"עוד לא התאוששנו מהסגר השני": צפו בריאיון עם בעלי העסקים שסוגרים בפעם השלישית
(צילום: משי בן עמי)

תקנות הממשלה בנושא הנחות בארנונה לסיוע לעסקים ותושבים לא תוקנו כנדרש וההנחות וההטבות בארנונה ייפקעו רטרואקטיבית מחר (חמישי). המשמעות: עשרות אלפי אזרחים ובעלי עסקים קטנים ימצאו את עצמם בחובות ובצרה כלכלית חדשה בצל הסגר השלישי. ראשי רשויות פנו למשרד הפנים, "אנחנו רוצים לעזור, אבל בלי תיקון התקנות ידינו כבולות", אמר איתן פטיגרו, ראש המועצה המקומית שוהם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
ימים ספורים לפני תום השנה האזרחית, נתקלות רשויות רבות בארץ בבעיה בעניין חובת הסדרת יתרת תשלומי הארנונה של התושבים ובעלי העסקים. בשגרה, כל רשות יכולה לקבוע מי מתושביה זכאי להנחה בארנונה בהתאם למצבו הכלכלי, נכות מסוימת מצוקה משפחתית וכו'. השנה, במסגרת ההנחות וההטבות שאושרו על ידי הממשלה, גם בעלי עסקים קיבלו הנחה בארנונה כתוצאה מהמשבר הכלכלי שנגרם בשל מגיפת הקורונה.
במסגרת החוק, נקבעה אפשרות לפריסת תשלומי הארנונה עד תום השנה. עם זאת, בסעיף 16 לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), נקבע כי: "זכאי להנחה שלא פרע במלואה את יתרת הארנונה שהוטלה על הנכס בשנת הכספים, עד יום 31 בדצמבר של אותה שנה, תהיה ההנחה שנקבעה לו בטלה מאותו יום ותיווסף ליתרת הארנונה". כלומר, זכאי שלא ישלם את חובותיו עד מחר, יבוטלו ההנחות שניתנו לתקופת הקורונה - לכל מי שלא הסדיר את יתרת תשלומי הארנונה לרשויות וגם ההנחות שניתנו לאותו זכאי ידרשו ממנו רטרואקטיבית.
4 צפייה בגלריה
סעיף 16 לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה)
סעיף 16 לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה)
סעיף 16 לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה)
למרות שבעלי עסקים ומשפחות רבות נמצאות עדיין במצוקה כלכלית ומשבר הקורונה עודנו כאן, תקנה זו לא שונתה ומחר מסתיימת השנה האזרחית ואיתה המועד האחרון לתשלום החוב - דבר שיהיה לרבים מאוד קשה ליישם.

ראשי הרשויות: "מעוניינים להעניק הנחה, אך לא יכולים"

ראשי רשויות פנו למשרד הפנים במטרה לתקן את סעיף זה בשל הזמנים הקשים בהם מצויים אזרחים רבים והקשיים הכלכליים איתם מתמודדים בעלי העסקים. ראש מועצת שוהם, איתן פטיגרו, פנה לשר הפנים אריה דרעי בבקשה לפעול בהקדם לשינוי ההחלטה.
במכתב כתב פטיגרו: "נכנסנו כולנו לפני רגע קט לסגר שלישי וכולי תקווה שהוא יהיה האחרון. עזור לנו לסייע לתושבינו ולבעלי העסקים על ידי תיקון התקנות כך שיאפשרו לתושבים מחד לשמר את ההנחות המגיעות להם בארנונה ומאידך מתן זמן נוסף לתשלום חובותיהם עד להתאוששות של המשק".
4 צפייה בגלריה
ראש מועצת שוהם, איתן פטיגרו
ראש מועצת שוהם, איתן פטיגרו
ראש מועצת שוהם, איתן פטיגרו
(צילום: יוסי זלינגר)
יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, פנה גם הוא לרשות המיסים בדרישה להאריך את הנחת הארנונה עד תום 2021 בכדי לסייע לתושבים הזקוקים לכך. ביבס כתב: "העסקים משוועים לעזרה, הרשויות מעוניינות להעניק הנחה - אך המידע אינו מועבר מרשות המיסים. נוצר צוואר בקבוק שאינו משתחרר. אני פונה אליך לתקן לאלתר את כל התקלות ולשחרר באופן מידי את החסמים הקיימים, כדי לאפשר את זרימת המידע בתהליך, ולהקל על כל המעורבים בתהליך - החל מבעלי העסקים וכלה ברשויות המקומיות".
ממשרד הפנים נמסר כי "המשרד קשוב לזעקת בעלי העסקים, שנפגעו קשות בעקבות משבר הקורונה, ופועל על מנת לאפשר את המשך הנחות הארנונה לעסקים, שלהם חובות ארנונה לרשות המקומית בשנת 2020.
4 צפייה בגלריה
התקנות יעודכנו? שר הפנים, אריה דרעי
התקנות יעודכנו? שר הפנים, אריה דרעי
התקנות יעודכנו? שר הפנים, אריה דרעי
(צילום: יואב דודקביץ)
"על פי נוסח התקנות הנוכחי, על בעלי העסקים לשלם את חובם עד לסוף השנה בכדי שלא לאבד את זכותם להנחה בארנונה". עוד נאמר כי "לאור פניות שהתקבלו במשרד הפנים, הנחה השר דרעי להביא לאישורו עדכון של תקנות ההנחה בארנונה באופן שיאפשר לבעלי העסקים לקבל את ההנחה, גם אם לא שילמו את מלוא חובם לשנת 2020, ולדחות את מועד התשלום לסוף שנת 2021. נוסח עדכון התקנות יופץ להערות הציבור בימים הקרובים".