תזכורת: יו"ר ההסתדרות על שר האוצר - "כץ מעדיף שולמנים על פניי"
(צילום: ניצן דרור, שחר גולדשטיין)

בימים אלה הוא כועס, מאוכזב ומודאג מהמתרחש במשק ובהנהגת המדינה. בניגוד לראשי הסתדרות רבים לפניו, ארנון בר-דוד לא מרבה להתראיין, רוב הציבור אפילו לא מכיר את שמו. עד היום, כאשר מזכירים את יצחק בן אהרון, ירוחם משל, ישראל קיסר וחיים הברפלד, רוב הציבור, מלבד אולי הצעירים, זוכרים היטב את השמות. לעומתם, בר-דוד פועל בשקט, הרחק מהכותרות. בראיון ל-ynet ולממון הוא מפנה אצבע מאשימה למצב הנוכחי כלפי הממשלה: "אני מודאג מאוד. יושבים שם למעלה פוליטיקאים שלא חושבים על דבר כמעט פרט לפוליטיקה. הם עוסקים רק בהווה, לא מנסים לתכנן משהו לעתיד. המצב עצוב מאוד".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
  יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
  יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
(צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
דומה שהממשלה דווקא מגבשת תוכניות כלכליות. אתה לא חושב כך? "ממש לא. תוכניות הסיוע הראשונות באו באיחור רב וסבלו לטעמי מתת-ביצוע ומהיעדר חזון נכון במשבר שפוקד אותנו. הממשלה זיהתה מאוחר מדי את המשבר הקשה. הפתרונות היו בלי שום חזון ולא התאימו הפעם לצרכים של המשק במשבר החמור הזה. לכן הם גרמו למגזרים שלמים לצאת ולהפגין נגד הממשלה".
3 צפייה בגלריה
הפגנת בעלי העסקים בת"א בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב
הפגנת בעלי העסקים בת"א בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב
הפגנת בעלי העסקים בת"א בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב
(צילום: טל קירשנבאום)
ממה אתה לא מרוצה בעיקר? "כאשר התחילו להבין שמשבר הקורונה הוא לא עוד משבר רגיל, התחילו להכין בממשלה תוכניות מטורפות של מענקים למי שצריך ובעיקר למי שלא צריך. זה יצר תחושה של התנהלות כלכלית ללא כל היגיון. הכסף הזה חסר עכשיו לדברים חיוניים באמת. רואים כל הזמן ניהול ריכוזי מדי. אני, אני ואני של שר האוצר. הוא לא שומע לפקידים. משרד האוצר אמור להוציא תוכניות נכונות שיתנו מענה נכון. התוכנית הראשונה להחזרת עובדים מחל"ת התבססה על מענקים ונכשלה. אחוז הביצוע בה הוא כמעט אפסי".
מה הכישלון העיקרי של הממשלה? "העמידה נגד המודל הגרמני. הם היו שבויים בקונספציה של הארכת דמי האבטלה לשוהים בחל"ת עד יוני 2021. הכל נעשה לטעמי מסיבות פוליטיות, כי הם כבר חושבים על בחירות. מרבית ההחלטות הן פוליטיות וכולם מבינים את זה. יש באוצר בעיה של אמון. ולמה אין מודל גרמני, שהוא מודל מצויין? כי באוצר לא מאמינים לבעלי העסקים שידווחו אמת והציבור איבד אמון בהחלטות הממשלה.
"צריך להתאמץ ולעבוד ימים ולילות עם חשיבה יצירתית וגמישות מחשבתית, כדי לבצע את המודל הגרמני. אני מדבר עם בעלי מפעלים - הם מחפשים עובדים ולא מוצאים. אנשים לא רוצים לעבוד, כי הם מקבלים דמי אבטלה".
אבל כעת מבשלים תוכנית חדשה של מענקים לעובדים שיחזרו לעבודה? "כן, עכשיו מנסים באוצר לתת לעובדים במקום למעסיקים. המטרה שלהם היא להילחם באבטלה ולא בטוח שבמצב חוסר האמון ורמת הדיווחים הקיימת, התוכנית הזאת תצליח. משרד אוצר מקצועי היה צריך מזמן כבר ללכת למודל הגרמני.
"הממשלה הקיימת עכשיו הוגדרה כ'ממשלת חירום קורונה', אך היא שבויה בתוך הכוחות הפוליטיים שמקיימים אותה והיא לא יכולה כמעט לבצע מהלכים כלכליים מרחיקי לכת או משמעותיים ויצרתיים. הם משתמשים בעוד ועוד מאותו דבר".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ
"משתמשים בעוד ועוד מאותו דבר". בנימין נתניהו וישראל כץ
(צילום: אוהד צויגנברג)
האוצר קמצן בסיוע? "ועוד איך. יש עדיין אלפי עסקים שלא קיבלו שום פיצוי והיד הקפוצה של האוצר ממשיכה ואין תוכנית לטווח ארוך. הממשלה הזאת רואה רק צעד אחד קדימה. המדינה צריכה כרגע אתחול מחדש כולל אישור תקציב מיידי של 2021 וחתימה על עסקת חבילה במשק בין המעסיקים, ההסתדרות והמדינה. אבל, הראיה היא קצרת רואי ולא מביאה את האוצר אפילו לשיח על עסקה".
הסכם השכר במגזר הציבורי, שאמור לכלול הורדות שכר, לא מתקדם בכלל? "אין אפילו דיבורים. השיחות המעטות שמתקיימות לא הולכות לשום מקום. צריך לייצר עסקת חבילה ארוכת טווח לחמש שנים. במציאות הפוליטית העכשווית כאשר כל אחד רואה כעת רק את הקלפי ואת הפריימריז זה בלתי אפשרי".
צריך לפתוח כעת את בתי העסק והחנויות? "צריך להיצמד לותכנית של אנשי המקצוע בתחום הבריאות. צריך לפתוח לפי השלבים שנקבעו. אבל, בממשלה לא עומדים במה שתכננו, כי הכל רק פוליטי. צריך לפעול בחוכמה, אבל הכל נעשה על פי לחצים פוליטיים. אני מאד חושש מסגר שלישי קרוב".
ומה דחוף ביותר לעשות כעת? "אי-אפשר לנהל מדינה בלי תקציב. אין דבר כזה בשום מקום. צריך לתכנן קדימה, אבל לצערי, תקציב לא יהיה גם במרץ. ההערכה שלי היא שאנחנו הולכים לבחירות ביוני 2021. בתוך הקורונה נלך לבחירות וזאת תהיה בכייה לדורות".