בנט: "להתנות דמי אבטלה בהכשרה מקצועית"
(צילום: אבי חי)
הכל בימים האלה פוליטיקה. ממש הכל. מאשרים תוכנית מענקים חדשה, אפילו טובה למדי, בממשלה. ומיד התוכנית הופכת לתעמולת בחירות. ראש מפלגה מציע להמיר דמי אבטלה למחוסרי העבודה בהסבה מקצועית - ואף שר לא מוכן להגיב עליה. למה? כי הכל קשור לחישוב "מה זה יועיל לי במערכת הבחירות". נשיא ארגוני העצמאים מנהיג הפגנה של בעלי החנויות בדרום תל אביב שמתמודד במפלגה חדשה, וכבר מאשימים אותו, שהכל בעצם תעמולת בחירות. חשב כללי לשעבר, שהקים מפלגה "כלכלית", מביע ביקורת על תוכנית כלכלית, וכבר הטענה היא שבעצם הכל רק פוליטיקה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במשך שבועות ארוכים שכבה לה במגירה בלשכת שר האוצר, ישראל כץ, תוכנית המענקים "מבלימה לצמיחה". התוכנית ללא ספק מסייעת לעצמאים. לא הרבה, אבל מסייעת. ומדוע היא שכבה במגירה ולא הגיעה אל שולחן הממשלה? הכל קשור במאבקים פוליטיים, מכוערים למדי, ערב נפילת הממשלה, בין הליכוד לכחול לבן, שאין בינם לכלכלה ולסיוע לעצמאים דבר וחצי דבר. "לא תאשרו לנו מינויים - אין תוכניות כלכליות", הודיעו בכחול לבן לליכוד. הם רצו להעניש את כץ, אך הענישו הרבה יותר את העצמאים.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ וישראל כץ
בני גנץ וישראל כץ
בכחול לבן רצו להעניש את כץ, אך הענישו הרבה יותר את העצמאים
(צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש90 ואבי מועלם )
ואז נפלה הממשלה וכבר לא היה מקום לעכב עוד את התוכנית, שאושרה אמש. בני גנץ חשב שיהיה זה נכון לאשר כעת את התוכנית ולהודיע כי הוא זה המאשר את הסיוע לעצמאים. אולם, בנימין נתניהו הקדים אותו והפך את אישור התוכנית לחגיגת תעמולת בחירות - וזה בא לו בדיוק בזמן. וכך הפכו מענקים של 9,000 שקל ו-50 אלף שקל, שנועדו לתת אוויר לנשימה ל-400 אלף עסקים ועצמאים, קטנים כגדולים, לנשק בידי הפוליטיקאים.

הסוחרים מוחים. גם זה פוליטי
(צילום: ניצן דרור )

היום התראיין ח"כ נפתלי בנט, ראש מפלגת ימינה, באולפן ynet. הוא שמח לענות על שאלה בעניין תשלום דמי האבטלה מזה חודשים למאות אלפי מחוסרי העבודה. הרעיון שבו תמך הגיוני למדי: לחייב מובטלים להשתתף בתוכניות להסבה מקצועית, כדי להגביר את סיכוייהם להשתלב מחדש בשוק העבודה. רעיון טוב? אולי לא?
פנינו לאחדים מהשרים הקשורים לעניין, שר האוצר, שר הכלכלה, שר הרווחה. בימים שאינם בעיצומה של מערכת בחירות הם היו ודאי מביעים דעה נחרצת - לכאן או לכאן. לפתע - דממה. למה? כי הכל מחשבים האם "תקיפת" המובטלים בעת הזאת היא נכונה, גם אם תוכנית ההסבה נשמעת הגיונית למדי, כפי שענה אחד מעוזרי השרים, שהבהיר כי "השר לא ירצה להתייחס עכשיו. זה לא טוב לו".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט. רעיון טוב? אולי לא?
(צילום: הדר יואביאן )
נשיא ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן, יזם והתייצב אתמול בהפגנת בעלי החנויות בדרום תל אביב. חודשים ארוכים כהן נלחם עבור העצמאים, אך האם ההפגנה דווקא בדרום תל אביב, ולא באום אל פאחם או בבני ברק, למשל, לא נועדה אלא לקושש קולות למפלגתו החדשה של עפר שלח, "תנופה", שבה הוצב כהן במקום השני?
3 צפייה בגלריה
ההפגנה של הסוחרים בתל אביב
ההפגנה של הסוחרים בתל אביב
ההפגנה של הסוחרים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
פרופסור ירון זליכה הוא כלכלן מוערך מאוד בישראל. הוא כותב מאמרים, מגיב לאירועים כלכליים, הכל כפרופסור וכחשב הכללי לשעבר במשרד האוצר. אך האם התייחסות של זליכה בעצם הימים האלה של מערכת הבחירות, למהלך כלכלי של הממשלה, זאת דעתו של כלכלן בכיר או של ראש "המפלגה הכלכלית" שהקים?
לכן, כמה מצער, בפעם הרביעית בתוך שנתיים ישראל מצויה במערכת בחירות וכמעט כל מהלך כלכלי של הממשלה וכל עניין הקשור במדיניות הכלכלית נחשדים כתעמולת בחירות. וככל שזה עצוב ומדאיג, כך גם צריך להתייחס אליהם.