איך תתמודד הכלכלה עם משבר הקורונה? צפו בפאנל המומחים באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי)


צניחה בוול סטריט: המסחר בניו יורק ננעל בירידות חדות, לאחר שבמהלך רוב היום התנהל בירידות חדות עוד יותר. מדד דאו ג'ונס נפל ב-6.3% לרמתו הנמוכה ביותר מאז 2 בפברואר 2017, S&P 500 מחק 4.8% ונאסד"ק נסוג ב-4.7%. מניות התעופה צנחו - אמריקן איירליינס מחקה 25.1%, דלתא איירליינס צללה ב-26%. בבנקים - גולדמן זאקס מחק 11.8%, ג'יי.פי מורגן נפל ב-10.5%, סיטי מחק 9.4%, מורגן סטנלי ירד ב-9% ובנק אוף אמריקה נסוג ב-5.4%. בלו אפרון נסקה ב-139.4% לשווי שוק של 215.6 מיליון דולר.
הנפט צונח ביום השלישי הגרוע ביותר בהיסטוריה ונסחר בשפל של יותר מ-18 שנה לנוכח החששות המאמירים בנוגע להשפעות מגיפת הקורונה. ה-WTI נסחר במחיר של 22.2 דולר לחבית - רמתו הנמוכה ביותר מאז פברואר 2002. זאת אחרי שסעודיה הגבירה את צעדיה במלחמת מחירי הנפט מול רוסיה, כשהכריזה שתמשיך להפיק נפט בקצב שיא "במהלך החודשים הקרובים".
ב-10 הימים האחרונים יצאו מריאד הודעות כמעט בכל יום, תחילה על הנחות שיא לנפט שהיא מפיקה, אחר כך על הפקה חסרת תקדים מצידה וכעת על מה שצפוי בחודשים הקרובים. תגובת שוק האנרגיה להודעות אלה – מכירה, ומכאן לצלילה של 45% במחירי הנפט, מאז הכישלון בתחילת החודש בשיחות בין אופ"ק לרוסיה.
1 צפייה בגלריה
וול סטריט
וול סטריט
וול סטריט
(צילום: AP)
בתוך כך, בשל המגפה ולאחר המלצת טראמפ להימנע ממגע בין אנשים במסעדות: מקדונלדס, סטארבקס, וונד'יס ו-KFC עוברות לטייקאווי, דאנקן ברנדס (בעלת המותג דאנקן דונאטס) מדללת מקומות ישיבה.
ירידות גם באירופה על רקע מצב החירום המתפשט עם הנגיף ברחבי היבשת: המדדים דאקס, קאק ופוטסי מוחקים 5%, כשמנגד, מניות הסופרמקטים מטפסות. BMW הודיעה כי תפסיק את היצור ברוב מפעליה באירופה - המניה מוחקת 4.4% בפרנקפורט.
נעילה שלילית בבורסות אסיה: הונג קונג נפלה ב-4.4%, טוקיו ירדה ב-1.7% ושנגחאי מחקה 1.9%. בורסת סידני ממשיכה במגמת הצלילה, ירדה ב-6.4%, במדינה הכריזו על מצב חירום, סיאול צנחה ב-4.9%. פוג'יפילם נסקה ב-19.5% לאחר שבסין דווח כי תרופה שפיתחה סייעה להחלמה מקורונה.
ברקע לירידות בסידני - אוסטרליה עולה שלב במאבק במגיפה: ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון הכריז על מצב חירום של ביו-אבטחתי" (“human biosecurity emergency”). המשמעות של ההכרזה היא שמעתה הממשלה יכולה להכניס ערים או מחוזות באוסטרליה לסגר, לאכוף עוצר ולחייב תושבים להיכנס לבידוד. בשלב זה הכריזה הממשלה על איסור התכנסויות של מעל 100 איש. הכנסיה האנגליקנית באוסטרליה ביטלה את כל התכנסויות התפילה הקהילתיות שלה.

"הפאונד המום לחלוטין מהקורונה"

לאחר הירידות החדות של הימים האחרונים - השקל מתאושש: הדולר ירד ב-0.9% בשוק המט"ח המקומי ושערו היציג נקבע על 3.827 שקלים. האירו נפל ב1.2% ושערו היציג נקבע על 4.195 שקלים.
הסיפור הגדול בשוק המטבעות העולמי מתרחש בשעות אלה בבריטניה; הפאונד נופל ב-1.7% ל-1.185 דולר, על רקע ההתפשטות המגיפה בבריטניה; בין היתר - חשש גובר בציבור מאובדן של מלאים בסופרים בבממלכה - ברשתות סיינסבורי ואסדה החליטו להגביל את הרכישות ל-3 מוצרים זהים לכל קונה.
"כולם חשבו שהברקזיט יהיה הסיפור הגדול עבור הסטרלינג השנה – אבל המטבע המום לחלוטין מהקורונה", אמר ריצ'ארד בנסון (Richard Benson), מנהל ההשקעות הראשי במילניום בלונדון (Millennium Global Investments - דברי בנסון מובאים בגרדיאן). היורו יורד ב-0.3% ל-1.096 דולר.

התנועות בשקל-דולר

"העצבנות במסחר בשקל צפויה להימשך גם היום, לאחר שבימים האחרונים ובמיוחד אתמול ראינו תנודות חריגות של אחוז (3-4 אגורות) תוך דקות", אומר קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בלאומי שוקי הון. "אלה תנודות שמאוד לא מאפיינות את השוק בימים רגילים. אתמול הצמד הדולר-שקל פרץ את רף ה-3.80 שקלים ונגע ב-3.90 שקל. שער שלא נחצה מאז תחילת 2017.
השקל נחלש תוך שבועיים בכ-15% מול המטבעות המובילים. שינוי של יותר מ-40 אגורות מול הדולר תוך שבועיים-שלושה הוא דבר שלא ראינו עשרות שנים. מול מטבעות שנחשבים מטבעות "בריחה מסיכון" כמו ין יפני, פרנק שווייצרי והדולר, השקל נחלש במיוחד. הסיבה לכך היא המימושים בשוקי המניות, שמובילים לבריחה מסיכון אל מטבעות מקלט והרחק מהשקל שנתפס כמסוכן יותר, ומצוקת נזילות דולרית בשוק הישראלי, שתומכת בביקושים גבוהים לדולרים שנתקלים בהיצע מאוד מוגבל. כל עוד המימושים בשוקי המניות יימשכו, להערכתנו מגמת היחלשות השקל תימשך. לעומת זאת, בטווח הארוך הנתונים מצביעים על כך שהשקל עשוי להתחזק, אך לשם כך משבר הקרונה חייב להסתיים והמימושים בשוקי המניות חייבים להיפסק", מוסיף לוי.
בנק ישראל הודיע אתמול כי הפיקוח על הבנקים פועל בימים אלה לפרסום הוראות ובמסגרתן ייקבעו שורה של הקלות לבנקים, אשר יאפשרו מתן שירות טוב יותר לציבור. במקביל המערכת הבנקאית מציעה לציבור הרחב שירותים שונים בעקבות המצב, "במטרה להקל על ציבור הלקוחות לעמוד בהתחייבויותיהם הפיננסיות".
הפד האמריקני לא מסתפק בהקלות לבנקים (בין היתר באמצעות הזרמת מאות מיליארדים לשוק הלוואות הבין בנקאי לטוווח קצר, הריפו) - אתמול הודיע הבנק המרכזי האמריקני כי י יעניק אשראי באופן ישיר לחברות המתקשות להשיג הלוואות לטווח קצר. מדובר בהלוואות שנלקחות על ידי בתי עסק, לטווח קצר כאמור (לרוב עד שלושה חודשים), לשימוש שוטף או לצורך נקודתי, ושאינן מגובות בבטחונות כלשהן.
בשל מגיפת הקורונה שוק ההלוואות האמור לטווח קצר אינו מתפקד ברמות המקובלות בשגרה, וחברות רבות מתקשות לאתר "רוכשים" לאגרות החוב הקצרות האמורות. הפד הודיע כאמור שייכנס לשוק זה ויעניק הלוואות לשלושה חודשים לבתי עסק בריבית נמוכה.
"זהו שוק קריטי של הלוואות לטווח קצר של חברות, ואם אתה לא יכול לקבל את האשראי הזה, אתה לא יכול להעביר תשלומים, אתה לא יכול לשלם לעובדים שלך, ללקוחות שלך. אם הדבר הזה מוקפא, תהיה בעיה אמיתית", הסביר היום רנדל קרוסזנר (Randall Kroszner), לשעבר חבר במועצת המושלים של הפד.
פורסם לראשונה: 08:57, 18.03.20