בעקבות עלייה בביקוש לביצים ועלייה מתונה של 10%-15% במכירות מזון ברשתות השיווק שמסתמנת בימים האחרונים, במשרד החקלאות מבקשים להתכונן למצב של אגירת מזון בעקבות גל שני של קורונה. בגל הראשון, ישראלים אגרו מזון רב שלא לצורך וגרמו למחסור בביצים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כעת, במשרד מדווחים שלמרות העלייה המתונה בצריכה, בעקבות הדיווחים על סגר מתקרב, אין חוסר במזון טרי בשוק, להיפך: יש עודפים קלים בביצים וכן עודפי עוף ומוצרי חלב.
1 צפייה בגלריה
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
בינתיים אין מחסור. ביצים ברמי לוי
(צילום: רועי עידן)
במשרד החקלאות מנסים להרגיע את הציבור. "אנחנו במעקב יומיומי אחרי השוק כדי לראות מה מצבו", מסר גורם במשרד. "אין התנפלות כמו בגל הראשון, אבל את תחילת יולי התחלנו עם עודף של 10 מיליון ביצים והדיווחים על סגר מתקרב עושים את שלהם. למרות עלייה מסוימת וקטנה בביקוש למזון ברשתות השיווק בימים האחרונים, העודפים בביצים, בשר עוף ומצרי חלב עדיין מאזנים את המצאי. על פי ניתוח השוק של כלכלני המשרד, אם התנהגות הצרכנים תישאר כ'בשגרה' לא ייווצר מחסור במוצרים אלו בשוק. נעדכן כל הזמן ונמשיך להיות עם אצבע על הדופק לגבי אגירת ביצים שתביא לפתיחת יבוא ביצים או הגדלתו".
לקראת חגי תשרי, המשרד פותח כל שנה מכסת יבוא (שמנוצלת על-ידי משווקי הביצים), של כמה עשרות מיליוני ביצים, כשבפועל היבואנים לרוב מביאים פחות מהמכסה. במשרד יקבלו החלטה אם להגדיל אותה בקרוב.
הביקוש לביצים בראש השנה קטן לעומת פסח וכך גם מכסת הייבוא שפותחים עבור חגי תשרי. מכסת הייבוא לפסח כוללת בדרך כלל 30-20 מיליון ביצים ואילו המכסה לחגי תשרי היא 15-10 מיליון ביצים. במשרד ישקלו כאמור להגדילה אם יראו שמסתמן מחסור וכדי למנוע ביקורת על פתיחה מאוחרת מדי של היבוא.
מהמשרד נמסר כי, "מניתוח השוק שנערך במשרד החקלאות עולה כי העודפים נובעים הן מירידת פעילות במסעדות, בשוק המזון המוסדי ובמפעלי התעשייה המייצרים מזון לענפי התיירות, אולמות האירועים וקייטרינג, והן משיפור ההיצע מייצור מקומי. לדוגמה, ענף ההטלה מאופיין באופן קבוע בקיץ בעודפים, בנוסף, בחודשי הקיץ יש ביקוש נמוך לביצים, להבדיל מחג פסח בו יש עודף ביקוש לעומת שאר חודשי השנה".