על רקע הביקורת על הירידה הדרמטית בהיקף שיווק קרקעות מדינה לבנייה בשנת הקורונה וההתנפלות של הקבלנים על מכרזים, פרסמה הערב (ד') רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) את תוכנית השיווקים שלה לשנת 2021. על פי התוכנית, רמ"י מתכננת לשווק קרקעות לבנייה של 69 אלף דירות, זאת בניסיון לבלום את העלייה במחירי הקרקעות על רקע ההיצע הנמוך אל מול הביקושים הקשיחים של היזמים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מחוז מרכז בולט במספר הדירות הגבוה ביותר: רמ"י מתכננת לשווק קרקעות להקמה של 21 אלף דירות במחוז זה. במחוז ירושלים מתכננת רמ"י לשווק קרקעות בהיקף של 14 אלף דירות. במחוז דרום מדובר ב-12 אלף דירות. במחוז חיפה מדובר בקרקעות לבניית 8,200 דירות. במחוז צפון מתכננת רמ"י לשווק קרקעות שבהן אפשרות לבניית 7,880 דירות. ואילו במחוז תל אביב מתוכננות לשיווק קרקעות לבניית 4,744 דירות.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בשנים 2016-2018 פרסמה רמ"י מכרזים לבניית כ-70 אלף דירות, מהם הושלמו מכרזים להקמה של כ-40 אלף דירות. ב-2019 שווקו קרקעות לבניית 56 אלף דירות, והושלמו מכרזים להקמה של כ-38 אלף דירות. ואילו בשנת 2020, בצל המשבר הפוליטי והתפרצות נגיף הקורונה, פורסמו מכרזים לכ-30 אלף דירות בלבד, מהם הושלמו מכרזים לבניית 24 אלף דירות.

2,000 דירות בבאר יעקב, 3,700 דירות באשקלון

המכרזים הבולטים מצויים בעיקר במחוז מרכז. כך למשל תשווק המדינה קרקעות לבנייה של 2,200 דירות על שטח מחנה צריפין המתפנה, בחלקה המוניציפלי של באר יעקב. בעיר יבנה וביישוב בני עי"ש ליד גדרה מתוכננים מכרזים להקמה של 2,000 דירות כל אחד. בלוד ישווקו מכרזים לבניית כ-3,600 דירות. ברחובות יפורסם מכרז להקמת 1,000 דירות ובפתח תקווה יפורסם מכרז לבניית 1,000 דירות על שטח מחנה סירקין שפונה. גם ביהוד ובראשון לציון יפורסם מכרז לבניית 1,000 דירות בכל אחת מהערים.
במחוז תל אביב יפורסם מכרז לבניית 1,900 דירות בשדה דב ו-1,300 דירות בתל השומר. גם במחוז דרום ישווקו לא מעט דירות: באשקלון יפורסם מכרז ל-3,700 דירות, באשדוד מתוכנן מכרז לבניית 2,900 דירות ובקריית גת יפורסם מכרז ל-1,200 דירות. עם זאת, כל מכרז כזה ידרוש הסרת חסמים בעיקר של תשתיות תומכות דיור כגון כבישים, מערכות ניקוז וכיו"ב. ככל שתימשך אי המשילות, כך יהיה קשה יותר למכרזים אלה להבשיל.
מנהל רמ"י, יעקב קוינט, מסר: "פרסום התוכניות נועד לייצר שקיפות מול שוק הנדל"ן כדי להפחית למינימום את חוסר הוודאות של ציבור היזמים ולאפשר להם לתכנן בתבונה את מהלכיהם. בנוסף, מטרתנו בפרסום היא למנוע מהיזמים הגשת הצעות גבוהות ולא סבירות. אנו עושים כל שביכולתנו כדי לעמוד ביעד של פרסום 70 אלף יחידות דיור השנה כולל במסלול פטור ממכרז, ומבהירים כי גם אם קיימים לעיתים חסמים המעכבים את השיווק - הרי שעדיין קיימות עתודות שביכולתן לספק את צורכי השוק ולהתמודד ככל שניתן עם משבר הדיור בישראל".
יאיר פינס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, הוסיף: "יש דרכים רבות להורדת מחירי הדיור, אך בסופו של יום הגדלת ההיצע היא האמצעי המיידי והנכון ביותר לפתרון המשבר בהיצע הדיור. לאחר שנה לא פשוטה, שנת קורונה ובחירות, פרסמנו את תוכנית השיווקים, ואנו נפעל בכל הכלים שיש בידינו לשווק ולהגדיל את מלאי הדירות. עשור לאחר המחאה החברתית, עלינו לפעול כעת על מנת שלא נצעד אל עבר משבר דיור נוסף. זוהי חובתנו לפעול להסרת החסמים בכל התחומים ולשווק לטובת דיור בר השגה לזוגות הצעירים וחסרי הדירה בישראל".