הקורונה תעכב את פתיחת הרכבת הקלה? פרויקט הרכבת הקלה עלול להיפגע ממשבר הקורונה, אולם עדיין מוקדם להעריך אם יהיו עיכובים בהשקת הקו האדום ובעבודות ההקמה של הקו הירוק.
מבדיקת "כלכליסט" עולה שבימים הקרובים אמורים להגיע לישראל עוד כמה קרונות שישמשו את הקו האדום (קו פתח תקווה-בת ים) וישלימו את מכסת הקרונות שהתקבלה עד כה ל-10. הקרונות הללו כבר יוצרו ולא צפוי עיכוב בהגעתם. אולם בהמשך אמורים להגיע לישראל עוד 80-120 קרונות. אלא שהמפעל הסיני שמייצר אותם נפגע ממשבר הקורונה - ומספר המשמרות בו ירד משלוש לאחת ביום.
בנוסף, המפעל סובל ממחסור בחלקים שמגיעים ממפעלים אחרים בסין. הקרונות אמורים להגיע לישראל כמה חודשים לפני מועד השקת הקו האדום שמתוכנן לאוקטובר 2021. ייצור קרון אורך כחודש, ושאלת הגעת הקרונות בזמן תלויה במשך המשבר. בשלב זה לא ברור אם השיבושים בעבודת המפעל יגרמו לעיכובים באספקת הקרונות ואם יקרינו על מועד פתיחת הקו.
באפריל אמורה להגיע לישראל משלחת של מאות מומחים מסין לצורך תיאום עבודות בקו האדום ובקו הירוק (חולון-הרצליה) וכעת הגעתה מוטלת כעת בספק. לא ברור אם דחיית הביקור תקרין על לוחות הזמנים בעבודות הרכבת הקלה.
גם נמלי הים חיפה ואשדוד פועלים בימים אלה בחוסר ודאות. בשני הנמלים פועלים קווי ספנות שמגיעים בחלקם מטאיוואן ומסינגפור והנמלים מתפרנסים מגביית עמלות על פריקה וטעינה של סחורות המגיעות בהם. לכן, ככל שהמשבר במזרח הרחוק יחריף היקף העבודה בנמלים המקומיים יקטן. מציאות שכזו עלולה לפגוע בהכנסות של הנמלים הממשלתיים.
במנעד הרחב יותר, הפגיעה בסין וביכולת שלה לייצר עשויה להגיע גם לתחום הגז והנפט. חברה אחת שכבר הוציאה אזהרה בנידון היא אנרג'יאן היוונית-בריטית שבונה את אסדת ההפקה למאגרי כריש ותנין בסין, ובאחרונה פרסמה הבהרה שככל שהמשבר שם יחריף היא עלולה להיתקל בעיכוב בלו"ז שלה לפיתוח המאגרים והפקת הגז. מי שירוויח מעיכוב, אם יהיה, אלה בעלי המאגרים הנוכחיים והפעילים לוויתן ותמר.
מי שעוד עלולה להינזק היא קבוצת דלק שרכשה בחודשים האחרונים את נכסי שברון בים הצפוני. דלק אמנם גידרה את מחיר חבית הנפט לרף של 60-65 דולר לחבית, מעל מהמחיר הנוכחי, אולם הגידור הוא רק לכ-75% מכמות ההפקה (85 אלף חביות ביום), ושאר הסחורה עלולה לסבול מירידת בערך המכירה.