"אם הייתי מנכ"ל או יו"ר אל על הייתי הולך להודיע על חדלות פרעון - אולי המדינה הייתה נבהלת". כך אמר היום (ב') יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) בדיון על תיקון לחוק טיבי שעוסק בזכויות הצרכנים לגבי השבת כספם במקרה של ביטול טיסה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בדיון נכח גם מנכ"ל אל על גונן אוסישקין. מרגי שאל לגבי התקדמות המו"מ לסיוע לאל על, שבלעדיו לא תוכל החברה להחזיר ללקוחותיה סכום של מיליארד שקל עבור כרטיסים שנקנו ולא נעשה בהם שימוש בגלל ביטול טיסות.
חיים בורובסקי, נציג אגף התקציבים באוצר אמר: "אל על היא החברה שהנהלת המשרד השקיעה בדיונים אתה הכי הרבה שעות לעומת כל שאר החברות. הצענו לה מתווה חדש להנפקה של 150 מיליון דולר שבו המדינה תתחייב לרכוש מה שהציבור לא יקנה והחברה תוכל לקחת בנוסף הלוואה בסך 250 מיליון דולר.
"החברה חזרה אלינו בסוף השבוע והודיעה שהיא לא מעוניינת במתווה החדש. לגבי המתווה לקבלת 400 מיליון דולר הלוואה בערבות מדינה - החברה לא הצליחה למצוא בנק שיסכים להעמיד הלוואה. המדינה הסכימה להגדיל את שיעור הערבות ועד לשעה זו לא נמצא בנק שיסכים לקחת את הסיכון".
בורובסקי עדכן כי אתמול התקיימה ישיבה ראשונה של הנהלת אל על עם המנכ"לית החדשה של משרד האוצר, קרן טרנר-אייל, בה דחה האוצר את מתווה אל על ששומר על השליטה בידי הבעלים. אל על מסרה בה כי יעדכנו על החלטתם לאחר ישיבת הדירקטוריון הקרובה של החברה.
מרגי האיץ באוצר ואמר כי "ללא סיכום בנושא הסיוע לאל על, גם אם יהיה חוק טיבי - לא בטוח שלחברה יהיה כסף להחזיר". נציג האוצר אמר כי "שום גורם ציבורי לא מעכב את החברה". מנכ"ל אל על גונן אוסישקין השיב: "אנחנו מחויבים למצוא פתרון, החברה מצאה בנק שיממן את ההלוואה ולא דחתה את הצעת המדינה, אלא הציעה מתווה חלופי. אנחנו לא גוררים רגליים, ביקשנו הבהרות מהאוצר שהתקבלו רק אתמול".
טייסי אל על מסרו בתגובה: "אנחנו תומכים בהצעת האוצר אשר תחזק את מבנה הון החברה על פני הגדלת החוב שלה. לשם שינוי, מוטב שדירקטוריון החברה יראה כי הוא מחוייב לחברה ועובדיה תוך דאגה לציבור הלקוחות ולא רק לבעלי השליטה, ויתחיל במשא ומתן אמיתי להבראת החברה".