ליצמן ממשיך לקדם את תוכנית המענקים בפריפריה: סגן שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, מקדם את תוכנית המענקים עליה הכריז בהיותו שר השיכון בדיון בוועדת הכספים בחודש יולי השנה. היום (שני) צפויה לעבור הצעת חוק מטעמו להערות משרדי הממשלה. במסגרת הצעת החוק, רוכשי דירות מיד שנייה באזורי הפריפריה יקבלו מענקים בגובה של 70 אלף שקל, וזאת בכפוף לשני תנאים: מחיר הנכס יהיה נמוך מ-800 אלף שקל והוא מהווה דירה ראשונה של הרוכש.
בסביבת ליצמן מקווים כי קידום התוכנית באמצעות חקיקה תאפשר את העברתה, שכן עד כה קידומה נתקע בשל היעדר תקציב מאושר. הצעת החוק נדרשת לעבור את ועדת השרים לענייני חקיקה שלא התכנסה מזה כמה חודשים. בסביבתו של סגן השר מציינים כי לתוכנית הובטח מקור תקציבי. בדיון שנערך לפני ארבעה חודשים בכנסת, במהלכו הציג ליצמן את התוכנית יחד עם מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יאיר פינס, אמרו השניים כי התוכנית זוכה לתמיכת משרד האוצר. נזכיר כי ליצמן התפטר מתפקידו כשר השיכון אולם חזר כסגן שר, כאשר מי שמחזיק בתיק משרד השיכון הוא יצחק כהן שמונה לשר במשרד האוצר, אולם בסמכויות מחזיק בפועל ליצמן.
1 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תוכנית המענקים היא חלק מתוכנית הדיור של ליצמן שכוללת גם את תוכנית דיור מופחת, שאושרה בחודש שעבר במועצת מקרקעי ישראל ומכרז ראשון שלה פורסם בשבוע שעבר בבאר שבע, אולם גם תוכנית זו תלויה בתקציבים ממשלתיים. התוכנית אמורה להחליף את תוכנית מחיר למשתכן אלא שמעיון במכרזים הראשונים שלה מסתמן כי בסיס ההתמחרות שלה דומה מאוד לקודמתה.
תוכנית השיווקים מחלקת את הארץ לשלושה אזורים - יוקרה, ביקוש ופריפריה - כאשר באזורי הפריפריה ובאזורי הביקוש יוצע דיור במחיר מופחת לזכאים חסרי דירה בשיטה של הגרלות, ואילו באזורי יוקרה ישווקו מכרזים לקבלנים בשוק החופשי בשיטת כוחות השוק - כל המרבה במחיר. שיטת שיווק הקרקעות באזורי הפריפריה תאפשר תחרות על גובה תשלום הוצאות הפיתוח, לאחר מתן סבסוד מהמדינה, כאשר מחירי הקרקע יהיו קבועים והמחיר למ"ר קבוע.
בערים באזורי ביקוש יתקיימו שתי שיטות שיווק: ראשונה תהיה תחרות על מחיר הקרקע הגבוה ביותר, כאשר המחיר למ"ר והוצאות הפיתוח יהיו קבועים (כלומר, כאמור, מקסימום עד לתקרה של 22 אלף שקל ללא מע"מ); והשנייה תחרות על מחיר למ"ר הנמוך ביותר, כאשר קיים מחיר מקסימום ומחיר מינימום, והוצאות הפיתוח ומחיר הקרקע יהיו קבועים. באזורי היוקרה, בערים שבהן המחיר למ"ר בנוי גבוה במיוחד, תשווק הקרקע במכרז פומבי לכל המרבה במחיר וללא סבסוד מצד המדינה.