נתניהו מודיע על הפסקת הלימודים בבתי הספר
(צילום: משה מזרחי)

מה הנזק הכלכלי של סגירת בתי הספר? הכלכלנית הראשית של האוצר, שירה גרינברג, מעריכה כי השבתה מלאה של כלל הגנים והכיתות במערכת החינוך תעלה למשק בין 200 מיליון שקל ל-400 מיליון שקל ליום. זאת ברקע הודעת ראש הממשלה בנוגע להשבתת הלימודים באוניברסיטאות ובבתי הספר - לא כולל החינוך המיוחד, גני הילדים והפנימיות עבור נוער בסיכון. למעשה, החל ממחר יישארו כמיליון וחצי ילדים בבתיהם.
הטווח הגבוה של העלות למשק נובע מהשאלה באיזה היקף יסייעו להורים הסבים והסבתות שפרשו לגמלאות (ולכן לסיוע שלהם אין עלות משקית). ככל שהסיוע מצד הסבים והסבתות יהיה נמוך יותר, ויותר הורים יידרשו להישאר בבית עם ילדיהם - העלות תהיה גבוהה יותר.
1 צפייה בגלריה
בית ספר יוספטל באזור
בית ספר יוספטל באזור
בית ספר יוספטל באזור
(צילום: מוטי קמחי )
באוצר מדגישים כי גם אם מדובר בשלב זה בעלויות גבוהות, השאלה היא מהי העלות האלטרנטיבית. כך למשל השבתה זמנית בוודאי תהיה עדיפה על השבתה ממושכת של המשק כפי שמתרחש באיטליה, וככל שישתלטו על האירוע מוקדם יותר העלות תהיה בהתאם.
ההערכות באוצר הן כי הצעדים האחרונים שננקטו על ידי ראש הממשלה ומשרד הבריאות, בהם איסור על אירועים של מעל 100 איש, יעלו למשק בין מיליאדר לשלושה מיליארד שקל, עקב ביטול של הצגות, הופעות, חתונות וכו'.
אם עד כה הנזק למשק הוערך בכ-1% מהתוצר (כ-14 מיליארד שקל), ההערכות כעת הן כי הנזק יוכל להגיע גם ל-2% ואפילו יותר בתרחיש שבו ההתפרצות לא תיבלם בקרוב - דבר שעלול לאפס את הצמיחה ולהביא למיתון.
פורסם לראשונה: 21:58, 12.03.20