צפו: נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, עונה על שאלות הכתבים
בנק ישראל הותיר זה החודש ה-15 ברציפות את הריבית הבסיסית במשק על 0.1% לשנה. לפיכך תישאר ריבית הפריים על 1.6% לשנה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הוועדה המוניטרית בבנק ישראל לא שינתה בינתיים את מדיניותה להותיר את הריבית על שיעור השפל בכל הזמנים, חרף העלייה באינפלציה מתחילת השנה. בנוסף, על פי התחזית של הבנק, הריבית המוניטרית צפויה לעמוד על 0.1% גם בשנה הקרובה. זאת, על אף הערכות קודמות בנושא, לפיהן נטען כי אם יימשכו ההתייקרויות במשק, שמסתכמות בחמישה החודשים הראשונים של השנה ב-1.5%, הריבית בישראל תעלה לקראת סוף שנת 2021 או ראשית שנת 2022, לשיעור של 0.25%.
1 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בריאיון לאולפן ynet
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בריאיון לאולפן ynet
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בריאיון לאולפן ynet
(צילום: יריב כץ)
לפי שעה, הריבית הנמוכה במשק מועילה ומזיקה גם יחד: שיעורה הנמוך מסייע למגזר העסקי וגם לשכירים ולמובטלים ליטול הלוואות נמוכות במיוחד מחד. אולם מאידך, הריבית הנמוכה - בעיקר בריבית הפריים המותרת בשימוש עד שני שליש מסכום המשכנתאות - מגדילה את הביקושים לדירות, והיא בין הגורמים להתייקרות הדירות הגדולה יחסית בחודשים האחרונים, מה שהביא כבר לעלייה בשיעור של 5.6% במחירי הדירות ב-12 החודשים האחרונים.
לפי התחזית שמפרסם היום הבנק, על אף העלייה בתחלואה בעקבות זן הדלתא, לא ידרשו סגרים או מגבלות משמעותיות על הפעילות בגין הקורונה. בבנק מעריכים כי המשק ממשיך בתהליך ההתאוששות מהמשבר וכי עד סוף 2022 הפעילות תתקרב לקו המגמה מתקופת טרום המשבר.
עם זאת, בבנק כן הורידו את תחזית הצמיחה בתוצר לשיעור של 5.5% בשנת 2021 והעלו מעט את התחזית לשנת 2022, לשיעור של 6%. שיעור האבטלה הרחבה יירד לאורך תקופת התחזית, ויעמוד על 5.5% בסוף 2022. שיעור האינפלציה בארבעת הרבעונים הבאים (המסתיימים ברבעון השני של 2022), צפוי לעמוד על 1% וב-2022 הוא צפוי לעמוד על 1.2%, בדומה לההערכה הקודמת של הבנק.
בבנק מעריכים כי תקציב המדינה יאושר עד סוף השנה ושהקונסולידציה הפיסקלית תדחה ל-2023. תחת הנחות אלו, הבנק מעריך כי גירעון הממשלה ב-2021 צפוי לעמוד על 7.1% תוצר, וב-2022 על 3.8% תוצר. יחס החוב לתוצר צפוי להסתכם בכ-74% בכל אחת מהשנים הללו.
לגבי שוק המט"ח, אמר הנגיד כי "ההודעה על התוכנית לרכישת 30 מיליארדי דולר שפרסמנו בינואר השנה, בעיצומו של המשבר, הייתה תכנית מיוחדת למצב מאוד מיוחד, שתמכה בהתמודדות המשק עם ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה.
"מאז ינואר מצב התחלואה בעולם בכלל ובישראל בפרט הלך והשתפר, המשק מתאושש בקצב נאה, מצב התעסוקה משתפר והאינפלציה חזרה אל תחום היעד. כפי שאמרתי כבר בהזדמנויות קודמות, אחזור ואומר כי איננו מוגבלים בהתערבות מירבית של 30 מיליארדי דולר השנה - בתום התכנית הבנק יפעל בשוק המט"ח על-פי הצורך בהתחשב בפעילות הכלכלית של המשק".