קניון עזריאלי תל אביב, אוגוסט, צהרי היום. בדרך כלל הקניון הומה אדם. בני נוער בחופשה, עובדים מהמגדלים בסביבה, נוסעי רכבת, חיילים בלי סוף. והיום? בהחלט לא הטירוף של הקיץ. שוכרים טוענים שהטראפיק בקניון, שנחשב לאחד המצליחים ביותר בארץ, צנח ב-70%-50%. בקניון לעומת זאת, מדווחים על 35 אלף מבקרים מדי יום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הגל השני פגע במכירות הקניונים בכל הארץ, שהתכווצו ביולי ב-17% לעומת אשתקד לפי נתוני חברת ריס, הבודקת את הפדיונות במאות חנויות זהות. קניוני עזריאלי רשמו את הירידה הגדולה ביותר, וגורמים בענף טוענים שאת הפגיעה הקשה ביותר בקבוצה ספג עזריאלי ת"א. סגן א', המשרת בקריה, חושב שהאיסור על חיילים לנסוע ברכבת בימים ראשון וחמישי השפיע מאוד על התנועה והמכירות בקניון.
2 צפייה בגלריה
קניון דיזנגוף לקראת פתיחה מחודשת
קניון דיזנגוף לקראת פתיחה מחודשת
"מצב קשוח ומדאיג". דיזנגוף סנטר
(צילום: מוטי קמחי)
כל הקניונים נפגעו מהחלטת הממשלה לסגור אותם בסופי שבוע. ת"א לכאורה לא שונה משאר חלקי ישראל, אבל זו עיר שתמיד מסה של קונים מערים אחרות זרמו אליה - והנהירה הזאת התכווצה. רבים לא מגיעים לעיר בגלל חשש מהתקהלות, אין מועדונים ואין מופעי תרבות. לכן ת"א צריכה בימים אלה להישען יותר על האוכלוסייה התל-אביבית, שגם היא בחלקה הפכה מובטלת, וחלק מהצעירים שגרו בה חזרו הביתה להורים. בנוסף, לכל עיר יש פאוור סנטר, לת"א אין (יהיה בספטמבר 2023 כשייפתח ביג גלילות).
2 צפייה בגלריה
אינפו כלכלה קניונים תל אביב
אינפו כלכלה קניונים תל אביב
* חנות אנתרופולוג'י בקניון TLV תיסגר בעקבות יציאת חברת אורבן אאוטפיטרס מהארץ. חנות פרי פיפל בקניון רמת אביב תיסגר בעקבות יציאת חברת אורבן אאוטפיטרס מהארץ

לא אשמת הקורונה

לא רחוק מקניון עזריאלי שוכן קניון TLV, שבבעלות רבוע כחול נדל"ן של מוטי בן-משה. הקניון נחשב לכישלון שרק מתחם שרונה גדול ממנו, למרות שכל הגורמים בענף חושבים שהוא קניון שבנוי לעילא עם פוטנציאל אדיר. יש בו חנויות שמגלגלות מחזורים מרשימים כמו דיור, COS וזארה, אבל יש בו גם מספר גבוה מדי של חללים מתים. כשביקרנו בקניון ראינו חנויות נטושות, מתחמים ריקים ובתי קפה שמשוועים לאנשים. "יש לנו ירידה של יותר מ-50% במכירות", אמרו לנו בארומה. הקניון גם הצליח להסתכסך עם חלק מהשוכרים שסגרו את החנויות וביקשו שיחזירו להם את הערבות שהפקידו. שוכר אחד אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות": "יש בינינו לבינם מו"מ קשוח על ההנחות בתקופת הסגר. הקניון היה בעייתי גם לפני הקורונה. במקום שיכבד את הדיירים שלו וייתן להם להרגיש שהוא איתם, הוא בתחתית הרשימה בהקלות לדיירים. למשל, אמרו לנו שאם נקבל מענקי מדינה הם יפתחו מחדש את המו"מ. גם לא יכול להיות שמי שנשאר ונלחם להחזיק את הקניון מקבל קנסות על עשר דקות איחור בפתיחה". גם אירוקה סגרה את החנות בקניון. מנכ"ל אופטיקנה, אלרועי תורג'מן, סיפר כי "זה קניון מדהים במיקום, בנראות ובעתיד שלו. אם בעל הבית לא יבין שהוא צריך לנשום שלוש שנים עד שהקניון יגיע למקום שהוא צריך להיות, הוא יאבד את כולם ויהיה לו מאוד קשה לבנות מחדש. כולם רואים שהקניון ב-70% תפוסה, אז אל תריב עם מי שנשאר, תגיע איתו להבנות. כרגע אין דיאלוג והקניון שומם, אבל יהיו לו ימים יפים יותר, ברגע שיסיימו את הקו של הרכבת הקלה". גורם בקניון מסביר מדוע נסגרו בו כל כך הרבה חנויות: "גליתה ודניאלה להבי סיימו חוזה. חנויות רנואר וטוונטי פור סבן סגורות כי הם מתעקשים לא לפנות ודורשים לקבל הקלות. הם יקבלו צו פינוי, או שנגיע להסכמה. עם קסטרו הגענו לפני שבועיים לפינוי בהסכמה, ורשתות בינלאומיות ייכנסו למיקום הזה ב-1 בינואר. קרביץ יצאה בגלל הקורונה. דניאלה אופנה ישראלית חזרה לדיזנגוף סנטר. ביוני הקניון עשה פדיון יותר גבוה מיוני שנה שעברה למרות שהמסעדות ירדו בפדיונות ב-40%. אנחנו מחליפים תמהיל כדי להתאים אותו לצורכי מבקרי הקניון". נראה שמותגי היוקרה בקניון הזה, וגם בקניון רמת אביב, נפגעו מעט מאוד, אם בכלל. קניון רמת אביב נפגע כמו שאר הקניונים, אבל הוא מבודל במותגי אופנה וגם באוכלוסיית היעד שהיא במצב סוציו-אקונומי גבוה ולא נפגעה מהמשבר. חנות רזילי שנסגרה בתחילת המשבר כבר נפתחה מחדש.

"מצב קשוח ומדאיג"

עוד מתחם קניות שהסתמך על השבת הוא נמל ת"א, וגם שם הפדיונות בצניחה. לאחרונה פורסם שהציעו 40% הנחה בשכר הדירה לשוכרים. בגן העיר יש אבן שואבת שנעלמה, הג'ימבורי והופעות לילדים, אבל המתחם כן קיבל חיזוק מתושבים מקומיים שעובדים בבית ולא יוצאים מהאזור. גם קניון איילון משרת את תושבי האזור ונפגע מאוד ביולי, עם ירידה של 30% במכירות.
הקניון התל-אביבי מכל הוא דיזנגוף סנטר. בקניון אמנם נסגר סניף קופיקס בגלל הקורונה, אבל יש גם כניסה של חנויות חדשות כמו סניף דייסו (כניסה ראשונה של קבוצת מאץ' ריטייל לקניון), ובנוסף חנויות למותגים של קרולינה למקה, פריק ו-on שייפתחו בקרוב. דן פילץ, מנכ"ל ובעלים, מסביר: "פתיחת עסקים חדשים וחוזים חדשים בתקופה הזאת היא לא דבר של מה בכך. המצב קשוח ומדאיג, זאת לא תקופה כיפית".
לדבריו יש בסנטר ירידה בקהל ובפדיונות - בעיקר של עסקי המזון. "אין כמעט קונים מבוגרים, אין קולנוע, שזה קהל חסר בחופש, במיוחד בבקרים. אין תיירים וגם זה גם פוגע בנו, כי הם קהל לא מבוטל בסנטר. מצעד הגאווה לא התקיים. גם הדאגה לבריאות משפיעה, אנשים פחות מבלים ופחות קונים. רבים חוששים מהמצב הכלכלי".
אנשים כבר לא מעבירים את הזמן בקניון, והתוצאה מעניינת. לדברי פילץ, יש ירידה של 30%-20% במספר המבקרים אך הפדיונות נפגעו ב-20%-15% בלבד, "כי מי שמגיע - מגיע לקנות. היחס בין המשוטטים המבלים לבין הקונים, למרבה האבסורד, השתפר לטובה. גם לא ויתרנו על אירוע הקיץ למשפחות. זה לא עובד בהיסטריה, זה לא המסות שהגיעו בשנה שעברה, אבל זה עובד. בא קהל של משפחות וילדים, רק הפעם בלי הסבתות".