מאות אלפי מובטלים ועם העיניים ליוני | צפו בריאיון עם הכלכלנים שלמה מעוז ופרופ' עומר מואב
(צילום: משי בן עמי)

"אם הולכים לבחירות נוספות, ואני חושב שיש סיכוי גבוה שזה יקרה, אז ה'שוחד' הזה של החל"ת יימשך". כך טען הבוקר (חמישי) הכלכלן והיועץ הפיננסי שלמה מעוז, בריאיון לאולפן ynet. "מתוך כ-700 אלף מובטלים, יש אולי 200 אלף שבאמת מובטלים. אנשים לא רוצים לעבוד ובגלל שיש כל חצי שנה בחירות אנחנו ממשיכים לסבסד אותם".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"התעשיינים, המשרדים והמסעדות מחפשים עובדים והם שוכבים על הגב. כל השנים האלה שדיברו על החרדים שלא רוצים לעבוד, היום הם בעצמם הצטרפו לאותה תופעה. זו חוצפה ואנחנו, בנינו והנינים שלנו נשלם את המחיר", אמר מעוז.
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
בהקשר ישיר לכך, מנתונים שפרסמה השבוע הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), עולה כי בחודש פברואר 2021 היו בישראל על פי הלמ"ס כמעט 700 אלף מחוסרי עבודה, המהווים 16.7% מהעובדים, שיעור גבוה ביותר יחסית לרוב מדינות העולם. יצוין, שהסגר השלישי המהודק הסתיים כבר ב-7 בפברואר ורוב החודש החולף היה בסימן של פתיחת רוב המשק וחזרה כמעט מלאה לשגרה, יחד עם מגבלות הקורונה, כמו הגבלה במספר השוהים בבתי עסק ובחנויות.
פרופ' עומר מואב, מומחה לכלכלה מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, הסכים עם מעוז והוסיף: הממשלה יצרה פה מנגון שמעודד את המשך האבטלה - וזו בעיה חמורה. למעשה, מדובר באבטלה מלאכותית, כי ברגע שמראש מצהירים שיתנו דמי אבטלה לטווח ארוך, אז נתנו לנאשים תמריץ לפגוע בעצמם, בכלכלה ובמשלמי המיסים. זה אבסורד. אני לא חושב שאי-פעם היה בעולם מיתון שבו מעסיקים מחפשים עובדים ולא מוצאים".
בדומה למעוז, גם פרופ' מואב סבור כי ההחלטות של הממשלה בנוגע לדמי החל"ת נובעות ממניעים פופוליסטיים. "על הממשלה לזנוח את תעמולת הבחירות ולפעול למציאת האיזון הנכון, ואפשר לעשות את זה, גם אם זה לא פשוט. מצד אחד לתת לאנשים את התמריץ לקבל עבודות, גם אם הן בשכר נמוך יותר ממה שהם רגילים אליו, ומצד שני להמשיך לתת רשת ביטחון למי שלא מצליח למצוא עבודה".
מעוז הוסיף: "לפי הנתונים של הלמ"ס, ההיצע של מקומות עבודה גדל ואנשים עדיין לא רוצים לעבוד. יש תופעה חמורה מאוד נוספת שאנשים אומרים כלאחר יד 'אני מקבל 7,000 שקל מהמדינה ועושה עוד 3,000 בשחור'. כאילו זה הפך ללגיטימי לקבל ב'שחור'. אחרי שנים שאנחנו מנסים לבטל את העלמות המס, זה יחלחל לדורות הבאים".
אז מה על המדינה לעשות עכשיו? מואב: "צריך לתת לאנשים את האפשרות לעבוד, להצהיר על ההכנסה הנוספת ולאבד רק באולפן חלקי את דמי האבטלה. בנוסף, צריך להיכנס למסלול ברור של הפחתת דמי האבטלה". מעוז: "המדינה צריכה גם להגיד: 'מי שאין לו עבודה במקצוע שלו, הכשרה מקצועית תוך-מפעלית - עלי!'. זה לגיטימי, כי זה ייצר בסוף עבודות והכנסות".