ישנן מספר סיבות שיכולות לגרום לקצר חשמלי במדיח. לעתים, הכתובת תהיה טכנאי מדיחי כלים, אך לעתים מוטב להזמין ישירות חשמלאי, ולחסוך דמי הגעה מיותרים. מה הטעויות שאתם עושים בשימוש עם המדיח שמגבירות את הבלאי שלו? באילו מקרים התיקון ישתלם? בדקנו.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהן הסיבות הנפוצות שגורמות למדיח לקצר?

גוף חימום מקולקל: הסיבה הנפוצה ביותר לקצרים חשמליים מהמדיח, היא תקלה בגוף החימום.
"גוף החימום של המדיח מתקלקל עקב בלאי טבעי, דבר שקורה לרוב לאחר 5-6 שנות שימוש במדיח", מסביר תומר בסון, טכנאי מדיחי כלים באתר "המקצוענים".
"הסיבה השנייה, היא הצטברות של אבנית על גוף החימום, אשר גורמת למעין שכבת 'בידוד'. האבנית, גורמת לגוף החימום להתאמץ לצורך הרתחת המים, ולעבוד שעות נוספות, עד שהוא נשרף וגורם לקצר חשמלי".
תיקון מסוג החלפת גוף חימום הוא לרוב תיקון משתלם, שכן הוא מאפשר למדיח לעבוד עוד תקופה ארוכה, ומונע את הצורך בהחלפתו. "שימו לב שנהוג לקבל שלושה חודשי אחריות מהטכנאי עבור החלפת רכיב זה, וכדאי לדרוש שזה יהיה כתוב במפורש בכתב על גבי החשבונית" ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
המנוע נתפס: ישנם בתים שבהם לא משתמשים במדיח לשימוש יומיומי בקביעות, אלא רק בחגים או בשעת אירוח. לעתים, חולף זמן רב עד שהוא מופעל, מה שגורם למנוע של המדיח להיתפס. במצב כזה, ככל שמנסים שוב ושוב להפעיל את המדיח, זה גורם למנוע להתאמץ, עד שהוא נשרף ומקצר.
לכן, מומלץ להפעיל מדי כמה שבועות את המדיח, גם אם הפעלה קצרה במיוחד, רק בשביל שהמנוע לא ייהרס מחוסר שימוש. "אם התקלה היא רק בקבל של המנוע, לרוב עלות התיקון תהיה נמוכה ומשתלמת", מציינים במוקד השירות. "לעומת זאת, אם המנוע מתקלקל, לא תמיד התיקון ישתלם במכשיר ישן, ויהיה כלכלי יותר להחליף אותו כבר".
נזילה מהמדיח: ישנן מספר סיבות לנזילת מים מהמדיח. בסון: "במדיחים שאינם עשויים מנירוסטה, אלא מהכלאה של ברזל ונירוסטה, יכולה להיווצר חלודה. זה קורה לרוב כי שופכים מלח למדיח לתא בצורה לא זהירה. ואז, הוא מצטבר על תחתית המדיח ואוכל את המשטח".
לדבריו, "ברגע שיש חורים, מים נוזלים דרכם. לכן, חשוב מאוד להוסיף את המלח רק רגע לפני הפעלת המדיח, בכדי שהשאריות יישטפו במים".
סיבה נוספת לנזילות מים היא הקצפת סבון. "זה קורה כי אנשים מכניסים כלים עם שאריות סבון כלים אל תוך המדיח, או שופכים בטעות סבון כלים במקום חומר ניקוי ייעודי למדיח, אל תוך תא חומרי הניקוי של המדיח", מפרט בסון.
"ברגע שהסבון בא במגע עם מים קרים הוא יוצר הקצפה שגורמת לחדירת מים אל הרכיבים החשמליים של המדיח ולקצרי חשמל".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד יודעים אם להזמין טכנאי מכשירי חשמל או חשמלאי?

אף-אחד לא אוהב להזמין את בעל המקצוע הלא נכון ולשלם סתם דמי ביקור. ראשית, כדאי לתאר כבר בטלפון את סוג התקלה במדיח, ולברר איתו האם הוא הכתובת, או שיש לקרוא לבעל מקצוע אחר.
שנית, כדאי לברר מה גובה דמי הביקור שהוא גובה, במידה שהוא מגיע סתם והתקלה לא בתחום סמכותו.
לפני שמזמינים את בעל המקצוע, יש כמה בדיקות שניתן לעשות לבד. ראשית, ניתן לבדוק האם הבעיה היא בשקע או בתקע.
בסון: "במרבית מדיחי הכלים השקע והתקע ממוקמים מתחת לכיור. אם פיני התקע התעקמו או אם הוא שרוף (עם סימנים שחורים של פיח), בעל המקצוע הנדרש הוא טכנאי מכשירי חשמל. אם השקע הוא השרוף, הכתובת היא חשמלאי".
אם השקע והתקע תקינים (אין מהם ריח שרוף והם לא שינו את הצבע או הצורה שלהם), ועדיין יש קצר חשמלי, סביר להניח שמקור התקלה הוא באחד מרכיבי המדיח שגורמים לקצר. במקרה כזה, הכתובת היא טכנאי מכשירי חשמל.
עוד כתבות בנושא:

כיצד יודעים שמקור התקלה הוא לא בתשתית החשמל בבית, אלא במדיח עצמו?

פשוט מאוד: מנטרלים את כל יתר המכשירים בבית, ואם המדיח בכל זאת גורם לקצר, סימן שהוא מקור התקלה.
"לעתים, אגב זה נובע ממצב שבו יש עומס על מערכת החשמל", מציינים במוקד השירות. "זה קורה כי מדיח נחשב לצרכן חשמל כבד, ואם הוא מופעל במקביל להפעלה של מכשירים 'לבנים' אחרים, שצורכים הרבה אנרגיה, הדבר יגרום לעומס ולקפיצה של המפסק הראשי בלוח החשמל.
"אם ממסר הפחת הוא זה שקופץ, לרוב זה בשל תקלה ברכיבים הפנימיים של המדיח".