רוב מוצרי החלב התייקרו בשבועות 2020: המכירות הכספיות של שוק החלב בשבועיים של מכירות החג עלו ב-13.7% לעומת 2019. לעומת זאת, מבחינת כמות מוצרי החלב שנמכרה, מדובר בעלייה של 7.9% בלבד, מה שמעיד על עליית מחירים של הרשתות. כך עולה מנתוני סטורנקסט לסיכום החג.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מכירות שוק החלב בתקופת החג הסתכמו ב-487 מיליון שקל. בשבוע החג עצמו, המכירות הגיעו ל-286 מיליון שקל, עלייה של 55% וצמיחה של כ-101 מיליון שקל במכירות בהשוואה לשבועות שקדמו לחג. לשם השוואה ב-2019, המכירות בשבוע החג עמדו על 256 מיליון שקל וב-2018 על 248 מיליון שקל. מבחינה כמותית, מדובר בעלייה מ-24,490 ל-26,435 אלפי ליטרים + טונות בהשוואה מול 2019.
שילמנו יותר על רוב המוצרים
ואכן, מניתוח סטורנקסט עולה כי רוב המחירים עלו מול שנה קודמת: ההתייקרות הגדולה ביותר נצפתה בשמנת מתוקה: צרכנים שילמו על שמנת 9.3% יותר בהשוואה לשבועות 2019, ככל הנראה בשל מחסור בשמנת מתוקה 38% שמחירה מפוקח וקנייה של שמנת מתוקה במחיר לא מפוקח (10%-15% שומן).
גבינות לבנות התייקרו ב-6.5%, גבינת קוטג' התייקרה ב-1.3% מחירי גבינות שמנת עלו ב-4.7% למרות ריבוי התחרות בקטגוריה ועל גבינות מלוחות שילמנו 4.8% יותר. חלב התייקר ב-4.3%, מחירי גבינות מיוחדות עלו ב-1.1% ועל גבינות צהובות שילמנו 1.4% יותר. בעקבות יבוא שלל מותגים מחו"ל בשל פתיחת השוק ליבוא חופשי, מחירי החמאה עלו ב-1.5%.
מה בכל זאת הוזל? מעדנים וקינוחים בירידת מחיר של 2.2%, מחירי גבינות מותכות ירדו ב-1.3% ותחליפי חלב הוזלו ב-0.4%.
עוד מגמות בחג: תנובה יורדת לנתח שוק של 47% ירידה של 1.7% מאז 2017, שפל תקדימי, אך עדיין מציגה את הצמיחה האבסולוטית הגבוהה ביותר - 20.7 מיליון שקל, בזכות התמקדות במוצרים יקרים, וקמפיין פרסומי. לא פלא אם כך שתנובה יצאה בימים אלה במבצע פוסט שבועות נדיר: קנו 10 מוצרים וקבלו שניים חינם, הזולים מביניהם.
גם טרה איבדה נתח שוק, אבל מחזירה את החמאה למדפים וצומחת ב-4.6 מיליון שקל בזכות השקת מחלבת צוריאל. שטראוס מחזיקה כ-19% מהשוק וצמחה בשבועות ב-11.3 מיליון שקל ומחלבות גד בעלייה: מ-6.3% ל-8%, כשהחברה צומחת בשבועות ב-9.4 מיליון שקל. יותר ספקים עברו למכירה ישירה באונליין (תנובה, שטראוס, גד). תנובה וגם טרה בירידה במכירות הכספיות במגזר החרדי, הכסף במגזר זה הלך למחלבות גד ולמותג הפרטי.
יופלה הוזל, קוטג' טרה ויוגורט דנונה התייקרו
תנובה התמקדה בשבועות הנוכחי במוצרים יקרים כמו גבינות מיוחדות וזה השתלם: המכר שלה בגבינות המיוחדות עלה ב-3.8%. היא צמחה ברוב הקטגוריות למעט מעדנים ומשקאות חלב וגבינות לאפייה, אך מציגה ירידה במכירות יוגורטים.
שטראוס צמחה ב-3.5% ביוגורטים ולא פלא: מארז דנונה תות למשל, התייקר בחג ב-2%, לעומת מחיר שמיניית יוגורט יופלה אפרסק של תנובה, שירד ב-13%. שטראוס צמחה ב-2.5% בחלב יטבתה (שנחשב יקר יותר) וב-2% בשמנת מתוקה.
טרה צמחה בעיקר בגבינות צהובות, שם היא מציגה צמיחה כספית של 1.3%. עוד צמחה במכירות בקטגוריות: חלב, טוב טעם, שמנת מתוקה וחמאה שחזרה למגוון. היא מציגה גם צמיחה גדולה בגבינות מלוחות בזכות השקת גבינות מחלבת צוריאל.
טרה סובלת מירידה במכירות קוטג' ויוגורטים של עד 0.6%. מחירי היוגורטים שלה עלו בחג הזה: יוגורט מולר מיקס התייקר ב-5%. יוגורט מולר סיפלי פרוט אפרסק התייקר ב-12% בקוטג' – טרה ירדה בנתח השוק ב-2.7% והמחיר של הפריט ברשתות השיווק עלה ב-11.2%. לעומת זאת, אחד המוצרים הפופולריים לחג הוזל: מחיר גבינת טוב טעם לאפייה של טרה, ירד ב-3.1% בשבועות 2020. לשם השוואה, גבינה למאפים 9% של השף הלבן תנובה, התייקרה ב-7.8%.
גד כאמור, היא המנצחת הגדולה של החג. החברה הציגה צמיחה של 5.5% בגבינות המיוחדות, 2.1% במלוחות ו-15% בגבינות שמנת.
המותג הפרטי צמח בעיקר בגבינות מיוחדות (2%). שופרסל השיקה לראשונה גבינת שמנת – מה שלא עזר למתן את עליות המחירים בקטגוריה הזאת. כלל קטגוריית גבינות השמנת צמחה כספית ב-27%. וילי פוד צמחה ב-2% בחמאה ונטו צמחה בגבינות של נני ובגבינת פילדלפיה.