התוצר המקומי הגולמי ירד בחודשים ינואר עד מרץ 2021 (הרבעון הראשון) בשיעור גבוה של 6.5%, בחישוב שנתי, לעומת הרבעון הקודם. כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסמו היום (ג'). הירידה נובעת בשל הסגר השלישי, שנמשך בכל חודש ינואר והסתיים ב-7 בפברואר. בנוסף עולה מהנתונים, כי התוצר העסקי ירד בשיעור גבוה אף יותר של 7.1% וכמו כן נרשמה כצפוי ירידה חדה של 14.2% בהשקעות בנכסים קבועים וירידה של 24% בהוצאה לצריכה הציבורית.
1 צפייה בגלריה
קניון מלחה סגור
קניון מלחה סגור
קניון מלחה סגור בסגר
(צילום: EPA)
מהנתונים עולה כי הצריכה הפרטית ירדה ב-3.2% בלבד, כאשר למעשה נרשמה עלייה בצריכה הפרטית בשיעור נאה של 7.2%, למעט במוצרים בני הקיימא כמו מכוניות, מקררים, מכונות כביסה וכדומה.
עוד מתברר מהנתונים כי ביבוא הסחורות והשירותים נרשמה חרף הסגר בכמחצית התקופה עלייה של 9.6% ומפתיעה למדי העלייה המשמעותית בשיעור של 13% ביצוא הסחורות והשירותים ברבעון הראשון של השנה.
בהשוואה לרבעון הראשון של שנת 2020, שבחודשיים הראשונים שלו עדיין לא היה משבר הקורונה ובמחצית חודש מרץ היה הסגר הראשון, נרשמה ברבעון הראשון של 2021 ירידה זניחה של 0.5% בלבד בתמ"ג. במגזר העסקי הירידה הסתכמה ב-0.8%. כמו כן נרשמה ירידה בצריכה הפרטית של 2.7%, אך לעומת הרבעון הראשון אשתקד נרשמה ברבעון הראשון השנה עלייה נאה של 5.4% בהוצאה לצריכה הציבורית, עלייה של 2.6% בהשקעות בנכסים קבועים, עלייה של 4.9% ביצוא הסחורות והשירותים ועלייה של 4.2% ביבוא הסחורות והשירותים.
בהשוואה בינלאומית ירד התמ"ג ברבעון הראשון בישראל ב-0.5%, לעומת ירידה של 6.1% בבריטניה, ירידה של 4.3% בספרד, ירידה של 3% בגרמניה, ירידה של 2.7% באוסטריה וירידה של 1.4% באיטליה הסיבה לירידות הללו היא ההחמרה בהתפשטות נגיף הקורונה בגל השני והשלישי בארצות אלה, לעומת היותה של ישראל ברובה מחוסנת כבר בסוף הרבעון הראשון.
בקוריאה הדרומית עלה התמ"ג ברבעון הראשון ב-1.7%, בצרפת הוא עלה ב-1.5%, בארה"ב ב-0.4% ובקנדה עלה התמ"ג ברבעון הראשון של שנת 2021 ב-0.2%.