אנשי הספר, קונים ספרים כדי לקרוא אותם. לא כי הם במבצע, ולא כי מעניקים להם תדמית אינטלקטואלית כשמגיעים אורחים לבקר. ועדיין, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהספריות הן הלהיט שמככב בכל מגזיני העיצוב, וכבר מזמן הפכו לפריט שהופך כל קיר כוח להצגה בבית.
אז אולי השנה, בגלל הקורונה, בוטל שבוע הספר המסורתי, אך בהחלט ניתן לומר שהסגר הממושך החזיר לרבים את חדוות הקריאה. באופן אירוני, דווקא השנה, הספריות הביתיות נמצאות בשיא הטרנד העיצובי. אם אתם משפצים ומתכננים לעשות שימוש בספריה ליד קיר, או כקיר חוצץ בבית, המדריך הזה בשבילכם.
22 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון, באדיבות סטודיו דירתי-לי)
מעבר לעניין העיצוב, יש דברים שחשוב מאוד להתייחס אליהם בשלב ההתקנה, ולעתים גם יש צורך להכין קונסטרוקציה מראש. לכן, אם אתם לפני שיפוץ או שדרוג חלל הסלון, כדאי שתתכננו מראש תוך התייחסות לעניין העיצוב, נוחות התחזוקה ולהיבטים הטכניים, אך החשובים של התקנת הספרייה.
בכתבה זו נרחיב על תכנון, עיצוב ותחזוקה. בכתבה הבאה, נפרט על כל האלמנטים החשובים לבטיחות שלכם: חיבור חשמל, יציבות הספרייה ועיגונה היטב לתשתית הבית.
22 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, אדריכלות ועיצוב שרה ונירית פרנקל)

22 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון, באדיבות מיכל מטלון)

"כרגע אנו בשיאו של טרנד הספריות"

"הפופולריות של הספריות חוות מורדות ועליות, אבל אפשר בהחלט לומר שכרגע הן בשיאן ויש דרישה גדולה להן", אומר מעצב הפנים, אורון מילשטיין. "צריך רק לחשוב רגע לפני שמתפתים לרכוש או לתכנן ספריה שבאמת יש לנו מה להניח עליה. גם אם היא עצמה תהיה יפיפייה, אם היא תהיה ריקה מידי זה פשוט יראה לא טוב".
"יש בהחלט חזרה לספריות והנטייה היא להשמיש אותן כפריט דקורטיבי ולאו דווקא רק טכני לאחסון ספרים", אומר מעצב הרהיטים, יפרח בן-צבי. "בחדרי עבודה, יש ממש התעקשות על תכנון ספריות. בנוסף, ההבדלים בין ספריות שנמצאות באזור המרכזי של הבית לבין ספריות בחדרים שינה ועבודה מתייחסים בעיקר לעיצוב.
"כלומר, בחללים ציבוריים, הנטייה היא לבחור בעיצוב ניטרלי, ייצוגי ועל זמני ולעבוד עם חומרים קלאסיים בצבעוניות שקטה בכדי להבטיח את הרלוונטיות של הרהיט גם כעבור שנים. בחדרי העבודה בבית ובחדרי השינה, יש נטייה להתפרע יותר בבחירת הצבעים".
"בשלוש השנים האחרונות יש בהחלט זינוק בדרישה לספריות, והשנה זה השיא", אומר בניה אמינוב ממסגריית לב תל-אביב באתר "המקצוענים".

22 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, אדריכלות ועיצוב שרה ונירית פרנקל)

22 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון, עיצוב לטיסיה שיינקמן)

22 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון, באדיבות מעצבת הפנים מיכל מטלון)

כמה מילים על תכנון ומידות

כיצד מתכננים את הספרייה, כך שתיראה מרשימה ומעוצבת?
"בהחלט צריך שיהיה לנו אומדן של כמות הספרים והחפצים שאנו מתכננים להניח על הספרייה", אומר בן-צבי. "לא צריך לספור אותם ברמה של רשימת מלאי, אבל חשוב מאוד שהיא לא תיראה דלה. אם יש בכוונתו להשקיע בקנייה של חפצים, חשוב שנדע מהם המידות הדרושות לנו".
לדברי בן-צבי, "לרוב הספרים יש מידות קבועות. למשל, מרבית ספרי הקריאה הם בגובה של כ-20 ס"מ ובעומק של כ-13 ס"מ. ספרי עיון: כמו ספרי עיצוב, ספרי אמנות, אטלסים ואנציקלופדיות, הם בגובה של כ-30 ס"מ ובעומק של כ-23 ס"מ. אם הספרייה מיועדת גם לאחסון קלסרים, וממוקמת בפינת עבודה או במשרד ביתי, צריך לקחת בחשבון שלפחות חלק מהמדפים צריכים להיות בגובה של כ-40 ס"מ.
אין לזלזל בשלב המדידה והתכנון, שכן בסופו של דבר, הוא שיקבע אם הספרייה אכן תענה על הצרכים ותאפשר אחסון לחפצים שלשמם היא מיועדת. "אחרת, ניאלץ להוסיף פתרונות אחסון נוספים, או להוסיף מדפים או ארוניות בנפרד", מדגיש בן-צבי. "לכן, בהחלט כדאי למדוד את האביזרים ואת כלי הנוי שכבר קיימים ברשותנו ואשר נרצה למקם על הספרייה".
"לרוב, הביקוש הוא לפרופילים בעובי של 1.5 ס"מ עד 2 ס"מ", אומר אמינוב. "אמנם זה מנוגד כביכול להיגיון שלנו, אבל דווקא פרופיל חלול יהיה יותר חזק מאשר פרופיל מלא. לפרופיל מלא יש נטייה להתכופף עם הזמן, וכדאי להיות מודעים לכך. כדאי שרוחב המדפים לא יעלה על 1.20 מטר, כדי שלא תהיה 'בטן' כלפי מטה במשך הזמן, מכובד החפצים שמונחים על המדף".
במה שונות מידות של ספריה שמיועדת להיות גם מחיצה בחלל, כזו שלא צמודה לאף קיר?
אמינוב: "במקרה כזה, חשוב שהפרופילים יהיו רחבים יותר, בעובי של 2.5-3 ס"מ, כדי שהיציבות תהיה גדולה יותר. גם רוחב הספרייה ישפיע על יציבותה, וכדאי לבחור ברוחב של 60 ס"מ ומעלה".
אם כדאי להשקיע במידות מיוחדות ובתכנון בהתאמה אישית, או להסתפק במידות סטנדרטיות?
בן-צבי: "ניתן לייצר תאים בעומקים שונים, אך ההמלצה היא לא לייצר יותר מידי חלוקות ולעבוד עם מידות קבועות של 30 ושל 40 ס"מ. צריך לקחת בחשבון שאם כבר אתם מתכננים ספרייה בהתאמה אישית, בעבודת נגרות פרטית, עלותה מאוד גבוהה, ויכולה לעלות גם כ-10 אלף שקל ומעלה. במקרה כזה, חשוב שהיא תהיה מספיק מעניינת, ותצדיק את המחיר שלה. יש להתייחס לחומר ממנה היא עשויה, למורכבות ההתקנה ולשילוב גופי תאורה בתוכה".
מה עוד חשוב לקחת בחשבון בשלב התכנון?
"כדאי לדעת מה כמות הספרים ביחס לכמות פרטי הנוי שיונחו על המדפים", אומר בן-צבי. "כמות הספרים יכולה להשפיע על עיצוב הספרייה, כך שעם היא משמשת בעיקר לאחסון ספרים היא צריכה להיות עניינית ולא מתחכמת במיוחד. במקרה כזה, כדאי לתכנן את הספרייה כך שתהיה מספיק בולטת ולא 'תיבלע' בין כל הספרים, אלא תהווה פריט עיצובי בפני עצמו, ולא רק פריט פונקציונלי".
"לטעמי, חשוב שהספרים והפריטים יתפסו לא יותר מ-60 אחוז מהנפח כך ניתן יהיה לייצר קומפוזיציה מעניינת", מוסיף בן-צבי. "חלק מהמדפים יישארו מאווררים יחסית, באחרים נייצר משחק של ספרים שוכבים ומעליהם עומדים וכן הלאה. שם המשחק הוא להפוך את הספרייה למונומנט אוורירי, מעניין ומלא חן, ולא רק ככלי קיבול לכמה שיותר ספרים".
כמה עולה ספרייה? למחירון המלא לחצו כאן


22 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות האדריכל יואל יושפה)

22 צפייה בגלריה
צילום: אורית ארנון, באדיבות מעצבת הפנים, מיכל מטלון
צילום: אורית ארנון, באדיבות מעצבת הפנים, מיכל מטלון
צילום: אורית ארנון, באדיבות מעצבת הפנים, מיכל מטלון
(צילום: )

22 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון, באדיבות מעצבת הפנים מיכל מטלון)


22 צפייה בגלריה
(צילום: גיא הכט, עיצוב ברברה ברזין)

מהם החומרים הכי טרנדיים כיום להקמת ספרייה?

"כיום, מרבית הספריות עשויות מברזל, מסנדוויץ' (שבבי עץ דחוסים במספר שכבות) או מ-MDF שנצבע בתנור בהנחה שרוצים ליצור מראה כמה שיותר אחיד שמטשטש את החיבורים", אומר מילשטיין. "אם בוחרים בחיפוי מפורמייקה, חשוב לדעת שהחיבורים יהיו הרבה יותר בולטים לעין. כמו כן, צביעה בתנור תייקר את עלות הספרייה משמעותית".
"אני חושב שהמגמה היא בהחלט לכיוון של שילוב עץ עם ברזל, כשהרוב בוחרים בעץ אלון או באגוז אפריקאי או אגוז אמריקאי. במקרים חריגים יש גם שילוב של שיש במדפים, או זכוכית, אך הרוב בהחלט בוחרים במדפי עץ".
לדברי בן צבי, "פופולרי מאוד לייצר ספריות מחיצה שעשויות ממשטחי מתכת בעובי של 3-4 מ"מ. כמו כן, הולך וגובר השימוש בפרופילי U תעשייתיים עם טקסטורה טבעית מחוספסת שמהווה את המסגרת (הקונסטרוקציה) ומדפים מעץ מלא כמו אלון מבוקע מפירוקים או אגוז. הנטייה היא לעשות שדרוג לעץ אך להשאיר אותו בגוון הטבעי. פרופילי המתכת שנצבעים בשחור גרפיט משמרים את האופי הטבעי של החומר, וגם הם מאוד אופנתיים כיום".
"ספריות ברזל ועץ מאוד נוחות לתחזוקה", מוסיפה מעצבת-הפנים מיכל מטלון. "אם בוחרים בברזל, חשוב שהוא יעבור לכל הפחות גלוון קר. אם הוא מיועד לחלק החיצוני של הבית, או לאזור בבית שחשוף לשמש ישירה בחלק משעות היממה, כדאי מאוד שהגלוון יהיה חם, כדי שיהיה עמיד יותר לאורך זמן".
צריכים נגר? לחצו כאן
22 צפייה בגלריה
(צילום: גדעון לוין, באדיבות מעצב הפנים אורון מילשטיין)

22 צפייה בגלריה
(צילום: שי אדם, באדיבות האדריכלית שירלי דן)

22 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, עיצוב קרן ניר טולדנו)
אילו חומרים הכי קל לתחזק כשמדובר בספרייה?
מילשטיין: "ספריית עץ צבועה בתנור יותר קלה לתחזוקה וניקיון, משום שפני השטח שלה חלקים".
בן-צבי: "אולי זה יפתיע רבים אבל דווקא על גבי ספריה בגוונים בהירים (כמו לבן שבור, שמנת וגרייז') האבק פחות יבלוט מכיוון שמטבעו הוא בהיר. ספריה בגוונים כהים, כמו שחור ואפור כהה, יגרמו לו לבלוט בהרבה ומחייבת תחזוקה לעתים קרובות יותר.
"בכל אופן, מומלץ שלא להשתמש בתכשירי הברקה וניקוי על גבי האבק עצמו מכיוון שהוא יהפוך לבוץ. יש להסיר את האבק עם מטלית יבשה ורק אז להשתמש בתכשירים. על מנת להבטיח תחזוקה נוחה של ספריה עשויה עץ טבעי מומלץ לצפות את העץ בלכה על בסיס אקרילי שהיא עמידה, חזקה ומונעת מהעץ מלהזהיב. מומלץ להשתמש בלכה בדרגת ברק נמוכה יחסית (של בין 15 ל-20 אחוז ברק) על מנת לשמור על המראה הטבעי של העץ".
עוד כתבות בנושא:

22 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון, עיצוב לטיסיה שיינקמן)

22 צפייה בגלריה
(צילום: שירן כרמל, עיצוב דנה יקל חדש)

22 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון, באדיבות סטודיו דירתי-לי)

22 צפייה בגלריה
(צילום: עודד סמדר, אדריכלות ועיצוב דן והילה ישראלביץ)

22 צפייה בגלריה
(צילום: עודד סמדר, באדיבות האדריכלית דורית סלע)

22 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות KICO לאליתה ליווינג)

22 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, אדריכלות ועיצוב שרה ונירית פרנקל)

22 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, באדיבות המעצבת קרן ניב טולדנו)

22 צפייה בגלריה
(צילום: עודד סמדר, באדיבות האדריכלית דורית סלע)
מדוע נישות, מדפי גבס ומדפי זכוכית, היו טרנד היסטרי ונעלמו כלעומת שבאו?
מילשטיין: "עם הזמן כולם הבינו שהם לא מחזיקים מעמד לאורך זמן. הם נשרטים בקלות, מתפוררים, מעלים עובש ובמידה והם חוטפים 'מכה', היא מאוד בולטת. בנוסף, ההעדפה כיום היא ליצור ספריות עם מראה יותר דקיק, מה שלא ניתן ליישום עם גבס. לגבי הזכוכית, הנטייה היא פחות להשתמש בזכוכית כשמדובר בספריות, בשל המראה העדין שלה, השבריריות והרצון לעשות שימוש בספריה דומיננטית עם אמירה עיצובית מאוד מורגשת בחלל. כיום השילוב של עץ ומתכת הכי אטרקטיבי".
אמינוב: "לגבי הגבס, הרי שרבים הבינו שזה אלמנט קבוע, שלא ניתן להזיז מחדר לחדר, ויש צורך בפירוק שלו ובבנייה מחדש של קירות גבס, כשנמאס ממנו אחרי 5-7 שנים. ספריה זה דבר שניתן לפרק ולהעביר. לגבי הזכוכית, הרי שהיא ממש גורמת להשתעבדות לניקיון, כי אבק מאוד בולט עליה. בכל מקרה, מי שבוחר במדפים זכוכית חייב לוודא שמתקינים לו זכוכית מחוסמת, אחרת כל אגרטל שנניח עליה טיפה בגסות יוכל לגרום להתנפצות הזכוכית. כשהעובי המומלץ למדפי זכוכית הוא של לפחות 10 מ"מ".
מטלון: "ספריות ונישות מגבס, הן מאוד בומבסטיות, ואם נמאס מהן אז צריך ממש לערוך שיפוץ כדי להיפטר מהן. הספריות של ימנו יותר קלילות, וניתנות לפירוק בקלות יחסית".
צריכים מסגרייה? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 08:30, 12.06.20