרחים צפויים לקבל מענק ומהי עלות התוכנית? בחישוב ראשוני, עלות מענק מס הכנסה שלילי ל-400 אלף אזרחים תהיה 800 מיליון שקל עד מיליארד שקל.
כמה אזרחים הגישו עד כה בקשה ונמצאו זכאים למס הכנסה שלילי ל-2019? כ-165 אלף איש. סכום המענק המרבי היה 8,820 שקל, והמענק הממוצע לשנה החולפת נאמד כיום ב-3,700 שקל. השבוע הודיעה רשות המסים ל-115 אלף אזרחים שמגיע להם מענק מס הכנסה שלילי ל-2019, והם נקראו להגיש בקשה באתר הרשות.
איך משולם המענק? "מענק עבודה" משולם בכל שנה בארבע פעימות, מיולי ועד פברואר בשנה לאחר מכן. השנה, על רקע המצוקה הכלכלית בקורונה, אוחדו בתחילת יולי תשלומי המענק לפעימה אחת, ומאז אחת לשבוע מעבירה רשות המסים את כל המענק למי שמגיש בקשה עד ליום א' באותו שבוע לאחר שנמצא זכאי למענק. בשנים האחרונות, מספר הזכאים למענק היה כ-310,000 בשנה.
איך מגישים בקשה לקבל מס הכנסה שלילי ל-2019? אם הוגשה בקשה למענק בשנתיים האחרונות ניתן להגיש בקשה מקוונת. יתר האזרחים יוכלו להגיש בקשה בסניפי הדואר.